• LindaV

3 små barn + 2 vuxna i en vanlig bil, hur gör man?

Vi har tre barn i åldrarna 5 månader, 1,5 år och 5,5 år. Och en Volvo V70

Mellanbarnet har en Besafe IziKids bakåtvänd stol och äldsta barnet har en framåtvänd bälteskudde med huvudstöd. Hittills har bebisen åkt i ett babyskydd.

Men hur ska vi göra nu när lillen ska byta till en större stol? Hur kan barnen sitta? Vi funderar på att köpa en till IziKids, en X3:a, men vet inte om den får plats.

- Ni som har tre yngre barn (och två bakåtvända stolar), hur placerar ni stolarna?
    - Och kan man placera en IziKids X3 "bak i mitten"?

- Tips o råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden 3 små barn + 2 vuxna i en vanlig bil, hur gör man?
  • LindaV

Skulle bli jätteglad för hjälp!

• Guld gossarnas Super Mamma

Vet du,bäst svar får du om du ringer till tex Barnenshus/babyproffsen,eller var du nu tänkt köpa bilstolen ifrån,du får åka upp och prova dig fram,de hjälper dig gärna. 

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Kajak

vi hade saab halvkombi då vi hade 3 barn.
    Äldsta satt framme (airbag fanns inte) medan jag och 2 barn satt bakom.
    sen när yngsta bytte till större stol så finns det plats ändå.

Idag har vi 4 barn så saab har vi sålt o köpte buss.

• Linastrumpan

Två bilstolar av samma sort brukar vara knepigt att få plats med bredvid varandra. Det bukar vara lättare att få in två olika modeller som är lite olika i höjd o bredd så den ena går lite under den andra. Jag har ingen erfarenhet av izi kids stolarna annat än att de är stora och skrymmande så jag valde bort den (tänkte köpa en sån till min stora när hon var mindre men den passade inte i bilen)Jag har två olika britaxstolar som passar bra att sätta bredvid varandra i baksätet så även en vuxen kan sitta bredvid utan prolem.
    Men hur stolarna passar är ju olika i olika bilar. Bäst är nog att åka någon stans och prova ordentligt innan.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Oktober Längtan

Vi har en Ford focus och har alla tre i baksätet.

• hewa
    Oktober Längtan skrev 2010-08-20 16:23:14 följande:
    Vi har en Ford focus och har alla tre i baksätet.
    Vad har ni för stolar? Vi har samma problem. Får visserligen in stolarna men trångt blir det och då är vår bil rejält rymligare än en Focus.
  • LindaV

Tack allihop!!

Jag blir också nyfiken på vad du har för stolar, Oktober läntan?

• PSMalin

vi är i samma sits...väntar tredje barnet och vet inte riktigt hur vi ska få plats. Vi tittar på större bil (sjupersoners) men tills dess har vi tänkt att ha den minsta längst fram, den bakåtvända stolen bakom passagerarstolen och bältesstolen bakom föraren. Jag kommer då få sitta i mitten där bak, det är trångt och otympligt att sätta sig men den fungerar i alla fall.

• tinis77

Jag har en volvo 850 och 3 bakåtvända stolar. Femåringen sitter bakom passagerarsätet i en britax two-way, tvååringen i mitten i en akta duoflex och lilltjejen sitter bakom föraren i en britax hi-way.

Kan inte minstingen ta den stolen ni redan har och ni köper en annan till mellanbarnet? Besafe är ju bara godkänd till 18 kg, jag hade köpt en stol godkänd till 25 kg nu ist. Annars kanske ni ändå måste köpa nya stolar om ett tag.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Oktober Längtan
    LindaV skrev 2010-08-20 16:42:21 följande:
    Tack allihop!!

Jag blir också nyfiken på vad du har för stolar, Oktober läntan?
    Förlåt, det kanske jag skulle skriva också. Vi har ett babyskydd, BRIO primo tror jag den heter på vänster sida bak. Sedan har vi två stycken Britax Two way, en i mitten och en på höger sida! Funkar kanon. Det är ju krångel att få in barnet i mitten men man måste ju Vi fick tråckla en del innan vi fick till det men det var enda sättet det gick i vår bil.
  • Finesse
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-08-20 18:45:59 följande:
    PsMalin:men ha bebisen i mitten i sitt babyskydd så länge den kan åka i den stolen,mkt mer praktiskt.
    Praktiskt ja.. men en bakåtvänd bilbarnstol är säkrare än ett babyskydd så så fort barnet kan sitta är det bäst att byta stol.

Sen kan jag inte hålla med om att BH eller liknande affärer kan sitt.. Dom rekommenderade en Multi-tech till mig för att hon även kan sitta framåtvänd i den senare.. yeah right! godkänt ja men rekommenderat NEJ. Sen hade dom inte alls nån koll på vilken stol som vi skulle kunna köpa för att rymma två bakåtvända stolar.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • jeeri74
    PSMalin skrev 2010-08-20 16:48:27 följande:
    vi är i samma sits...väntar tredje barnet och vet inte riktigt hur vi ska få plats. Vi tittar på större bil (sjupersoners) men tills dess har vi tänkt att ha den minsta längst fram, den bakåtvända stolen bakom passagerarstolen och bältesstolen bakom föraren. Jag kommer då få sitta i mitten där bak, det är trångt och otympligt att sätta sig men den fungerar i alla fall.
    Men jag skulle inte rekommendera att du sitter mitten bak. Om något händer och ni måste ta er ur  bilen snabbt, sitter du rätt fast där du är.
  • Färna

Jag skulle siktat på en 7 sits!

• CamillaG78

Rekommenderar en Britax hi-way, den sitter jättebra i mitten på volvo v70. Då kan du ha bältesstolen brevid och besafen fram.

Svar på tråden 3 små barn + 2 vuxna i en vanlig bil, hur gör man?