Jag tror att det ligger en hel del i vad Mr Klister skriver. Trygga barn som vet att de är älskade "no matter what" har nog lättare att bli trygga i sig själva och fatta kloka beslut då de blir äldre (de har ju uppfostrats av en närvarande och engagerad förälder). Sedan finns det alltid saker som kan sätta käppar i hjulen även om man "gör allting rätt", eftersom att det finns annat som påverkar barnen. Kompisar, kompisars kompisar, lärare, förskollärare och andra kommer att ha inflytande över våra barn. Jag har sett skillnader i mina syskons sätt att uppfostra sina barn och jag känner mig hyfsat säker på att en närvarande och engagerad förälder kommer att nå sina barn på ett sätt som en mindre lyhörd och engagerad inte kommer att göra.
Men visst finns det farhågor och visst oroar man sig. Jag själv har ännu inga biologiska barn (men det är en beräknad nu till den 3 februari), utan har hittills haft endast ett bonusbarn. Jag träffade hans mor då han var 7 år så man missade ju starten, något jag inte tänker göra denna gång. Bonusbarnet är en fantastisk kille som jag kommer otroligt bra överens med och han kommer alltid att vara mitt första barn. Vi har lätt för att prata med varandra och han kommer ofta till mig då det är något som behöver redas ut, oavsett om det är bekymmer eller något annat som han har på hjärtat. Något som gör det lite mer komplicerat är att hans biologiske far inte alltid varit så närvarande, vilket komplicerar det hela ibland.
Vad oroar jag då mig för när det gäller den som kommer? Ja, det är ju givetvis en massa kring förlossningen. Jag vill ju att han (för det är en han) ska vara frisk och mår bra och att hans mamma ska klara av förlossningen utan att det händer varken henne eller honom något. Det är ju liksom det man bekymrar sig i direkt närtid.
Sedan är det väl att han inte ska drabbas av plötslig spädbarnsdöd eller något virus som han inte klarar av. När den tiden är över så kommer man väl säkert att oroa sig för tusentals saker, som kriminalitet och droger, sjukdomar och olyckor. Fast jag tror, och hoppas, att det är uppfostran som till stora delar gör våra barn till vad de blir. De ska, hur tråkigt och militäriskt det än kanske låter, tränas i att ta ansvar samtidigt som de måste förstå att deras ansvar kontrolleras och lära sig sambandet mellan handling och konsekvens. Då blir de kloka barn som utvecklas till kloka tonåringar och sedan kloka vuxna. Nej, jag tror inte att jag sitter på alla svaren (det gör nog ingen) eller att det kommer att bli en "walk in the park" att få och uppfostra ett barn. Men jag tror att det är viktigt att inte glömma bort den viktiga delen som kallas uppfostran och framför allt inte överlämna den till andra.
Personligen kan jag tycka att mina egna föräldrar gjort ett bra jobb med mig och mina syskon, även om en av oss nog inte alltid var så lätt att tampas med. Men vi har växt upp till ansvarsfulla personer med olika yrken (även om mitt och storebrorsans liknar varandra) och med familjer vi trivs med i hem med mycket kärlek. Det är inte fy skam. :)