• MammatillAlva

Bo hemma med eget barn hos sina föräldrar?

Jag och några av mina vänner diskuterade det här med att "bo hemma" hos sina föräldrar, när man själv har skaffat barn och hur det hela fungerar. Vad är fördelarna och vad är nackdelarna? Ni som har eller bor hemma hos era föräldrar samtidigt som ni har egna barn, hur tänker ni på er tillvaro?

Jag själv bor hemma hos mina föräldrar med min snart 3 åriga dotter och det har fungerat jätte bra för oss. Men nu inför nästa år har jag planer på att flytta till egen bostad (då utrymmet börjar bli lite trångt). Men hur ser det ut för er andra som bor hemma eller har bott hemma med barn?

• Svar på tråden Bo hemma med eget barn hos sina föräldrar?
  • Diablo

Jag flyttade hem igen med en tvååring, och det fungerade jättebra. Mycket på grund av att man respekterar varandra som vuxna människor och inte behandlar varandra som föräldrar-barn. Så det ända barnet hemma var min dotter, själv blev jag behandlad som vuxen (som sig bör). Men det här här som många gör fel. Blir behandlade som barn och det är inte bra. Sedan måste man ju i ett hushåll ha sina uppgifter och inte bara vara. Jag tog hand om handling av mat, matlagning, ut och insläpp av hästar, mockning av hästarna mm. Likaså är det jag som är min dotters mamma ingen annan. Det är jag som tar huvudansvaret och tar inte barnpassning och liknande förgivet!
    Kan man respectera varandra så är det inte så svårt!

Lille Tussen, chihuahua 7v. Har man tur behöver man inget vett!
  • youthmom

jag bor hemma hos min mamma med min son som är 6 veckor, tycker det funkar bra hittills :) jag hjälper mamma med hyran och handlar och så också. Städar,tvättar och diskar så mycket och ofta jag hinner. Jag håller på att söka lägenhet så jag har inte planerat att bo hemma en längre tid men samtidigt är det ingen brådska heller, tycker det funkar bra att bo med mamma men klart att man känner att man vill ha något eget.

• MammatillAlva
    Diablo skrev 2010-08-19 15:45:42 följande:
    Jag flyttade hem igen med en tvååring, och det fungerade jättebra. Mycket på grund av att man respekterar varandra som vuxna människor och inte behandlar varandra som föräldrar-barn. Så det ända barnet hemma var min dotter, själv blev jag behandlad som vuxen (som sig bör). Men det här här som många gör fel. Blir behandlade som barn och det är inte bra. Sedan måste man ju i ett hushåll ha sina uppgifter och inte bara vara. Jag tog hand om handling av mat, matlagning, ut och insläpp av hästar, mockning av hästarna mm. Likaså är det jag som är min dotters mamma ingen annan. Det är jag som tar huvudansvaret och tar inte barnpassning och liknande förgivet!
    Kan man respectera varandra så är det inte så svårt!
    Precis, jag håller med dig och har precis samma syn på det hela. Har själv uppgifter och liknade här hemma och har alltid blivit behandlad som vuxen (som jag ska) och min dotter har alltid varit (min dotter) osv.
  • MammatillAlva
    youthmom skrev 2010-10-01 23:24:58 följande:
    jag bor hemma hos min mamma med min son som är 6 veckor, tycker det funkar bra hittills :) jag hjälper mamma med hyran och handlar och så också. Städar,tvättar och diskar så mycket och ofta jag hinner. Jag håller på att söka lägenhet så jag har inte planerat att bo hemma en längre tid men samtidigt är det ingen brådska heller, tycker det funkar bra att bo med mamma men klart att man känner att man vill ha något eget.
    Vad skönt att det fungerar bra för dig, hoppas du hittar någon lägenhet snart. Håller med dig det är klart att man vill ha något eget, men det är liksom ingen brådska.
Svar på tråden Bo hemma med eget barn hos sina föräldrar?