Vi började nytt dagis idag, men jag vet inte om det känns riktigt ok...
Min 3-åriga dotter började ett nytt dagis idag!
När vi kom dit såg jag direkt att det (ute) såg smått skitigt ut.
Alltså inte skitit som barn kan göra utan det låg fullt med trasiga tegelstenar ute på gården, en trasig microvågsugn! massa plankbitar osv osv, det såg ut som en byggarbetsplats...
(Min sambo hade gått förbi i sommar och sett det, men jag tog för givet att det var sommarstängt och att det var nån form av renovering på g, kunde inte tänka mig annat...)
Inomhus var det väl sisådär med, tydligen tycker personalen att det är stimulerande för barnen att leka med
"skräp" visst att pyssla med gamla kapsyler osv kan väl vara okej... det fanns såklart möjligheter för vanliga barnaktiviteter med...
Förskolelärarinnan uppmanade även oss som var där på inskolning att ta med gamla grejjer hemifrån, istället för att slänga på tippen ungefär... Ville inte dagis ha grejjerna så ville hon ha dom!?
Dom hade även ett rum för barnen där dom kunde leka med gamla sönderskruvade datorer och annan hemelektronik, det finns trots allt en del giftiga grejjer i hemelektronik (kvicksilver kan tex förekomma...)
Är verkligen detta okej eller ens normalt?
Min dotter har dessutom kraftig allergi mot nötter/mandel och viss frukt, som tur är det förbjudet att ha nötter på kommunens förskolor, men till skillnad från vår förra förskola så var det okej att föräldrar tog med fika/tårta osv vid speciella tillfällen samt fika vid utflykter osv, hur trygg kan jag då känna mig med kommunens nötförbud!
Det blir ju svårt att garantera att min dotter inte kommer i kontakt med framförallt nötter då, även om andra föräldrar skulle undvika nötter pga allergi på dagis så skulle dom antagligen inte läsa innehållsförteckningar så som vi behöver göra...
Förskolelärarinnan tyckte att det inte var svårare löst än att min dotter får sätta sig i rummet brevid och äta en piggelin vid dessa tillfällen, vafan? vid det här laget började jag tycka att det här var åt h-vete...
i allt detta så hade dom ett vitrinskåp i lekrummet (se bild för modell) hur smart är det, barn snubblar och ramlar lätt, jag vet inte, men är det inte lite dumt att ha ett skåp med glasrutor hos småbarn?
dom hade även en rumsavdelare/hylla (se bild) denna satt inte fastskruvad/säkrad mot väggen, det är nog lätt hänt att en sån tippar över ett barn som får för sig att klättra där, Lärarinnans kommentar när jag påpekade detta var, -vi har haft dom i 2 år och inget har hänt, och olyckor kan hända överallt...
Överreagerar jag eller har min dotter hamnat på "The kindergarden from hell"?
Tacksam för svar och åsikter!
Blev rätt mycket text, ber om ursäkt om det kanske blev lite rörigt och osammanhängande:)