• Mitka79

"Normal" förlossning eller snitt?? gaaah, hjälp

Börjar med att skriva att Skräckhistorier undanbedes!!

Är väl bara jag själv som kan känna efte,r men iaf måste skriva av mej innan jag blir tokig av all ångest...

Första barnet föddes med snitt då förlossn inte gick framåt. Mådde urdåligt i 2månader efter snittet och är nu livrädd att det ska bli snitt igen... Men är lika rädd för vanlig förlossning.

Har under hela grav skjutit upp tankarna på förlossningen men nu har de kommit o tänker på det helaste tiden. Mår riktigt dåligt och kan inte njuta av tanken på att en bebis ska komma till oss, för att jag e så upptagen med skräcken över förlossn.

Tycker tiden har gått sjukt fort o vill bara bromsa den för vill inte föda på ngt sätt.

Aurorasamtal var för sent denna gången men har haft kontakt med doktorn o hon frågade direkt om jag ville ha snitt. Vilket jag nog inte vill eftersom jag hade så ont sist...
    men vill inte vanlig heller...

Nästa freda skall en till viktskattning göras och då skall även doktorn "bestämma" vilket av det som blir om jag inte kommer på ngt själv.

Vet inte alls...snitt eller vanligt, snitt eller vanligt..... blir tokig av dessa tankar o e så jäkla sjukt rädd!

Är i v 37 så det kan ju hända o kommer ju hända när som.

Snälla kom med bra tankar till mej, behöver det verkligen nu.

• Svar på tråden "Normal" förlossning eller snitt?? gaaah, hjälp
  • Teskedsmamman

Min första är snittad pga säte, och jag ska nu snart föda min 3:e vaginalt, jag hoppas allt går som det ska så jag slipper snitt igen.

Jag ångrar inte en enda sekund att jag valde att föda vaginalt trots en lång och en snabb förlossning. Det är en riktigt kick att föda vaginalt, som man inte upplever med snitt.

3 killar & pojke BF+6 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • kodoktorn

Jag väljer vaginalt igen om nu inte nåt tillstöter som kräver ett snitt. Hade en hemsk första förlossning (vaginalt) men vill ändå hellre göra om det än att bli snittad, det beror dock mest på att jag inte litar på personalen pga dålig bedövning förra gången och det vill jag inte uppleva under ett snitt.

• Charmeuse

Jag kan inte uttala mig om snitt, men det känns många gånger jobbigare att återhämta sig från. Jag födde vaginalt förra gången och tänker göra det denna gång med om inte nått oförutsett händer. Jag återhämtade mig snabbt efter förlossningen och hade inte nån påtagligt ont efter. Visst va man lite mör som att man hade träningsvärk men det va helt ok

Jag hade föreställningar om att det skulle göra så ont att föda, speciellt utdrivningsskedet. Till min stora förvåning hade jag inte ont alls, EDA bedövade så pass att jag inte kände nån smärta alls. Visst är det jobbigt att krysta men ont gjorde det inte. Man måste lära sig att inte vara rädd (lätt att säga eller hur?) för att slappna av, skulle rekommendera att du läste på om dyktekniken.

Det hjälpte mig att va helt utan smärta fram till att jag tog EDA som jag kanske inte hade behövt men va rädd för att jag skulle ångra det om jag inte tog det

• Charmeuse

För att förklara dyktekniken lite kort: Det går ut på att släppa taget och slappna av fullständigt när man får en värk. Tricket är att slappna av INNAN värken börjar, annars funkar det inte. Man släpper kontrollen helt enkelt. När du vet att en värk är på väg så släpper du taget och slappnar av så mycket du kan och fortsätter med det genom värken.

Jag menar, tänk såhär: vad händer om du inte försöker kämpa emot värken? Det kommer ju inte göra mer ont eller hur? Man måste våga för att det ska lyckas, och du kommer märka enorm skillnad.

Svar på tråden "Normal" förlossning eller snitt?? gaaah, hjälp