• PMEOF

Vi började nytt dagis idag, men jag vet inte om det känns riktigt ok...

Min 3-åriga dotter började ett nytt dagis idag!

När vi kom dit såg jag direkt att det (ute) såg smått skitigt ut.
    Alltså inte skitit som barn kan göra utan det låg fullt med trasiga tegelstenar ute på gården, en trasig microvågsugn! massa plankbitar osv osv, det såg ut som en byggarbetsplats...
    (Min sambo hade gått förbi i sommar och sett det, men jag tog för givet att det var sommarstängt och att det var nån form av renovering på g, kunde inte tänka mig annat...)

Inomhus var det väl sisådär med, tydligen tycker personalen att det är stimulerande för barnen att leka med
    "skräp"  visst att pyssla med gamla kapsyler osv kan väl vara okej...  det fanns såklart möjligheter för vanliga barnaktiviteter med...

Förskolelärarinnan uppmanade även oss som var där på inskolning att ta med gamla grejjer hemifrån, istället för att slänga på tippen ungefär... Ville inte dagis ha grejjerna så ville hon ha dom!?
    Dom hade även ett rum för barnen där dom kunde leka med gamla sönderskruvade datorer och annan hemelektronik, det finns trots allt en del giftiga grejjer i hemelektronik (kvicksilver kan tex förekomma...)
    Är verkligen detta okej eller ens normalt?

Min dotter har dessutom kraftig allergi mot nötter/mandel och viss frukt, som tur är det förbjudet att ha nötter på kommunens förskolor, men till skillnad från vår förra förskola så var det okej att föräldrar tog med fika/tårta osv vid speciella tillfällen samt fika vid utflykter osv, hur trygg kan jag då känna mig med kommunens nötförbud!
    Det blir ju svårt att garantera att min dotter inte kommer i kontakt med framförallt nötter då, även om andra föräldrar skulle undvika nötter pga allergi på dagis så skulle dom antagligen inte läsa innehållsförteckningar så som vi behöver göra...
    Förskolelärarinnan tyckte att det inte var svårare löst än att min dotter får sätta sig i rummet brevid och äta en piggelin vid dessa tillfällen, vafan? vid det här laget började jag tycka att det här var åt h-vete... 

i allt detta så hade dom ett vitrinskåp i lekrummet (se bild för modell) hur smart är det, barn snubblar och ramlar lätt, jag vet inte, men är det inte lite dumt att ha ett skåp med glasrutor hos småbarn?
    dom hade även en rumsavdelare/hylla (se bild) denna satt inte fastskruvad/säkrad mot väggen, det är nog lätt hänt att en sån tippar över ett barn som får för sig att klättra där, Lärarinnans kommentar när jag påpekade detta var, -vi har haft dom i 2 år och inget har hänt, och olyckor kan hända överallt...

Överreagerar jag eller har min dotter hamnat på "The kindergarden from hell"? 

Tacksam för svar och åsikter!

Blev rätt mycket text, ber om ursäkt om det kanske blev lite rörigt och osammanhängande:)

• Svar på tråden Vi började nytt dagis idag, men jag vet inte om det känns riktigt ok...
  • PMEOF

över 40 sidvisningar och ingen som har någon åsikt?

• PMEOF

Allergidagis?
    Har jag aldrig hört talas om, kommunen (som vet att hon har allergi har inte heller nämnt något...)

Med kraftigt allergisk menar jag att; om hon får i sig en pyttebit nöt/mandel eller äter något som har varit i kontakt med det så är det adrenalinspruta och ambulans som gäller, snabbt...

(Ska googla allergidagis) 

• Londonvibes

Besökte du inte dagiset innan du tackade ja till platsen?

• PMEOF

Kollat nu (på kommunens hemsida), hittar inget om att det finns något allergidagis här...

Men resten då, leka med trasiga microvågsugnar i sandlådorna, ej "tipp-säkra" hyllor osv... det kändes som att det inte bara var en sak som var fel på denna förskola:( 

• delifi2

jag skulle ringt deras chef, så där får det inte se ut.

går hon på en småbarns avd eller för äldre barn.

Vitrinskåpet är helt oki om det är äldre barn men alla hyllor ska sitta fast i väggen

• PMEOF
    Londonvibes skrev 2010-08-11 21:33:12 följande:
    Besökte du inte dagiset innan du tackade ja till platsen?
    Var där för ca 20 månader sedan och kollade, det verkade inte så här då... Anledningen att vi inte började där då var att vi fick plats på ett annat dagis före,  sen har vi väntat med att flytta då vi ville att hon skulle få vara kvar tills det ändå skulle vara dags att byta avdelning... 

Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle vara så här...

• PMEOF
    delifi2 skrev 2010-08-11 21:37:59 följande:
    jag skulle ringt deras chef, så där får det inte se ut.

går hon på en småbarns avd eller för äldre barn.

Vitrinskåpet är helt oki om det är äldre barn men alla hyllor ska sitta fast i väggen
    mellan 2 och 5 år är dom, men även yngre barn kan vara där, då dom tycker att alla ska få vara med alla...
  • vevik

känner du att förskolan inte känns rätt, kolla om det finns plats på ett annat! du ska ju ändå lämna det finaste du har där. Vi började inskolning på ett ställe men böt för att vi kände att vi inte skulle kunna lämna vårt barn där... de hade inga rutiner, inga bestämda platser, inga leksaker var inköpta ännu, de andra barnen satt och grät efter mamma och pappa helt apatiska på golvet, det var också meningen att 30 små barn skulle sova i samma rum...det var några saker som vi reagerade på som gjorde att vi ringde till kommunen för att kolla om det verkligen inte fanns någon annan förskola - vi hade tur, det fanns en anna plats. Vi ångrade verklgien inte vårt beslut och att vi följde vår magkänsla, det var ett helt korrekt beslut för vår son förstår vi såhär i efterhand då vi hört en massa negativa saker om den första förskolan.

jag håller med dig att det inte ska ligga massa skrot på gården eller inne i förskolan, alla saker som finns där ska ju vara kontrollerade, ett vitrinskåp passar inte heller mitt i rummet på en förskola - om jag var du skulle jag prata med personalen och ta upp dina funderingar, hur tänker de?
    lycka till!

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • PMEOF

En till sak som jag kom på, kanske är det någon som har lite generella uppfattning på hur det är...

Jag är arbetssökande så dottern får vara 15 timmar/vecka. vi blev tilldelad 3 dagar mellan 9 och 14,
    Jag frågade om det skulle kunna vara ok om min sambo lämnade henne 45 min tidigare ibland (och absolut inte ofta) och samtidigt hämta henne tidigare, detta pga att jag är sjuk (ulcerös colit) vilket kan göra det lite svårt för mig att ta mig iväg helt enkelt... men detta var helt omöjligt!  -Eftersom jag inte är sjukskriven så är jag inte så sjuk...  

Brukar det verkligen vara så stenhårt med sånt?

• PMEOF
    vevik skrev 2010-08-11 21:43:37 följande:
    känner du att förskolan inte känns rätt, kolla om det finns plats på ett annat! du ska ju ändå lämna det finaste du har där. Vi började inskolning på ett ställe men böt för att vi kände att vi inte skulle kunna lämna vårt barn där... de hade inga rutiner, inga bestämda platser, inga leksaker var inköpta ännu, de andra barnen satt och grät efter mamma och pappa helt apatiska på golvet, det var också meningen att 30 små barn skulle sova i samma rum...det var några saker som vi reagerade på som gjorde att vi ringde till kommunen för att kolla om det verkligen inte fanns någon annan förskola - vi hade tur, det fanns en anna plats. Vi ångrade verklgien inte vårt beslut och att vi följde vår magkänsla, det var ett helt korrekt beslut för vår son förstår vi såhär i efterhand då vi hört en massa negativa saker om den första förskolan.

jag håller med dig att det inte ska ligga massa skrot på gården eller inne i förskolan, alla saker som finns där ska ju vara kontrollerade, ett vitrinskåp passar inte heller mitt i rummet på en förskola - om jag var du skulle jag prata med personalen och ta upp dina funderingar, hur tänker de?
    lycka till!
    Ang vitrinskåpet & hyllan så tyckte dom så här: Ingen olycka har hänt på de 2 år vi har haft dom...
    Microvågsugnar och elektronikskrot var tydligen "inspererande & lärorikt"
  • sophiie

Känns det inte ok, byt. Men då kan ni väl gå och hälsa på dagiset INNAN ni byter..

• Lindreas

Tja... En snabb inspektion från miljö- och hälsa kanske vore på sin plats? Det är inte okej med hyllor och dylikt som inte är tippsäkert på en förskola.

• vikarien
    PMEOF skrev 2010-08-11 21:50:36 följande:
    En till sak som jag kom på, kanske är det någon som har lite generella uppfattning på hur det är...

Jag är arbetssökande så dottern får vara 15 timmar/vecka. vi blev tilldelad 3 dagar mellan 9 och 14,
    Jag frågade om det skulle kunna vara ok om min sambo lämnade henne 45 min tidigare ibland (och absolut inte ofta) och samtidigt hämta henne tidigare, detta pga att jag är sjuk (ulcerös colit) vilket kan göra det lite svårt för mig att ta mig iväg helt enkelt... men detta var helt omöjligt!  -Eftersom jag inte är sjukskriven så är jag inte så sjuk...  

Brukar det verkligen vara så stenhårt med sånt?
    Oftast är ju tiderna satta så för att man inte ska trilla in mitt i frukosten eller hämta mitt i vilan eller så. Kan tänka mig att dom kanske äter 8?
    Där jag har jobbat håller vi på tiderna, men är det något speciellt så är det klart inte omöjligt! Om det händer enstaka gånger vill säg...
    Men detta med elektronik på en förskola? förstår inte riktigt hur dom tänker där...
    Vi har på en höjd en gammal telefon:P
  • Meddelande borttaget
  • bebben Elias mamma

Jag hade inte gått med på att de hade så tunga hyllor som inte var fast i väggen. Mina barn har en sådan hemma och jag har sett att de klättrat upp i den för att ta något högt upp eller hoppa, trots att de alltid fått höra att man inte klättrar i hyllor. Den är fast i väggen som tur är .
    Sen att de leker med gamla grejer tycker jag är bra, men inte om de kan ha någon farlig påverkan p.g.a. deras material. På mina barns förskola har vi också fått ta med gamla tangentbord, kameror eller annat de kan ha i sina lekar.
    Pedagogerna verkar ju inte vilja lyssna på dig så jag ahde nog ringt rektorn och hört vad hon tyckte om detta, hyllorna borde iaf sättas fast. Annars hade jag nog försökt byta, det är ju viktigt också att pedagogerna tar din oro för vad det nu kan vara på allvar.

• Alisa

Byt om det inte känns rätt. Dessutom känns det måttligt roligt med en sådan fröken som inte tar din oro och frågor på allvar...

• m med tre stjärnor

ring kommunen och sätt upp på byte så snart som möjligt.
    Och detta sagt utan att ta någon hänsyn till vad du berättat om förskolan.
    Va djag menar är att du kommit in snett, fått en negativ magkänsla och det känns fel mned personalen SÅnt där är svårt att rätta till. Jag har varit i situationen ett par gånger och det har inte blivit bättre. På något vis fortsätter man liksom leta fel även om man försöker ha en positiv inställning...

Svar på tråden Vi började nytt dagis idag, men jag vet inte om det känns riktigt ok...