• Mummy

Vågar ni skjutsa era barn på pakethållaren?

Har ett litet problem inför imorgon. Dottern ska börja på ny förskola som ligger en ganska bra bit från vårt hem. Då makens måste ha bilen i jobbet får jag och dottern ta cykel till förskolan. Jag vill inte låta henne cykla själv, då det är vädigt smala trottoarer och jag vill inte att vi cyklar på vägen. Några riktiga cykelbanor går inte till förskolan. Hon väger nästan 21 kilo och alla de cykelstolar jag hittat tar enbart max 22 kilo. Vi har funderat på cykelkärra, men de kostar ju från 2.000 de vi sett. Slutligen finns alternativet att hon sitter bakom mig, på pakethållaren. Enligt NTF är det lagligt. Men jag blir lite orolig iaf. Hon är 5½.
    Hur gör ni? Skjutsar ni dem på er cykel?

• Svar på tråden Vågar ni skjutsa era barn på pakethållaren?
  • Jezamine
    Lagen säger så här: Det är inte tillåtet att färdas fler på en cykel eller en moped än vad fordonet är byggt för. När cykeln eller mopeden har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får man dock skjutsa ett barn under 10 år om man fyllt 15 år och två barn under 6 år om man fyllt 18 år. (6 kap 3 § TF)

Vid cykling och mopedåkning får du inte transportera gods med sådan vikt eller sådant omfång att du inte kan manövrera cykeln eller mopeden säkert. (6 kap 4 § TF)

Du bör titta på hur din pakethållare ser ut, är den stabil och håller den för barnets vikt? Sitter barnet stadigt så att det inte trillar av? Kan du manövrera cykeln på ett betryggande sätt?

Det är alltså tillåtet att skjutsa barnet på pakethållaren om ovanstående villkor är uppfyllda.
    http://www.ntf.se/konsument/fraga1325.asp?katid=5
    Avstängd tills vidare
  • Mallaco

Svårt... beror ju lite på barnet också.

Min stora hade jag kunnat skjutsa när hon var i den åldern, lugn och man kunde/kan få henne att förstå innebörden i vad som sker. Men min 5½ son vet ej sjutton om jag vågat skjutsa han är så impulsiv.

Om du nu väljer att skjutsa så ta på henne ett par ordentliga skor!

Hoppas det löser sig! Vi använder vår cykelkärra väldigt mycket så det rekomenderas.Kolla blocket efter begagnat.

• Cia o krabaten

OM du nu väljer att skjutsa henne så ta med en kudde eller ngt att sitta på för det är hårt med pakethållare

• Mummy
    Joico skrev 2010-08-15 22:40:54 följande:

Usch, jag tycker det ser jättehemskt ut när föräldrar skjutsar sina barn på pakethållaren...

Köp en cykelvagn eller kanske en "påhängscykel" istället www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=4148&...

Fast det är lite sent att köpa det nu, därav frågan
  • Joico
    Mummy skrev 2010-08-15 22:47:01 följande:
    Fast det är lite sent att köpa det nu, därav frågan
    Ja det är lite sent att tänka på det här nu jag kanske hade kört henne på pakethållaren imorgon, men sen hade jag definitivt fixat en bättre lösning.. för ni ska väl fortsätta cykla?
  • Mummy
    Joico skrev 2010-08-15 22:51:12 följande:
    Ja det är lite sent att tänka på det här nu jag kanske hade kört henne på pakethållaren imorgon, men sen hade jag definitivt fixat en bättre lösning.. för ni ska väl fortsätta cykla?
    Vi komemr fortsätta cykla, ja. Fram till snön kommer iaf. Vi skulle egentligen haft bilen, men så behövde maken den till jobbet iaf. Har hört bra om cykelkärror, men tycker de ser klumpiga ut
  • Cia o krabaten

Kommer ni fortsätta cykla skulle jag absolut titta på en cykelkärra om du inte kommer lita på att hon kan cykla själv dit detta läsår.

Jag har tittat på påhängscykel, men det är väldans dyrt, typ 2500:-
    DEnnaär ju inte såååå dyr  http://biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykelvagn/

• Mummy

Cia o krabaten
    Vi har pratat om just den. Men ser du på bilden, ser det inte ut som att den enbart sitter fast i cykeln med ett band??

• Cia o krabaten

Ja kolla, det såg läskigt ut.
    Ni får åka till Biltema och kolla närmare.
    Annars finns det säkert såna på blocket. 

Svar på tråden Vågar ni skjutsa era barn på pakethållaren?