• versus

Föräldralediga:Får ni styra över era 15h/v på förskolan.

Är själv otroligt störd över att man inte, inom rimliga gränser, kan få vara med och påverka tiderna för barnet på förskolan då man är föräldraledig. Vi är hänvisade till 3h/dag 8-11.

I skolagen står att man har rätt till 15h/v och skall erbjudas minst 3h/dag.

Skriv gärna vilken kommun/kommundel ni har och vad ni tycker om att få välja tider eller ej

OBS denna tråd är inget forum att diskutera hurruvida det är rätt eller fel att ha sitt barn på förskolan då man är föräldraledig, Så ni som anser att man ej ska ha barn på förskolan vid föräldraledighet-starta en egen tråd!!!!!!!!!!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föräldralediga:Får ni styra över era 15h/v på förskolan.
  • Schnooglewookiemush

Ja, till viss del. Förskolan ser helst att 15timmars-barnen går 9-14 måndag-onsdag. Har man dock andra önskemål får man ta upp det med personalen, så går säkert det att lösa. Så fungerar det på vår förskola, Härnösand.

Bryr mig inte just nu.
  • crazy mom

Vi körde ti,on och torsdag 9-14. Då hann barnet med mycket lek med kompisarna.

Det är lite klurigt vad som är bäst, men jag hade tyckt att det vart för jobbigt med 3 h varje dag då man i princip då bara hinner hem och vända....

Sen ser ju rutinerna lite olika ut på förskolorna också (vila, lunch osv)

Förr fick 15 timmarsbarnen inte vara med och äta lunch på förskolan. Helt galen regel. SKitelakt att barnen ser hur de dukar fram maten och "laddar" för den goda maten och de får gå hem... Det är ändrat nu tack och lov =)

• camave

bor i hallstahammars kommun

vi får  stort sätt välja helt själv, men personalen har önskemål om tex inga fredagar....

min dotter gick först mån -ons 9-14 sen bytte jag till tis- tors

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • saralindberg

Bor i Ovanåkers kommun (Hälsingland). Här går 15h-barnen tis-tors, 9-14.

• mammamadeleine

Japp vi får bestämma helt själva, dottern gick 8-13 3 dagar i veckan och pojken ska göra samma nu, vi varierar bara dagar olika veckor för att dom ska få vara med på alla aktiviteter! Vi bor i Kungsbacka kommun

Meja 3/7-03 Eddie 9/7 -08 Sebastian 16/6 -10
  • Schnooglewookiemush
    Tjollabolla skrev 2010-08-18 09:03:12 följande:
    Nope. 8-11 utan några diskutioner. Värdelöst. Nu går han iaf gratis, i våras fick vi betala efter maxtaxa för det, 1260 spänn!
    Jag hade aldrig skickat iväg sonen för endast tre timmar! Jag tycker det är jättekonstigt! Då skulle jag hellre spendera dagen på öppna förskolan. Man hinner ju knappt hem innan man ska tillbaka och hämta barnet.
    Bryr mig inte just nu.
  • Jelina068

Bor på hisingen i göteborg. Svarade ja, helt fritt. Men avdelningens personal föredrar tis-tors 9-14 och jag tror att vi alla som har/haft 15h valt dessa dagar. Det är dom dagarna dom lägger den planderade verksamheten på, t.ex rytmik, skogen, skapande m.m.

• versus
    Tjollabolla skrev 2010-08-18 09:03:12 följande:
    Nope. 8-11 utan några diskutioner. Värdelöst. Nu går han iaf gratis, i våras fick vi betala efter maxtaxa för det, 1260 spänn!
    Det är så det känns, värdelöst...å gudarns skymmning att betala 1260 kr för det också

I Umeå kommun, där min kommundel ingår är det olika men i min kommundel ska det vara 8-11 och barnen får sitta och titta på vid lunch om föräldern blir sen
  • Tjollabolla
    Schnooglewookiemush skrev 2010-08-18 09:07:30 följande:
    Jag hade aldrig skickat iväg sonen för endast tre timmar! Jag tycker det är jättekonstigt! Då skulle jag hellre spendera dagen på öppna förskolan. Man hinner ju knappt hem innan man ska tillbaka och hämta barnet.
    Nej det gör man inte. Men vad ska man göra? Vår öppna förskola har öppet en gång i veckan. Men ja, jag funderade länge över att sägas upp hans dagisplats, men vågade inte då det är så svårt att få plats här i byn och det är en mil till nästa förskola. Jag vill att han ska gå på förskola här där han ska gå i skolan sen...

Oftast är han ändå bara på förskolan 2-3 dagar/vecka, jag orkar inte springa fram och tillbaka varje dag!
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
Svar på tråden Föräldralediga:Får ni styra över era 15h/v på förskolan.