Någon kreativ person som kan ge kloka tips? Sovrum på övervåningen med trappa och grindproblem.
Kan någon kreativ person lösa vårt lilla i-landsproblem, vi har kört fast på bra idéer?
Vi bor i tvåvåningshus med alla sovrum på övervåningen. Dottern 20 månader sover i eget rum tvärs över hallen från vårt. Vi har hennes dörr på glänt under natten, för att störa så lite som möjligt men ändå inte stänga den helt då vi vill kunna höra henne (även utan babyvakt) och hon ska ha möjlighet att gå ut om hon skulle vakna. Vi bytte från spjälsäng till stor säng för en månad sedan, hon har hittills inte gått upp ur sängen när hon vaknar men bör ju ha möjlighet. Alltså började vi ha trappgrinden för på natten när hon fick stor säng, då hon inte klarar trappor helt ännu och vi inte vill riskera att hon skulle hamna i trappen om hon skulle börja kliva ur sängen på natten eller morgonen och gå ut och leta efter oss.
Nu till problemet. Vår grind, en kiddy guard (en av få modeller som funkade i vår trapp), låter ganska mycket när man öppnar och stänger den. Maken kan kliva över den men inte jag (speciellt inte nu då jag är höggravid). Alltså måste jag öppna grinden på morgonen när jag går upp tidigt för att åka till jobbet, make och dotter sover längre. Hon är dock ganska lättväckt så där på morgonkvisten och man vill ju inte väcka henne i onödan. Det är detta vi inte kommer på någon lösning till. Hur gör andra med samma planlösning som vi? Sätta för något annat för trappen, som typ bara står där så att vi hinner reagera om hon skulle gå upp på natten? Vad?
Åh, det känns superknäppt att ha kört fast med detta, fånig fråga, men någon kanske har den självklara lösningen.