• clembke

Ny bilstol till sonen

Ska i vinter köpa en ny bilstol till äldsta sonen.

Han har just nu BeSafe IziKid o är supernöjd med den. Men den är ju godkänd upp till 18 kg o endast bakåtvänd, så nu när lillebror snart ska ta över stolen så ska jag köpa en stol till äldsta som går att ha både framåt o bakåtvänd. Iom att man aldrig vet hur länge dom kan få plats att sitta bakåtvänd. Han ska få sitta bakåt så länge som möjligt så det är det ingen som behöver påpeka att dom ska göra det o att det är mest säkert. =)

Min fundering är om man ska satsa på en stol som är godkänd upp till 25kg eller om man kan ha en som är för 18 kg o sen köpa bilbältesstol när han har passerat 18 kg. Vet inte hur tunga dom i genomsnitt är vid 3-4 årsålder. Nu är han snart 2 år o väger nånstans mellan 11 o 12 kg. På säkerhetsbutiken står det på ett ställe att "Vår åsikt på Säkerhetsbutiken är dock att barn som ska sitta framåtvänt gör det bäst i de lätta stolarna som är renodlade bältesstolar". (vet inte vad som hände att de blev så stor text) Men det är väl lite frågan om långa dom är om dom kan sitta bekvämt på en bilbältesstol vid kanske 3 års ålder.

Alltså, måste den va godkänd upp till 25 kg eller funkar det med en 18 kg?
    Nåt förslag på vilken stol man ska ha, den ska vara godkänd för både framåt o bakåt.
    Har BeSafe nån stol som är godkänd för både fram o bakåtvänd?

Så förslag på stolar o om man ska upp till 18 eller 25 kg.

• Svar på tråden Ny bilstol till sonen
  • cicci85

Skulle absolut köpa en stol som är godkänd till 25 kg! Däremot skulle jag inte använda en kombistol framåtvänd, när barnet inte längre kan åka bakåtvänt skulle jag absolut köpa en bältesstol, finns inga som helst fördelar med att ha barnet framåtvänt i en bbakåtvänd stol.

Om du vill ha honom bakåtvänd så länge som möjligt så är det nog vid 5-6 år du kommer att vända.

Om du absolut vill ha en vändbar stol skulle jag köpa britax multi-tech, men det är toktung, väger dubbelt så mycket som en vanlig bältesstol och är ändå bara godkänd till 25 kg framåtvänt.

Hur lång är din son? Han väger ju väldigt lite så vikten är nog inga problem, kolla på hans kurva när han beräknas väga 18 kg.

britax twoway är den rymligaste stolen men jag tycker den är bäst som andrastol eller först när barnet är för stor för de andra stolarna. Britax hiway är väldigt poppis, den ger bra benplats och passar för de flesta barn till 4-5 år, men är bara bakåtvänd.

clembke skrev 2010-08-19 14:26:10 följande:
    Men det är väl lite frågan om långa dom är om dom kan sitta bekvämt på en bilbältesstol vid kanske 3 års ålder.
    3 år i bältesstol är ju påtok för ungt... Men sitta bekvämt i en bältesstol gör de tidigt, min 2-åring sitter jättebra i storebrorsans...
  • längtan09

Skulle aldrig använda en kombistol frammåt, av dom anledningarna som cicci skriver.

Är han två år kanske two-wayen fungerar bra? För den är ju trots allt den, som jag fattat det, stolen med högst rygg på den svenska marknaden. Då bör du ju kunna ha honom bakåt till runt 5 års åldern (finns barn som fortfarande kan sitta bakåt vid 6-7 års åldern också)

Mamma sedan juni 2009
  • pigglet

Säger samma, köp en twoway. Då kan han sitta bakåtvänd tills han är 5-6 år. Sedan köper ni en bältesstol, det
    är mycket  bättre än att vända en bakåtvänd stol. Den är för tung, och har inte ordentlig bältesdragning så att bilens bälte hamnar rätt på kroppen.

Många barn väger tydligen 18 kg redan när de är 3,5-4 år, så köp en som är godkänd till 25kg.

• clembke

Han va vid 18 mån 80 cm lång (vägde 11 kg då så han är nog fortfarande nämre 11 kg än 12 kg, blir 2 i nov. Han ligger ca 1 kg under medelkurvan just nu)

Det med bältesstol vid 3 års ålder va bara ett exempel, som t.ex. att barnen är väldigt långa o absolut inte kan sitta bakåtvänd längre än så.
    Få åka o kolla på Britax o se hur dom verkar. =)
    Min tanke va först att köpa en till BeSafe (tänkte att det dröjer nog ett par år till innan han väger 18 kg) men kom på sen att man vet ju inte nu hur lång han är om 1-1 1/2 år, då kanske han är för lång för att sitta bakåt o måste vändas då känns det onödigt att köpa en stol för nästan 4000 kr o sen ändå snart måste köpa en ny. Lite därför jag vill ha en som är godkänd för både bakåt o framåt.
    Tror väl inte att han är för lång om 1-1 1/2 år för att sitta bakåt, men man vet ju aldrig.

Nån mer som har förslag??

• clembke

Ok, få nog bli en som är endast bakåtvänd då. O ta en som är till 25 kg. =)

• pigglet
    clembke skrev 2010-08-19 14:57:53 följande:
    Ok, få nog bli en som är endast bakåtvänd då. O ta en som är till 25 kg. =)
    Bra val!!           :)
  • cicci85

Min son va 11 månader när han va 80 cm och vägde 11,5 kg. Han är 5 nu, drygt 115 cm, är inte för lång för twowayen, däremot är han för lång för securan, freeway och duoflex, egentligen alla andra stolar... Vill du vara säker på att han kan åka bakåtvänd till 5-6 år så ska du absolut kolla på en TW!

Men jag skulle absolut köpa en stol till 25 kg iaf, den ska väl användas till småsyskonet när besafen är urvuxen oxå...

• clembke
    cicci85 skrev 2010-08-19 15:04:39 följande:
    Min son va 11 månader när han va 80 cm och vägde 11,5 kg. Han är 5 nu, drygt 115 cm, är inte för lång för twowayen, däremot är han för lång för securan, freeway och duoflex, egentligen alla andra stolar... Vill du vara säker på att han kan åka bakåtvänd till 5-6 år så ska du absolut kolla på en TW!

Men jag skulle absolut köpa en stol till 25 kg iaf, den ska väl användas till småsyskonet när besafen är urvuxen oxå...
    Japp det är tanken. Iom att det är så nära i ålder på dom så kan lillebror ta efter storebror. =)
  • clembke

Va inne o kollade på Britax Two-way på Britax sida.
    Tycker den ser lite "klen" ut nere vid höften/låren eller vad man ska säga, finns inget direkt sidoskydd där.
    Eller är det bara så den ser ut på bilden o den är bättre i verkligheten?
    Få kanske åka in o kolla på den i verkligeheten annars.

• cicci85
    clembke skrev 2010-08-19 15:29:23 följande:
    Va inne o kollade på Britax Two-way på Britax sida.
    Tycker den ser lite "klen" ut nere vid höften/låren eller vad man ska säga, finns inget direkt sidoskydd där.
    Eller är det bara så den ser ut på bilden o den är bättre i verkligheten?
    Få kanske åka in o kolla på den i verkligeheten annars.
    det stämmer, om man jämför med andra stolar, det är därför den är så rymlig och stora barn sitter väldigt bra i den. Men 2-åringar sitter bättre i en "tajtare" stol...
  • clembke
    cicci85 skrev 2010-08-19 15:35:31 följande:
    det stämmer, om man jämför med andra stolar, det är därför den är så rymlig och stora barn sitter väldigt bra i den. Men 2-åringar sitter bättre i en "tajtare" stol...
    Ok. Få åka o kolla på dom i verkligheten. För på bild ser både Multi-tech o Hi-way bättre ut om man ser det med skålningen. Sen är det ju inte sagt att dom är bättre för det. =)
    Kanske testa o se hur dom är i bilen (vissa affärer tillåter ju det). Hur stor benplatsen ser ut att vara o så.
  • cicci85
    clembke skrev 2010-08-19 15:39:09 följande:
    Ok. Få åka o kolla på dom i verkligheten. För på bild ser både Multi-tech o Hi-way bättre ut om man ser det med skålningen. Sen är det ju inte sagt att dom är bättre för det. =)
    Kanske testa o se hur dom är i bilen (vissa affärer tillåter ju det). Hur stor benplatsen ser ut att vara o så.

ja, alla affärer jag har vart på har man fått testa, skulle inte köpa en stol annars... TW kan ge väldigt bra benplats, även hiwayen, multitechen ger nog inte så jättebra benutrymme. Vad jag hört så kan hiwayen funka längre tid eftersom den inte har nåt nackstöd som tar emot axlarna... Men det är inte lika hög som TW  i ryggen... Men funkar ändå till 4-5 år Lycka till i djungeln
    Maxicosi mobi ger oxå jättebra benplats men är rätt kort i ryggen...

kan du inte låna nån 5-åring och ta med dig och testa?

• tinis77
    clembke skrev 2010-08-19 15:39:09 följande:
    Har bild på äldsta sonen i både hi-way och two-way i mitt galleri. I h-w har han några cm kvar innan han är för lång, i t-w är det långt kvar. Han fyller 5 om 3 veckor.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • clembke
    cicci85 skrev 2010-08-19 15:45:00 följande:

kan du inte låna nån 5-åring och ta med dig och testa?

LIte ont om nån som vi kan låna. =)

Men det är väl bara att ge sig ut o leta. Har inget jättebrådska. Stolen som lillebror har just nu är en Akta Graco Duologic så den funkar ju till 18 kg eller vad det är, men är inte nöjd med den o vill byta ut den när han har passerat 9 kg o blivit lite mer stabil i rygg o höfter. (han väger 7.7 kg nu)
    Men tänkte att det är lika bra att börja kolla runt vad man kan tänka sig o vill kolla närmare på.
Svar på tråden Ny bilstol till sonen