Biom med katt trots allergi
Mitt ena bonusbarn har sedan tidigare bekräftad pälsdjursallergi. När det gäller häst räcker det att någon som varit i stallet suttit i samma bil som bonusbarnet sedan sätter sig i. Ögonen blir då röda och börjar klia-
När det gäller hund och katt blev det reaktion på allergitestet men jag kan inte svara för om hon är överkäslig eller allergisk då testet gjordes innan jag kom in i bilden. Barnet kan, beroende på hälsosituationen i övrigt (ev förkylning, dåligt med sömn osv), reagera om hon kommer i kontakt med katt. Farmodern har två katter, ibland visar hon inga symptom och ibland börjar ögonen klia då vi är där. Tar hon en tablett (Clarityn) försvinner symptomen.
För ca 2 månader sedan var mamman med dottern hos läkaren då hon var förkyld och dottern fick medicin direkt på plats pga svårigheter att andas. Det bekräftades att hon hade förkylningsastma. Mamman skrev även i ett sms till pappan att vi skulle tänka på att hålla henne undan från djur vilket är logiskt.
Under pappans vecka för några veckor sedan fick barnen ett mms med en bild på två katter m text om att de väntade på tjejerna hemma hos mamman. Både jag och pappan höjde på ögonbrynen med tanke på att dottern fått positivt på pälsdjursallergitestet men avvaktade utan att säga något.
Barnen var såklart jätteglada men då de kom nästa gång hade den stora flickan rött kliande vänsteröga, blanka ögon i övrigt och snuva. Hon hade dessutom varit hos läkaren och fått 2 astmamediciner. Även den lilla lät snorig. Symptomen försvann efter några dagar hos oss.
Då pappan frågade varför dottern fått nya mediciner som hon skulle ta vid behov och att det var underligt att hon behövde kraftigare mediciner i samband med att katterna kommit svarade mamman bara att hon varit dålig redan innan de fått katterna.
Kommunikationen och relationen mellan mamman och pappan är kraftigt infekterad varför det ofta blir rena bråk vid meningsskiljaktigheter.
Min fråga rör vilka argument och framförallt hur man kan lägga fram dessa på ett bra sätt för att få mamman att förstå att barnens hälsa påverkas negativt av att ha katt och om hon skulle kunna tänka sig att lämna bort de*.
Redan då mamman och pappan bodde ihop ville mamman ha katt men pappan sa prompt nej eftersom han menade på att barnet samt han själv var allergiska.
* Diskussionen utgår från att mamman inte tänkt på argument som dotterns hälsa samt omtänksamhet om djuren innan hon skaffat katterna. En diskussion rörande att skaffa djur för att testa om det går trots att man vet att familjemedlemmar har en allergi och om det nu inte går bra lämna iväg djuren är något som irriterar mig mycket men att ta upp de argumenten kommer varken hjälpa eller föra diskussionen framåt med mamman så denna tråd rör vilka argument man kan använda så att mamman förstår att flickans (alt båda barnens) hälsa försämrats sedan mamman skaffade katterna och om hon skulle kunna överväga att lämna bort de.