• RockingSkåne

Utedagis- Vad har ni för erfarenheter?

Håller på att placera mitt barn på förskola och har fått en plats jag inte e riktigt nöjd med. Funderar lite på utedagis som det finns ett par st i vår stad. Är spontant inte jättepigg på det eftersom jag inte vill att mitt barn ska tvingas vara ute när det är kallt och blött men hur har det funkat för er som har era barn på just ute-dagis. Vad är bra eller dåligt? Är barnen glada? Nu kommer hösten och vintern och bara tanken på att själv vara ute en hel dag är ju ruggig. HJÄLP!

• Svar på tråden Utedagis- Vad har ni för erfarenheter?
  • EllaAnette
    RockingSkåne skrev 2010-08-19 13:05:30 följande:
    Håller på att placera mitt barn på förskola och har fått en plats jag inte e riktigt nöjd med. Funderar lite på utedagis som det finns ett par st i vår stad. Är spontant inte jättepigg på det eftersom jag inte vill att mitt barn ska tvingas vara ute när det är kallt och blött men hur har det funkat för er som har era barn på just ute-dagis. Vad är bra eller dåligt? Är barnen glada? Nu kommer hösten och vintern och bara tanken på att själv vara ute en hel dag är ju ruggig. HJÄLP!
    Vi har haft vår dotter på utedagis sedan hon var ca 1,5 år och har bara positiva erfarenheter. Ungarna har varit piggare, gladare och friskare i den gruppen än i de andra grupperna i samma samhälle. Vi har alltid haft tillgång till egen lokal så att man kunnat vara inne när vädret varit för kasst/farligt, att käka lunch i och leka i när barnen inte vill ut efter lunchen. Höst/vinter betyder mer kläder, lager på lager och mer genomtänkt men inte bökigare eller svårare för någon.
    Hade jag stått i valet vanlig förskola vs uteförskola hade jag absolut valt uteförskola igen!!
  • Mamma89

har min dotter på halv-utedagis (äter inne) hon älskar det.. är alltid ute sålänge vädert tillåter det. blåser det o regnar så mycket att barnen inte kan stå o gå så blir det självklart innelek, samma om det är massor med minusgrader eller snöstorm.
    finns inget negativt, skulle va konkandet på alla extrakläder man måste ta med varjedag, kläder efter väder.
    min dotter är alltid superglad o jättenöjd.. de vänner jag har som har sina barn på samma dagis säger samma sak..
    barnen brukar oftast inte tänka på att det är blåsit o ruggit ute, sålänge de har rätt kläder så de inte fryser..

• Siriva

Min son har gått hos en dagmamma med "i ur och skur" pedagogik sedan han var 1 år och 8 månader. Han fyller 4 år i december.
    Det har gått strålande!
    De har matsäck en gång i veckan och planerade aktiviteter 4 dagar i veckan. De är ute i "Ur och skur" det innebär att man måste anpassa kläder, skor etc efter det. Vi fick väldigt bra tips från dagmamman om vad som brukar fungera.
    Det resulterar i att min son mest är klädd i underställ, fleece och yllestrumpor (vintertid) Det går inte åt så mycket mysbyxor och liknande. Däremot behöver man kanske dubbla overaller och vinterskor eftersom ytterkläderna blir blöta och smutsiga varje dag.

Sonen fick en ryggsäck när han började och i den har han ombyte, dessutom har han ombyte hos dagmamman i sin låda. Det blir inte så mycket att bära på tycker jag. Den vinter som var kunde de inte vara ute så mycket eftersom det var så mycket snö och kallt så givetvis anpassar de sig efter förutsättningarna.

På ett dagis kan jag tänka mig att det är lättare att vara på gården och leka fastän det är mycket snö och så.
    Det som är bra är att sonen aldrig gnäller om det är regnigt och kallt, han har inte lärt sig "dåligt väder".

Dagmamman hade en stegmätare på en fyraåring förra hösten och den dagen hade de gått 11000 steg så de får verkligen röra mycket på sig.
    Men de är inne och leker också, har mysstund med film och så.

Verksamheter kan se väldigt olika ut men jag tycker absolut att ni ska ge det en chans.

• RockingSkåne

Men ååh så positivt det här låter..... Man kanske skulle ta med det som ett alternativ då. Bor ju ett stenkast från 2 ute-dagis så det är ju på ett bra avstånd. Och ett friskt barn vil lman ju absolut ha och det är klart, är man ute mycket blir det ju färre baciller i omlopp. Ska ta och läsa in mej lite mer på just de som finns här!

TACK 

• vit pion

Vi har haft våra två töser på "I Ur och Skur" dagis. Endast positiva erfarenheter. Har det varit riktigt dåligt eller kallt väder har de varit inne. Vår lilla sladdis kommer nog också att hamna där.

• sebbeman

Våran son gick på ett utedagis, vi var helnöjda med det naturligtvis så var dom ju inne om det var riktigt extremt väder men dom var iallafall ute minst 2 timmar om dagen oavsett väder. Dom var alltid iväg på massa roligheter. Kändes väldigt tråkigt när han slutade där nu för att börja förskoleklass, men han har inte flyttat så långt så han pratar med sina gamla fröknar och kompisar i stortsett varje dag

Svar på tråden Utedagis- Vad har ni för erfarenheter?