• Hillers

Vänta med skolan ett år?

Om två år ska min dotter egentligen börja förskoleklass. Men vi funderar om hon kanske ska vänta ett år till...Obestämd
    Hon är född den 22 december 2006, hennes bästis är född den 8 januari 2007. Det skiljer bara drygt två veckor mellan tjejerna, men ändå ett helt år.
    De går hos samma dagmamma och min dotter kan få gå kvar där ett år extra om vi vill.
    Dagmamman tycker inte att hon är efter utveckligsmässigt jämnfört med övriga 06:or.

Det är så svårt att veta hur man ska göra! Vi behöver inte bestämma oss än, men man fundrar ju. Vi har väl sagt att vi ska vänta och se hur det känns när det blir mer aktuellt.

Hur har ni andra gjort som har barn födda sent på året?
    Vilka var fördelarna och nackdelarna med det beslutet?

• Svar på tråden Vänta med skolan ett år?
  • qzectb

Går det inte att fråga skolan, be dem göra nån bedömning av tjejerna, om kompisen borde börja "för tidigt" eller eran "för sent"?

Hur mogna är de? Läser och skriver? Socialt bra, talar korrekt, fungerar bra i grupp?

Jag skulle nog fundera på om kompisen kan börja tidigt. Visar det sig inte funka är det ju bara att gå om sexårs.

• BusLus

Har någon utifrån lagt fram det som ett problem för er eller är det ni själva som funderar?!

Sonen har en "klasskompis" som är född i december, faktiskt den 22:a också, och jag har aldrig sett att hon skulle vara mindre mogen än övriga gruppen.
    Tjejer är ju alltid lite före också;)

Tror ärligt inte att mognaden ligger i ålder när det gäller ev, skolstart utan det är helt andra faktorer som spelar in.

Låt henne få hänga med resten, dem växer stort när det är dags!

Lycka till!

• Hillers
    BusLus skrev 2010-08-20 23:16:03 följande:
    Har någon utifrån lagt fram det som ett problem för er eller är det ni själva som funderar?!

Sonen har en "klasskompis" som är född i december, faktiskt den 22:a också, och jag har aldrig sett att hon skulle vara mindre mogen än övriga gruppen.
    Tjejer är ju alltid lite före också;)

Tror ärligt inte att mognaden ligger i ålder när det gäller ev, skolstart utan det är helt andra faktorer som spelar in.

Låt henne få hänga med resten, dem växer stort när det är dags!

Lycka till!
    Det är vi själva som funderar. Hon kommer ju ALLTID att vara yngst, nu är det ju naturligtvis alltid någon som är det i en klass men hon är ju född så nära nyåret. Hade jag gått över 10 dagar hade hon varit en 07:a.

Sedan vill hon börja med sin kompis, iallafall vill hon det nu. Men det är en liten skola de kommer att gå på, med 1-2:or 3-4:or osv, så de kommer iallafall få gå tillsammans. (Om de ens är kompisar då.)

Nej, jag vet inte hur vi ska göra. Som tur är har vi 1½ år på oss att bestämma oss. Glad
  • Dr Mupp

Kompisar hittar de alltid nya. Så tänk inte på den biten. Gå efter hur skolmogen hon är. Jag har en son som är född 28:e december och med honom kommer vi gå efter skolmognad och kunkap.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Chokladmums

Hej
    Jag förstår precis hur ni känner för vi är/var i samma situation.
    Vår dotter är också född den 22/12, har gått hos dagmamma där hon var enda tjejen i sin årskurs men det fanns en annan tjej född i mars året efter som hon är bästis med. Vår lilla prinsessa har precis börjat förskoleklass och vi tycker att det är lite jobbigt att se alla andra som kommer från större grupper och har sin trygghet i sina kompisar och vår dotter har ingen och hon känner sig vilsen. Det är inte helt enkelt att komma in i redan fungerande kompisgrupper, speciellt när man är minst (längd), yngst och dessutom lite försiktig av sig. Vi funderade länge på att låta henne vänta av samma anledning som ni har och vi är ännu inte säkra på att vi gjort rätt. Får hon inga kompisar snart kommer vi nog se över möjligheten att vänta ett år för hellre det än att komma in fel och få en negativ bild av skolan. Ett år har ingen betydelse i längden. Det jag skulle vilja råda er till är att försöka få en dagisplats för då är hon mer förberedd och kommer att få fler kompisar. Vi hade svårt att få dagisplats så därför hade vi dagmamma och vi ångrar idag att vi inte tog den dagisplats vi blev erbjudna ett år innan förskoleklassen började. Vi ville inte sära på vår dotter från hennes bästis då men med facit i hand skulle vi gjort det för på dagis är det lättare att hitta kompisar än i skolan. Lycka till....

• Hillers
    Chokladmums skrev 2010-08-31 11:04:54 följande:
    Hej
    Jag förstår precis hur ni känner för vi är/var i samma situation.
    Vår dotter är också född den 22/12, har gått hos dagmamma där hon var enda tjejen i sin årskurs men det fanns en annan tjej född i mars året efter som hon är bästis med. Vår lilla prinsessa har precis börjat förskoleklass och vi tycker att det är lite jobbigt att se alla andra som kommer från större grupper och har sin trygghet i sina kompisar och vår dotter har ingen och hon känner sig vilsen. Det är inte helt enkelt att komma in i redan fungerande kompisgrupper, speciellt när man är minst (längd), yngst och dessutom lite försiktig av sig. Vi funderade länge på att låta henne vänta av samma anledning som ni har och vi är ännu inte säkra på att vi gjort rätt. Får hon inga kompisar snart kommer vi nog se över möjligheten att vänta ett år för hellre det än att komma in fel och få en negativ bild av skolan. Ett år har ingen betydelse i längden. Det jag skulle vilja råda er till är att försöka få en dagisplats för då är hon mer förberedd och kommer att få fler kompisar. Vi hade svårt att få dagisplats så därför hade vi dagmamma och vi ångrar idag att vi inte tog den dagisplats vi blev erbjudna ett år innan förskoleklassen började. Vi ville inte sära på vår dotter från hennes bästis då men med facit i hand skulle vi gjort det för på dagis är det lättare att hitta kompisar än i skolan. Lycka till....
    Ja, det är svårt att veta hur man ska göra. Vi är helnöjda med våran dagmamma och vill inte byta ut henne, dessutom går sonen där också. Det är många som vill vara där och vi hade tur som fick plats. Det finns många 07-or i dagmammegruppen (tre dagmammor som sammarbetar), men inte så många 06-or tyvärr.
    Själv säger dottern att hon vill börja tillsammans med sin kompis, dvs vänta ett år. Men det är ju svårt för henne att ta en sånt beslut och det är ju två år innan det är aktuellt.

Det är en liten skola hon kommer att börja i, med 1-2:an 3-4:an osv, så de kommer ändå få gå ihop till en viss del. Tror inte att det är en nackdel att ha varit hos dagmamma när man börjar i en liten skola, många har hon dessutom redan träffat.

Hoppas att det ordnar sig för eran dotter! Ville hon börja med sin kompis eller sin årskull?
Svar på tråden Vänta med skolan ett år?