Hur många timmar per dag framför tv och dator?
Hur många timmar per dag sitter era 3-5 åringar framför tv eller dator? Om det är olika för vardag och helg, så räkna ut något slags genomsnitt.
Hur många timmar per dag sitter era 3-5 åringar framför tv eller dator? Om det är olika för vardag och helg, så räkna ut något slags genomsnitt.
Har en 4 åring. Han tittar nästan bara på tv på lördags och söndags morgonen. Kanske skulle gissa på ett snitt på 20 min per dag. Han ber nästan aldrig om att få titta utan de är jag som sätter på och då ser han. Jag själv kollar ungefär lika mycket på tv så den är inte på så ofta hemma hos oss.
Dator sitter han inte vid och jag sitter bara som nu när jag arbetar och sitter i tele köer eller har rast!
Nu är jag föräldraledig så tv.n står på större delen av tiden vi är inomhus. Det är väl inte aktivt tittande hela tiden, men sonen älskar att se på tv.
Han sitter inte vid datorn alls.
Hon är 3,5 år och har aldrig suttit framför en dator hemma. Tv tittar hon på i kanske 5 min sen ledsnar hon och det sker inte ens varje dag så jag röstade på <1.
Tv:n står på jämnt här tycker jag, men inte så ofta som nån tittar på den. Jag stänger av barnen slår på men tittar kanske 5 min omgången för att sen gå och göra något annat. Jag stänger av igen och efter 40-45 min är TV:n på igen men ingen tittar. Förstår inte varför dom sätter på TV:n när dom inte ska titta. För tre åringen kanske det blir 1 timme om dagen sammanlagt.
Röstade på mer än 5 timmar MEN det varierar väldigt mycket från dag till dag. De får titta på TV hur mycket de vill om de inte har någonting annat att göra, de får spela på bolibompa ca 1,5 som längst - men oftast har vi kortare tider då barnen delar på datorn och tittar/spelar kanske 2 spel och sen byter dom.
Vi tittar själv mycket på TV och använder datorn. Vi har inga bekymmer med våra barn när det gäller TV-tittandet, de väljer lite själva (även om vi bestämmer att de inte får se vissa program och stänger av när de går därifrån om de glömmer att stänga av). Däremot datortiden har vi gränser eftersom de är så små och korta och inte kan ha en bra "arbetsställning" vid vår dator.
Våra barn är mycket aktiva, hittar oftast på egna lekar och kan även gå ut själva och cykla eller gunga (eftersom vi bor på landet och har en stor tomt). Jag tror att de själva mår bra av att inte ha för mycket "förbud" och på så sätt tjatar de aldrig till sig TV eller datortid.
Glömde att skriva att våra döttrar är 4,5 och 6 år.
... och mina barn har tittat på TV sedan de var ca 1,5 år (aktivt TV-tittande) och började spela dataspel när de var 3,5 resp 5 år.
dagisdag ca 1-1,5 h
ledig dag 2-2,5 h
4,5 år
Vi har det som CeeJays familj. Barnen styr själva sitt spelande och tittande. De kollar på Bolibompas play-tjänst och spelar diverse spel. De har spelat rätt avancerade dataspel sedan de var två år. (5 och 6 år nu)
Fick de välja skulle de kolla på tv hela dagarna. Som det är nu ser de nog 2-3 timmar per dag. Femåringen spelar datorspel en timme varje ons + tors, treåringen spelar en timme på söndagar.
Sonen går alltid upp först och vill gärna kolla på tv.
Är det en vardag så kollar han några minuter medan jag slänger ihop frukost och sen kanske 20 min efter innan vi gör oss i ordning och går till dagis.
På kvällen får han titta på bollibompa. Men är det en regnig tråk-dag så blir det lite mer.
På lediga dagar kollar han på tv ett par timmar utspritt över morgonen sen en film på kvällen om det är helg, annars bollibompa då med.
´Han skulle kunna sitta hela dagarna.
Dataspel kör han ibland, på playhouse disneys hemsida, då kan han sitta en halvtimme eller så.
Kanske 1,5 tim på vardagar och 3 tim på helger (eller mer om hon vaknar väldigt tidigt... då får hon sitta framför TV:n åtminstone till kl.7, tidigare än så går jag inte upp på helger ). Lite mer på vintern och lite mindre på sommaren. Hon är 5 år.
Elliot är 4½ och ser på tv ca två timmar om dagen. En timme på förmiddagen efter frukost och en timme bolibompa.
12
Min femåring _ska_ ha iPaden 30 minuter om dagen.
Vi har ett schema där vi kör 15 minuter matematik på iPaden, därefter 10 minuter matematik i boken som heter just "Tio minuter matte om dagen".
Därefter har han läsförståelse på iPaden i 15 minuter (träna bokstäver, ord, osv), för att därefter träna detsamma i en bok i 10 minuter. - Mellan siffror och bokstäver har vi lite "röris" (då det är bevisat att man fokuserar bättre med lite rörelse mellan passen).
Så han har "hemskolning" i en timma om dagen, om man räknar med "gympaminuterna". ;)
Han går endast 15 timmar i veckan på förskolan, därför finns tiden till detta.
Han har även några "lekspel" på iPaden, så som Alfons, Pippi och Radioapan. Dessa spelar han ibland. Så jag röstar på 1h/dag i snitt.
TV har vi ingen och datorn är min, så den rör han inte.
Dator oftast inte en minut och tv kanske 30 minuter-1 timme varje dag, är hon sjuk så längre än så ofta.