• Jossi

Psykogen dyspné - andningssvårigheter, någon som har detta?

Jag vill veta mer om detta stresssymptom eller sjukdom om man nu kan kalla det för det.
    Har i flera års tid, i perioder, haft andningssvårigheter. Det känns som om luften inte går ner i lungorna och att jag får ett slags tryck över lungorna. Gäspar mycket ofta under dessa perioder, eller försök till gäspningar rättare sagt då det inte känns som om jag kan ta ett djupt andetag. Det är en mycket obehaglig känsla som ofta gör att jag jagar upp mig, blir stressad, får panik, börjar gråta eller liknande. Däremot är det inte alltid så att det verkar utlösas av att jag är stressad (inte så jag tänker på det iallafall).
    Läkare har under åren avfärdat detta som oro, utan vidare diskussion om behandling. Jag kan först nu "erkänna" att jag nog är en orolig själ, men jag vill inte bara bli hemskickad utan försök till behandling. Detta tar knäcken på mig.

Vill gärna läsa andras erfarenheter kring detta.  

• Svar på tråden Psykogen dyspné - andningssvårigheter, någon som har detta?
  • Menhir

Låter som om du behöver hjälp av tex en "kognitiv psykolog" som kan hjälpa dig att hantera din känsla av andnöd.

Kanske testa yoga eller meditation?

Klart du blir stressad av att känna att du inte får luft och du måste få hjälp att bryta den onda cirkeln. För stress gör att tungbottenmuskulaturen och halsmusklerna spänner sig och då känns det obehagligt och än mer som om man itne får luft (även om man egentligen får det). Och så blir man mer stressad och spänner sig mer...

Hoppas du får hjälp, av VC eller av privatpraktiserande psykolog.

• Jossi

Tack för ditt svar. Har redan sökt för detta vid ett par tillfällen på vc och får tyvärr ingen hjälp. De gör några tester, blodprover och konstaterar att inget är fel. Förstår ju, efter vad jag läst, att detta är rent psykiskt så det känns lite som ett moment 22. Kognitiv terapi låter ju definitivt som en bra behandlingsmetod, men jag har svårt att se hur ekonomin skulle räcka till det. För sådant bekostar man väl själv?

• Menhir
    Jossi skrev 2010-09-02 19:37:29 följande:
    Tack för ditt svar. Har redan sökt för detta vid ett par tillfällen på vc och får tyvärr ingen hjälp. De gör några tester, blodprover och konstaterar att inget är fel. Förstår ju, efter vad jag läst, att detta är rent psykiskt så det känns lite som ett moment 22. Kognitiv terapi låter ju definitivt som en bra behandlingsmetod, men jag har svårt att se hur ekonomin skulle räcka till det. För sådant bekostar man väl själv?
    Iofs tycker jag du borde få hjälp via VC men nu är ju inte verkligheten sådan alla gånger, tyvärr. Så troligen får du bekosta det själv.
  • Jossi

Ja jag ska ge det en chans till via vc och föreslå att det beror på detta psykiska tillstånd. Mer kan jag nog inte göra verkar det som. Men tack för ditt råd.

• maria8151

Hej!

Jag har oxå upplevt nåt liknande som du beskriver! Har oxå haft det i många år, men det kommer i perioder då jag måste gäspa eller sucka djupt mycket ofta för få bort det så kallade trycket som du säger! Jag har inte hört talas om någon mer som har upplevt detta. Det är oerhört besvärligt och obehagligt! Jag i stort sett aldrig kunnat sätta ord på vad det är för fel på mig, men det kanske heter just psykogen dyspne?? Lättnad att läsa att man inte är ensam om problemet...

• Anonym (Ångest)

Har samma besvär, hur har det gått för er?

• Anonym (Fanta)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-01-25 16:40:57 följande:

Har samma besvär, hur har det gått för er?

Jag har precis samma besvär. Jag är en orolig själ, och har långa andningsuppehåll. Och med jämna mellanrum så tar jag ett djupt andetag eller gäspar. Jag får ont över bröstkorgen på grund av alla spänningar. 

Samma sak händer på natten, och när jag vaknar känner jag mig inte utvilad. Jag skulle behöva en CPAP - en andningsmask. 

För att jag ska komma ihåg att andas så sätter jag tejp över munnen, eller använder min bettskena. Men det finns speciella som en tandläkare kan fixa då man skjuter ut underkäken.

Jag brukar även göra andningsövningar och då känns det lite bättre. Måste hela tiden tänka på andningen, för annars blir jag trött och andfådd och får ångest. 
Svar på tråden Psykogen dyspné - andningssvårigheter, någon som har detta?