• HakunaMatata

Oro och rädsla, hjälp!

I måndags 16 augusti blev jag inlagd på Ullevåpl sjukhus här i Oslo. När jag åkte in överdrev jag mina sammandragningar en aning, för jag ville verkligen att de skulle kolla upp mig ordentligt. Hade jag inte gjort det, så hade de troligtvis inte upptäckt att min livmidertapp påverkats av sammandragningarna (som inte alls gjorde så ont, så att jag trodde jag skulle bli inlagd).

Jag är idag i vecka 25+1 och när jag kom in i måndags var tappen bara 1,5 cm. Jag fick båda kortison sprutorna för bebisens lungor.

I onsdags fick jag åka hem då min tapp var 2,5 cm, men det är ju precis på gränsen till att vara för kort. Jag ville åka hem, men samtidigt har det varit jobbigt att lämna tryggheten på sjukhuset och få bebis, tappen och mig undersökt varje dag.

Jag har självklart blivit sjukskriven och ska inte göra något annat än att sitta eller ligga ner fram till det är dags. Vilket jag hoppas på att det är om MÅNGA veckor! Bara det att jag kan inte släppa oron och rädslan. Avskyr att inte ha någon kontroll, att inte veta vad som sker när.

Eftersom mina sammandragningar inte gjorde sååå himla ont i måndags, så känns det inte som jag vet när det är dags på riktigt. När borde jag åka in igen? Har sammandragningar/värkar varje kväll.. men under dagarna är det oftast ganska lugnt.. Varenda rörelse jag gör tänker jag på att kanske just det blir rörelsen som sätter i gång förlossningen nu och det är verkligen det sista jag vill. Våran kille måste stanna där inne länge till, har satt upp vecka 30 som ett litet delmål.

Någon mer som är eller har varit i liknande situation? Hur ska man få tiden att gå? Hur ska man kunna tänka positivt? Vad kan man längta till?

Varenda liten känning i magen eller ryggen skrämmer mig och jag känner efter om vattnet börjat sippra hela dagarna. Allt detta gör mig tokig! Är det inte konstigt att jag blev hemskickad utan att få en tid för att kolla till tappen?

oj, det här blev långt.. skulle kunna skriva mer :/
    Kram Sara

http://zarat.blogg.se

• Svar på tråden Oro och rädsla, hjälp!
  • cloudberry79

Om du har sammandragningar skulle jag ringa till förlossningen och få det kollat. Mina SD var inte smärtsamma när jag åkte in, livmodertappen var 2 cm och jag var 2 cm öppen (inget vatten sipprade någonsin). Eftersom jag fick bricanyl så kände jag knappt av sammandragningarna, men det påverkade ändå. Är dina sammandragningar regelbundna, så du kan mäta tid mellan dem, eller kommer de oregelbundet?

If you love me - please don't feed me!
  • Isel

Vet inte vad jag ska skriva.. men är i samma läge själv. Åkte in m blödningar i 24+0. Fick kortison. Blev flyttat till Uppsala efter ett par dagar då jag fick en ny blödning. Är nu hemma 25+6 idag... ligger mest hela dagen och bara väntar på att tiden ska gå.... fruktansvärt jobbigt! Ena stunden känns det hoppfullt, andra bryter jag ihop.
    Har försökt att inte läsa så mycket om prematurbarn även om många historier slutar väl....för mig blir det bara mer grubblande. Men vissa dagar kan jag inte låta bli...som nu!

Har en son som föddes i 31+5 för tre år sedan och skulle vara lycklig om jag kom så långt den här gången.
    För min del så tror de att det är moderkakan som släpper i kanten. Har haft blödningar till och från under hela graviditeten men nu när man passerat en viktigt gräns så har oron bara blivit värre.

Johanna

• HakunaMatata
    Isel skrev 2010-08-22 18:04:05 följande:
    Vet inte vad jag ska skriva.. men är i samma läge själv. Åkte in m blödningar i 24+0. Fick kortison. Blev flyttat till Uppsala efter ett par dagar då jag fick en ny blödning. Är nu hemma 25+6 idag... ligger mest hela dagen och bara väntar på att tiden ska gå.... fruktansvärt jobbigt! Ena stunden känns det hoppfullt, andra bryter jag ihop.
    Har försökt att inte läsa så mycket om prematurbarn även om många historier slutar väl....för mig blir det bara mer grubblande. Men vissa dagar kan jag inte låta bli...som nu!

Har en son som föddes i 31+5 för tre år sedan och skulle vara lycklig om jag kom så långt den här gången.
    För min del så tror de att det är moderkakan som släpper i kanten. Har haft blödningar till och från under hela graviditeten men nu när man passerat en viktigt gräns så har oron bara blivit värre.

Johanna

mm, avskyr att bara ligga här och inget veta. Jag har annars mått väldigt bra under hela graviditeten. Bara nu de senaste 2-3 veckorna som jag känt av tryck och onda SD.. trodde aldrig att det var så här illa! Vill verkligen inte att våran kille ska komma nu!

Ligger här och känner efter hela tiden.. blir galen på mig själv! Hur var din graviditet med din son? Visste du ni hade risk för att föda för tidigt då? Mår din son bra idag?

Usch, tänker på dej! Vi måste klara av det här.. vet hur det är att gå från att vara ganska positiv till att bara bryta ihop..

• Isel

Hej !

26+0 idag... det går sakta men det har gått två veckor sedan jag åkte in!

Så ni ska också få en liten pojke, vi med!
    När det gäller graviditeten med min son så var allt frid och fröjd fram till v 28 då jag fick blödningar. Men då hade jag en föreliggande moderkaka, det har jag inte nu. Fick kortison och var inlagd ett par omgångar innan han kom ut med katastrofsnitt när moderkakan lossnade.
    Sonen har precis fyllt 3 och mår toppen!!

Inför denna graviditet trodde vi ju att det skulle gå smidigare. Det fanns inget som talade för att jag skulle få samma bekymmer igen.

Ovissheten tar verkligen knäcken på en. Om man bara visste. Jag har ingen aning om jag kommer att ligga 3timmar, 3 veckor eller 3 månader till...

All lycka till er!!

• HakunaMatata
    Isel skrev 2010-08-23 12:17:18 följande:
    Hej !

26+0 idag... det går sakta men det har gått två veckor sedan jag åkte in!

Så ni ska också få en liten pojke, vi med!
    När det gäller graviditeten med min son så var allt frid och fröjd fram till v 28 då jag fick blödningar. Men då hade jag en föreliggande moderkaka, det har jag inte nu. Fick kortison och var inlagd ett par omgångar innan han kom ut med katastrofsnitt när moderkakan lossnade.
    Sonen har precis fyllt 3 och mår toppen!!

Inför denna graviditet trodde vi ju att det skulle gå smidigare. Det fanns inget som talade för att jag skulle få samma bekymmer igen.

Ovissheten tar verkligen knäcken på en. Om man bara visste. Jag har ingen aning om jag kommer att ligga 3timmar, 3 veckor eller 3 månader till...

All lycka till er!!
    Vet dem varför du har blödningar denna gång? Planerat snitt som väntas nu eller ska du ligga där så länge som möjligt? Hoppas det går bra för er!!
Svar på tråden Oro och rädsla, hjälp!