• detblirenbebis

Hjälp, gulsoten vill inte ge med sig. Född i v 32, andra som haft likadant??

Min skrutt är född i v 32 och har solat och solat men bilirubinvärdet bara stiger. Jag är så orolig och undrar om det är någon som haft samma besvär? Det är 9.e gången han solat nu och värdet bara sticker iväg högre och högre. Det hjälper för stunden men  sen kommer det tillbaka. Söker info men hittar ingen bra...

• Svar på tråden Hjälp, gulsoten vill inte ge med sig. Född i v 32, andra som haft likadant??
  • mina12

Finns det ingen på avdelningen som du kan fråga? De borde ju veta om det är vanligt och vad det kan bero på.

Hoppas det snart vänder för din skrutt!

• detblirenbebis

Jo, absolut. Skulle bara vilja byta erfarenheter med nån som varit i samma sits. Börjar bli orolig, men behandlingen fortsätter. Helst av allt söker jag nog efter positiva svar bara för att höra att man inte är ensam om det.

• mina12

Min dotter solade MASSOR! De trodde flera gånger "Nu har hon nog solat klart" men efter ett tag var det bara att sola igen... Jag hade ingen koll på värdena då, men jag minns hur sollampan åkte ut och in på salen Så jag tror säkert det ger sig för din lilla skrutt också. Jag håller tummarna för att det går fort så ni får komma hem snart. Mår han/hon bra i övrigt då?

• Katarina76

Min dotter solade minst lika länge, men så plötsligt en dag var värdet ok. Har för mig att bilirubinvärdet dessutom får bli lite högre med tiden (eller vikten) eftersom de klarar högre och högre. Det finns fler behandlingar att ta till om det inte hjälper. Prata med din kontakt sköterska.

• detblirenbebis

Tack! Ja han mår bra i övrigt och det är vi så oerhört tacksamma för. Av nån anledning fick jag för mig att gulsoten inte skulle vara ngt problem alls och tänkte inte så mycket på det. Men när värdena bara höjs blir man ju självklart orolig. Han sondmatas och snuttar lite när han är pigg, men så fort värdena sticker iväg så blir han helt lealös. Hoppas verkligen att det bara handlar om omogenheten och söker därför lite tröst i andras erfarenheter.

Tack för era svar!

• knäppisen

sonen (född v 29)bodde mer eller mindre under sollampan första veckorna. De verkade inte hetsa upp sig så mkt på neo utan menade att det var väldigt vanligt att de fick sola mycket i början.

• Katarina76
    detblirenbebis skrev 2010-08-13 21:35:08 följande:

Tack! Ja han mår bra i övrigt och det är vi så oerhört tacksamma för. Av nån anledning fick jag för mig att gulsoten inte skulle vara ngt problem alls och tänkte inte så mycket på det. Men när värdena bara höjs blir man ju självklart orolig. Han sondmatas och snuttar lite när han är pigg, men så fort värdena sticker iväg så blir han helt lealös. Hoppas verkligen att det bara handlar om omogenheten och söker därför lite tröst i andras erfarenheter.

Tack för era svar!

Min dotter var också jättetrött när hon hade höga värden. Orkade inte amningsträna alls och ville bara sova hela tiden. Håll ut bara, det ger med sig till slut.
  • Maria3

Min son är född 32+2 och fick sola mkt också. En sköterska märkte dock efter ett par solningar att lampan låg för högt över sonen, den skulle ha varit mkt närmare honom. Så jag vet inte om det påverkade det...

Svar på tråden Hjälp, gulsoten vill inte ge med sig. Född i v 32, andra som haft likadant??