• iswa

Hjälp med journal, jag förstår ingenting av min!

Det står i min journal att jag har en svagt hjärtformad uterus och en tunn uterus? Vad menas med det? Är det något läskigt? Och hotande foster profylax? Och jag förlorade 1150 ml blod under snittet, är det mycket? Hur mycket brukar man blöda? Någon som vet och kan hjälpa mig översätta??

• Svar på tråden Hjälp med journal, jag förstår ingenting av min!
  • Jezamine

uterus=livmoder hjärtformad,tunna väggar
    Men prata med din BM el ring förlossningen om detta.Fick du inget förklarat alls?

Avstängd tills vidare
  • zummar

svagt hjärtformad uterus betyder iaf att din livmoder se lite ut som ett hjärta. Tror inte det är ngt som är farligt, men jag TROR att jag hört att det kan vara litelite svårare för ägget att fästa om man har en hjärtformad livmoder (men jag är inte säker.)

resten vet jag inte =)

• Frusna flickan

Uterus=livmoder som Jezamine skrev och hjärtformade brukar de vara tror jag

Profylax har betydelsen "förebyggande åtgärd" kan man säga. Man gör ju olika kontroller och kanske ger det nyfödda barnet viss behnadling i förebyggande syfte.

1,1 liter är en ganska stor blodförlust men inte ovanlig. Jag vet inte vad som är normalt just vid snitt men vid en vanlig förlossning är det vanligast att förlora 600-800 ml har jag för mig. Jag förlorade 1,8 liter och det var ganska mycket så jag fick två påsar blod för att orka med. Annars hade det tagit tid för mig att återhämta mig och jag var hemskt svag och yr och kunde knappt stå på benen.

Ring avdelningen du vårdats på och be dem förklara eller ring Bm.

• Frusna flickan
    zummar skrev 2010-08-11 23:13:42 följande:
    svagt hjärtformad uterus betyder iaf att din livmoder se lite ut som ett hjärta. Tror inte det är ngt som är farligt, men jag TROR att jag hört att det kan vara litelite svårare för ägget att fästa om man har en hjärtformad livmoder (men jag är inte säker.)

resten vet jag inte =)
    Jag vet inte men jag trodde det var värre tvärtom  men en T-formad som är mer långsmal.. Kan dock inte detta
  • zummar
    Frusna flickan skrev 2010-08-11 23:23:38 följande:
    Jag vet inte men jag trodde det var värre tvärtom  men en T-formad som är mer långsmal.. Kan dock inte detta
    ja det är möjligt...jag har heller inte nån aning...bara tror att jag hört det så =) kan ju blanda ihop det =)
  • Beppan

Boka tid för eftersamtal och se till att du får hela journalen förklarad:)
    Jag fick avsluta med ett omedelbart snitt pga att bebis inte orkade mer- och det samtalet efter var mkt skönt att få:)

Skriv ner alla dina frågor innan och ta med dig så att du inte glömmer ngt när du väl är där.

Svar på tråden Hjälp med journal, jag förstår ingenting av min!