Får inte byta skola, och inte heller skolskjuts
Undrar lite om det finns fler som fastnat i den här fällan? Jag har flyttat ihop med en ny man, tillsammans med mina två barn. Barnen bor hos oss och har i princip ingen kontakt med sin pappa. De ska egentligen vara hos honom varannan helg, men vill allt som oftast inte dit. Jag och deras sk pappa har gemensam vårdnad.
Problemet då? Jo i och med flytten så vore det ju bra om tjejen som går i skolan får byta skola till de tområdet där vi bor, alltså lite drygt två mil ifrån pappan. Eftersom vi har gemensam vårdnad så krävs hans godkännande, och det vägrar han. Hon ska alltså gå kvar i en skola där hon inte trivs och som innebär en restid på ca 35 minuter, enkel resa, varje morgon och eftermiddag. Inte mycket att göra åt, han har ju lagen på sin sida. Då tänker jag att det måste ju finnas fler i samma situation, och det måste vara så att det finns skolskjuts. Och det gör det, om barnen bor växelvis, vilket de inte gör. Så på grund av att mina barn bor hos mig, men vi har gemensam vårdnad, så får hon ingen skolskjuts. Och tro inte att pappan kommer ställa upp och varken betala eller skjutsa nånting, sånt gör inte han.
Det måste finnas en lösning på det här dilemmat, men jag kan inte hitta någon. Nån annan som kan?