• ungkvinna81

Naturlig follikel trots diagnos tidig klimakterium och äggdonation!!!!!

Hej!

Nu blir arg.... faktiskt riktigt arg....
    Varje gång jag har variet hos gynekologen ser hon/han att jag har follikel... hur kan det bli så?

Jag har ju lämnat in blodprover hos ST:Göran sjukhus och Karolinska som visar att jag har inga ägg.... Nu fattar jag ingenting, jag känner mig förvirrad... varför är svenska gynekologer dåliga på att ställa diagnos och ge TYDLIGA behandligsplaner? Jag ska få FET om bara några veckor... Finns flera här som hämnat i samma situation som jag? dvs går igenom en äggdonation trors att läkerna ser ibland växt av follikel?

• Svar på tråden Naturlig follikel trots diagnos tidig klimakterium och äggdonation!!!!!
  • loisan31

Kan det inte vara en blåsa utan ägg de ser då? Har ej varit i din situation.

Loisan31

• Anna1983

Hej TS!
    Jag har också tillväxt av en follikel varje månad, men pga lågt AMH (dvs liten äggreserv) finns det dessvärre troligen aldrig något ägg i follikeln. Vid UL kan man bara se att det finns en follikel, men tyvärr inte om det finns något ägg i den eller inte. Vanlig mens och bildande av follikel kan tydligen fortsätta flera år efter att äggen i princip är slut.

Varmt lycka till med äggdonationen!
    /Fluffi

• ungkvinna81

Tack fluffi för din underbara svar!!!

Jag kan dock känna mig orolig, rädd att jag litar på läkarna till 100%
    AMH test är trots allt en ny test som har inte funnits länge ... så man vet aldrig!

• Anna1983
    @ TS: Det stämmer att det är relativt nytt & dessutom omstritt! Vet du vilket värde du har? Jag har dragit ut en mängd vetenskapliga artiklar om just AMH och kontentan av det hela verkar vara att även de med mycket lågt värde har ägg kvar i reserven - svårigheten är just att 'locka fram' dem.

Nekades du IVF pga ditt AMH-värde? Ute i Europa (där jag bor) håller man inte med om den svenska inställningen att tjejer med AMH < 0,7 inte har någon chans till framgång!

För min del har dock resultatet varit skralt. (Läs gärna min tråd ifrån igår: "Förtvivlad: få ägg &..." för mer info)
  • ungkvinna81

hej fluffi,

Ja! jag var hos st: Göran för en ivf utredning men min AMH test visade ett lågt värde på 0,06 därför rekommenderade de äggdonation istället.

själv tycker jag att detta test kan inte stämma till 100% frågan är hur vet man att man har tomma folekill eller med ägg..varför kan de inte ta reda på detta? det kanske krävs mer forskning ...Hur mycket noggrannhet kan kan man få av ett AMH test? hela behandling baseras på den!

• Anna1983

Hej igen,

Anti-Müller Hormon (AMH) produceras enbart inuti äggen som en kvinna har kvar. De flesta ägg man har ligger i 'djup sömn', men producerar som sagt detta hormon som går ut i kvinnans blodomlopp. Varje månad sänder kroppen ut signaler (genom stegringar av andra hormoner som FSH och LH) för att en follikel ska börja växa till sig inför ägglossningen. Har man dåligt med ägg så växer det tyvärr oftast till sig en tom follikel (det händer även de med bra äggreserv lite då och då, man brukar säga att de har ca 1 till 2 ägglossningar per år utan ägg i). Har man dålig äggreserv så kanske det aldrig finns något ägg i follikeln under en naturlig cykel, dock så kan det förekomma att det är ett ägg inuti någon enstaka gång (kanske 1 gång per år eller så).

Det suger, tro mig, jag vet!

• ungkvinna81

hej igen Fluffi,

wow! vad duktig du är!!! verkar som du är jätte insatt i just detta ämne... det är bra att det finns ett sånt forum så att man kan dela med sig:)

så om äggen är i sömn och man har dåligt med ägg... så kanske om man har tur nån fin dag under något år, just under en perfekt stund och just då man är intim med sin man kan det plötsligt hända:) det är jätte lågt och litet chans om man har för lite ägg men även om man har 5% chans så är det ändå en chans vem vet!!! men iaf under den här tiden och på tanke på att man vill inte vänta o slösa bort tid har jag inget problem med äggdonation, hoppas att det funkar;)

1000 tack för hjälpen, har du funderat på att bli läkare;) hehe

• Anemon

Hej,
    när det gäller AMH värdet så stämmer det att det är ett ganska nytt prov och många gånger kan man inte lita enbart på det. Jag har också ett lägre AMH värde än vad läkarna helst vill se vid IVF behandling, 0,46...
    För mig kompletterade man testerna med flera ultraljud och såg då att jag hade flera folliklar på gång och att de då kunde vara värt att testa med behandling och se hur jag svarade på den då jag efter min ålder fortfarande skulle kunna ha ägg av bra kvalitet kvar.
    Men jag har även fått väldigt tydligt förklarat att AMH värdet tydligt indikerar att jag har en mindre äggreserv och min menscykel är kortare idag än för 1,5 år sedan vilket är ytteriggare indikering på att de börjar ta slut.
    Det finns även de som har högre AMH värde som inte lyckas. Jag hoppas att det ska finnas några ägg kvar men jag är inställd på att jag även landa i äggdonation.
    I de här fallet med ditt värde så tror jag man måste lita på läkarnas bedömning hur smärtsamt det än kan vara. Jag har hört att det ofta är väldigt bra resultat med äggdonation och önskar dig stort lycka till!

• Anna1983
    ungkvinna81 skrev 2010-08-12 18:58:28 följande:
    hej igen Fluffi,

wow! vad duktig du är!!! verkar som du är jätte insatt i just detta ämne... det är bra att det finns ett sånt forum så att man kan dela med sig:)

så om äggen är i sömn och man har dåligt med ägg... så kanske om man har tur nån fin dag under något år, just under en perfekt stund och just då man är intim med sin man kan det plötsligt hända:) det är jätte lågt och litet chans om man har för lite ägg men även om man har 5% chans så är det ändå en chans vem vet!!! men iaf under den här tiden och på tanke på att man vill inte vänta o slösa bort tid har jag inget problem med äggdonation, hoppas att det funkar;)

1000 tack för hjälpen, har du funderat på att bli läkare;) hehe
    Ja, just precis! Man har en liten chans på att det tar sig naturligt (men då får man bokstavligen 'ligga i ' under en lååång tid). Du är ju ung (om du är född -81?) så du har ju gott om tid på dig! Men, jag tror också att äggdonation är ett mycket bra alternativ; faktum är att det nog blir nästa steg om även nästa IVF skiter sig.

He he, nix, läkare vill jag inte bli...har blodfobi!  
  • ungkvinna81
    Anna1983 skrev 2010-08-12 22:22:53 följande:
    Ja, just precis! Man har en liten chans på att det tar sig naturligt (men då får man bokstavligen 'ligga i ' under en lååång tid). Du är ju ung (om du är född -81?) så du har ju gott om tid på dig! Men, jag tror också att äggdonation är ett mycket bra alternativ; faktum är att det nog blir nästa steg om även nästa IVF skiter sig.

He he, nix, läkare vill jag inte bli...har blodfobi!  
    Yes! jag är 81:a :)
    Jag tror att du går igenom en äggdonationsbehandling oxå! eller hur? i så fall, är det oxå i AVA Riga? och i så fall hur många försök har du gjort och lyckades du på någon av de?

Själv är jag på mitt andra försök... första försöket med ett embryo misslyckades! Nu vill vi sätta in 2st i sep.
Svar på tråden Naturlig follikel trots diagnos tidig klimakterium och äggdonation!!!!!