• Aakashan

Hållbarhet för oöppnad vispgrädde?

Lite klantigt av mig, men jag skickade efter mat från en hemleverantör och tänkte inte steget längre än att jag ville slippa bära....

Jag ska ha kalas på lördag och söndag och ska då ha tårtor.

Jag kommer att påbörja tårtan en-två dagar innan. Alltså de olika fyllningarna och monteringen för att dekorera på kalasdagen.

Nu såg jag att grädden har hållbarhet till och med den 21/8, alltså på lördag. Blir den urkig om man använder den, alltså jag kommer ju att öppna och använda till fyllningarna redan på fredagen.

• Svar på tråden Hållbarhet för oöppnad vispgrädde?
  • Lena

den kommer inte smaka färsk grädde. Jag skulle dragit mig för att ha den som dekor iaf. I såser eller liknande funkar den dock fint.

• SVejsan

Hur kallt har du i kylskåpet? Rekommnderad hållbarhet brukar anges för den förvaringstemperatur som står angiven på förpackningen - så står det 8C där men du håller 4-5C  i kylen så får du en längre hållbarhet.

• Aakashan
    SVejsan skrev 2010-08-18 07:41:42 följande:

Hur kallt har du i kylskåpet? Rekommnderad hållbarhet brukar anges för den förvaringstemperatur som står angiven på förpackningen - så står det 8C där men du håller 4-5C  i kylen så får du en längre hållbarhet.

Smart! Då ska jag sänka tempen lite Tack!!
  • MBert

Nejdå - inte hinner den bli dålig till på lördag om den har sista "bäst-före" på lördag och du använder den till fyllningar på fredagen.
    Om du får grädde över så frys in! Jag brukar frysa in i istärningar och använda i såser, soppor m.m. - perfekt.

Svar på tråden Hållbarhet för oöppnad vispgrädde?