• silvert

Blandad klass - hjälp!

Hej!
    Dottern ska börja på en friskola som har en blandad 1:a/förskoleklass och en ren 1:a. I sista stunden fick vi veta att hon blivit placerad i en blandad klass trots våra önskemål om en ren 1:a. Är det någon som var med om sådant? Vi ska försöka prata med skolans ledning men det är väl också bra att veta om det finns något man kan göra i fall dottern blir nekad en plats i 1:n. Behöver alltså lite råd.

• Svar på tråden Blandad klass - hjälp!
  • Lena

Jag vet inget om just den blandningen men jag har gått i 1-2:a, 3-4:a och 4-6:a. Det funkade bra, hade funkat ännu bättre med en mer kompetent lärare.

• silvert

Ja, bra lärare är förstås viktiga men det känns i alla fall inte helt rätt att en nästan 8-åring ska får sin undervisning i samma grupp som 5-6-åriga barn. Lite olika nivåer i utvecklingen, olika intressen, etc.

• TwistedSister

Har jobbat som elevassistent i en F-1a och sonen har gått i två olika (för vi flyttade) och i dessa tre olika F-1 klasser var det iaf så att ettorna gick till ett annat rum och hade lektion medan nollorna fick pyssla eller leka.

• Lena
    silvert skrev 2010-08-14 23:18:25 följande:

Ja, bra lärare är förstås viktiga men det känns i alla fall inte helt rätt att en nästan 8-åring ska får sin undervisning i samma grupp som 5-6-åriga barn. Lite olika nivåer i utvecklingen, olika intressen, etc.

Vi läste vissa saker gemensamt och andra saker delade vi upp oss i. Eller så jobbade vi enskilt och läraren gick runt.
  • Punkster

Jag har jobbat en termin på en skola med blandade klasser (1-2:a, 3-4:a osv) och det funkade fantastiskt bra. Ibland var det 2 vuxna i klassen (en lärare och en fritidspedagog t.ex.) som delade klassen mellan sig, och ibland jobbade alla enskilt. Dom äldre barnen hade ett mindre barn som fadderbarn, vilket gjorde att barnen lekte och umgicks över åldrarna, vilket i sin tur gav ett bättre socialt klimat med mindre mobbning osv. Jag tycker det är ett jättebra sätt att jobba på, om läraren/lärarna lägger upp det hela på ett bra sätt vill säga.

• Puls

Min son gick på en förskola - 3 an-klass, vi bodde i glesbygd då.
    Och det gick jättebra.
    So nån skrev, dom möter ju varje enskilt barn individuellt.
    Åttaringen får andra utmaningar och undervisning delvis än vad sexåringen får.

• Jenny72

Alla barn jobbar inte med samma saker bara för att det är en åldersblandad klass. Mycket kan man dessutom göra gemensamt, annars individanpassa.

• 790721

I våran skola ska barna gå fsk-3 a i samma klass för att det är så lite barn jag gillar det inte och inte min dotter heller som ska börja tren nu. Förra året gick hon fsk-2an  och det var jobbigt hon är duktig så hon blir bromsan hela tiden. Som tur är är hon duktig är värre med de barna som har svårt för sig tror jag. Men jag är inte nöjd:(

• sextiotalist

MItt barn har gått i blandad klass och vår erfarenhet är inte bra, nu går han i en traditionell klass och nu lär han sig något, vilket han inte gjorde förut.

• Minne

Min son har precis börjat förskoleklass, det är en stor klass, 26 ungar, de har en fritidspedagog som också hjälper till vissa tider. Vad jag förstått så kommer man att  dela klassen och att om ettor som behöver mer undervisning på t.ex alfabetet så kan de gå in med förskoleklassen och om det är någon elev i förskoleklassen som är mer försigkommen så får den komma in i ettan....Tycker det verkar bra att blanda lite...

• MammaG

Min son går i en F-1:a, och det är bara vid enstaka aktiviteter som de har tillsammans. De yngre (min son är sex) är inte med på lektionerna, då är de i en egen lokal

• madickenolisabeth

Jag tycker inte du ska vara orolig alls! Ser många fördelar med blandade klasser.Det viktigaste är att de ser varje barn o att inte åldern blir det viktigaste. Barn utvecklas i olika takt inom olika områden. Individuelisering är idag en självklarhet om man läser ( o följer) lärplanen. Alla pedagogers uppgift är att individualisera o det blir på många sätt enklare om barnen kan finna kamrater att arbeta tillsammans med, i en klass med olika åldrar finns det ofta någon som passar barnet i olika arbetsuppgifter o situationer. Det finns inte en grupp med 7 åringar där alla befinner sig på samma nivå.
    Något år är barnet yngst o något år är det äldst, ja det är som i det "vanliga" livet.
    Tänk att vara på en arbetsplats där alla är 43 år....

• Belleles

Min syster gick i en blandad klass i 1 år och var den enda 5e klassaren. Det gjorde att hon inte fick det hon behövde utan fick göra 4ans grejer istället.

Svar på tråden Blandad klass - hjälp!