• Anonym

Nackdelar att inte stå skriven på samma adress som sitt barn?

Står i en sits där jag och pappan inte kan bo under samma tak. Jag har flyttat ut men vill inte adressändra för att jag vill inte stå på annan adress som mina barn. Och han vägrar skriva under för att adressändra för barnen, fast vi har delad vårdnad.

Vad kan följden bli om jag skriver mig på annan adress som mina barn??

• Svar på tråden Nackdelar att inte stå skriven på samma adress som sitt barn?
  • h8him

Först en fråga, var bor barnen? Inget kan hända av att barnen står skrivna på annan adress än dig. De kommer att erbjudas förskola och skola i närheten av adressen där de är skrivna. Har du behov av bostadsvidrag men inte har barnen skrivna hos dig får du lite mindre bidrag än om de varit skrivna hos dig.

Du är skyldig att göra en adressändring om du har flyttat ut. Exet kan annars anmäla din flytt, och nya adress, till skatteverket och du blir skriven på  nya adressen ändå.

• Knytets

Som h8him skrev så får du mindre bostadsbidrag om du inte har barnen skrivna på din adress, och skola/förskola erbjuds inärheten av folkboksföringsadressen men det mest "jobbiga"(beroende på hur sammarbetet mellan föräldrarna fungerar) så kommer all information till adressen där barnen är skrivna. Alltså, kallelse till tandläkare/läkare(remisser osv) kontroller på bvc, information från dagis/kommun ja all post som ska till barnet helt enkelt. osv.

Sen är du skyldig att vara folkbordförd på den adress där du har din mesta dygnsvila, vilket även gäller barnen, så har ni varannan vecka så kan barnen stå skrivna på vilken adress som helst, bor dom mer hos dig ska dom vara skrivna hos dig, mer hos pappan så ska dom stå hos pappan.
    Men pappan har all rätt i världen att inte skriva under att barnen "flyttar" hem till dig.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Anonym

Dom bor hälften hälften. Dagis har dom redan ett så jag söker ett eget hem i närheten av dagiset.

Så det är bara att posten kommer dit? Och de där med mindre bostadsbidrag? Om de kommer när jag flyttat att jag behöver bostadsbidrag och barnen står skriva hos pappan, och jag är i behov av större bidrag än honom, hur blir det då med att barnen bor där? Eller står skrivna menar jag..

OM, ett stort om, det är det sista som ska hända, men om jag en dag skulle behöva hjälp av SOC, hur blir det då om inte barnen står skrivna hos mig?

Sen om pappan väljer att flytta måste jag skriva på adressänring för barnen? Om de så gäller till andra sidan gården?

Tack för ni svarat!

• h8him
    Anonym skrev 2010-08-21 16:27:06 följande:
    Dom bor hälften hälften. Dagis har dom redan ett så jag söker ett eget hem i närheten av dagiset.

Så det är bara att posten kommer dit? Och de där med mindre bostadsbidrag? Om de kommer när jag flyttat att jag behöver bostadsbidrag och barnen står skriva hos pappan, och jag är i behov av större bidrag än honom, hur blir det då med att barnen bor där? Eller står skrivna menar jag..

OM, ett stort om, det är det sista som ska hända, men om jag en dag skulle behöva hjälp av SOC, hur blir det då om inte barnen står skrivna hos mig?

Sen om pappan väljer att flytta måste jag skriva på adressänring för barnen? Om de så gäller till andra sidan gården?

Tack för ni svarat!
    Barnen ska stå kvar på pappans adress. Du kan göra en uträkning på fk.se ang. bostadsbidrag. Hur mycket du får  beror både på bostadsyta och hyra men även var barnen är skrivna. Tjänar du och pappan ungefär lika mycket? Får du barnbidragen idag?

Att barnen inte är skrivna hos dig spelar ingen roll för soc. De går efter hur mycket de är hos dig när de behandlar försörjningsstödsärenden.
  • Anonym
    h8him skrev 2010-08-21 16:40:52 följande:
    Barnen ska stå kvar på pappans adress. Du kan göra en uträkning på fk.se ang. bostadsbidrag. Hur mycket du får  beror både på bostadsyta och hyra men även var barnen är skrivna. Tjänar du och pappan ungefär lika mycket? Får du barnbidragen idag?

Att barnen inte är skrivna hos dig spelar ingen roll för soc. De går efter hur mycket de är hos dig när de behandlar försörjningsstödsärenden.
    Nej han kommer tjäna mer än vad jag gör. Jag får barnbidragen men dom delas lika med honom.

Okey, då kan jag vara lugn med att jag skriver mig på annan adress med andra ord! :)
  • Anonym

Fast de där med om jag måste skriva på om han adressändrar? Måste han ha mitt Godkännande?

• Claris

det där med bostadbidrag är fel,bara att snacka med fk.
    njae,han måste inte ha ditt godkännande..skatteverket kan godkänna ändå..har ni barnen lika mycket,går de på närheten till skola/dagis. Annars där de har mest dygnsvila.

• Anonym
    Claris skrev 2010-08-21 16:59:11 följande:
    det där med bostadbidrag är fel,bara att snacka med fk.
    njae,han måste inte ha ditt godkännande..skatteverket kan godkänna ändå..har ni barnen lika mycket,går de på närheten till skola/dagis. Annars där de har mest dygnsvila.
    Att de är fel lät ju postivare om den dagen kommer jag behöver bidrag, för antar du menar att bidraget inte behöver bli mindre för barnen inte står skrivna?

Okej! Den dagen han flyttar kommer jag förmodligen på närmast dagis, kan dom då ändra? För hälften häflten kommer dom bo!

Men då behöver jag inte oroa mig, är rädd att dom ska tro jag "överger" barnen och lägger all vårdnad på honom om det skulle bli nå konflikter.
  • Claris
    Anonym skrev 2010-08-21 17:05:18 följande:
    Att de är fel lät ju postivare om den dagen kommer jag behöver bidrag, för antar du menar att bidraget inte behöver bli mindre för barnen inte står skrivna?

Okej! Den dagen han flyttar kommer jag förmodligen på närmast dagis, kan dom då ändra? För hälften häflten kommer dom bo!

Men då behöver jag inte oroa mig, är rädd att dom ska tro jag "överger" barnen och lägger all vårdnad på honom om det skulle bli nå konflikter.
    ja,de ändrar då..om du skickar in.
    nä,bostadsbidraget blir inte mindre..men det baseras på att du har tidvis boende barn och inte heltid då,såklart.
    nä,och om dagis skickar hem papper,ger du bara bådas adress osv. Massor med skilda föräldrar ju. Det mesta mailas ju:)
  • Anonym

Tack för svaren!

Känns skönt att höra. Är så oroligt att pappan på något vis ska försöka jävlas och använder sig av att barnen står på honom. Det är från dag till dag hur han använder barnen för att göra det surt för mig på något vis.

Det är förjävligt, men barnen tar inte skada av det, då det sker "ovanför" deras huvud, så det är skönt! :) 

Svar på tråden Nackdelar att inte stå skriven på samma adress som sitt barn?