• Elsamamman

5-årig flicka kan inte tvätta underlivet med tvål

Min flicka som fyller fem snart får så himla ont när jag tvättar hennes underliv med tvål, alltså verkligen jätteont. Det spelar ingen roll vilken tvål det är, har provat med mild tvål, oljetvål, fast tvål mm. Så fort jag tar lite tvål och tvättar henne skriker hon högt och ska skölja med duschslangen direkt, och det onda håller i sig en stund även om vi sköljer direkt. Jag har inte fått nån hjälp från BVC, tycker att det är direkt okunniga. Nån som har ett barn med liknande symptom? Hon är inte röd eller irriterad i underlivet. Som det är nu försöker jag tvätta med tvål försiktigt nån dag i veckan, annars tvättar vi bara med vatten.

• Svar på tråden 5-årig flicka kan inte tvätta underlivet med tvål
  • vittra

Man ska inte tvätta underlivet med tvål...

• Lindreas

Tvätta henne inte med tvål, det behövs inte!

Men om du känner att du "måste", prova med tvättkräm från apoteket, eller babyolja, oparfymerat såklart...

• mammaforever

Ljummet vatten är det enda som behövs till underlivet, barn som vuxen. Underlivet renar sig självt så bra så tvål är onödigt och torkar ut / retar slemhinnorna.

• Wry

Som ovanstående säger, tvål behövs inte. Det torkar ut.

Däremot finns det intimtvål och intimolja man kan anända till underlivet, om man vill.

Kanske är hon dessutom överkänslig mot tvål/parfymerad tvål? Såpass att det svider? Bara en tanke...

• a mor

Jag vill minnas att när jag var liten så upptäcktes ofta mina ständigt återkommande urinvägsinfektioner just av tvåltvätten.
    Kolla så hon inte har det i första hand.

• JooCee

Oj, tvål, det torkar bara ut slemhinnorna! Om du vill använda nått så köp intimtvätten på apoteket..

• isisisis

Vad ska du där och gräva i hennes snippa för? Och med tvål?
    Låt bli tvålen och låt henne vaska snippan själv med handen bara.Du kan visa hur man gör(om du vet det?)
    Det räcker att sköjla snippan med vatten och fingrar.

• contaqt

Testa att låta henne tvätta själv. Hon vet ju bäst själv var det svider och kan då undvika just det stället.

• pigglet

Ingen tvål i underlivet. Inte på döttrarna, och inte på mig själv heller. Vatten räcker gott, men inte ens det ska man väl spruta rakt mot underlivet med duschen?

Svar på tråden 5-årig flicka kan inte tvätta underlivet med tvål