• saraochleo

cykelbarnstol

har lite frågor på en cykelbarnstol:

hur länge kan man använda en cykelbarnstol? alternativt hur många kg håller de för? (hade tänkt mig en från biltema http://biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykelbarnstol/)

har läst nånstans att det ska vara grönt spänne på hjälmen till barn men många hjälmar har bara svart. är det grönt man ska leta efter ändå? (sonen är 1½år)

nåt annat man ska tänka på?

jag e verkligen en cykeloskuld. har inte cyklat mer än ett fåtal gånger de senaste 10åren. (hade ju moppe när man var 15 å bil när man blev 18, fast nu har verkligheten kommit ikapp mig å jag har väl blitt vuxen antar jag (25år) dax att börja cykla) :P

• Svar på tråden cykelbarnstol
  • Kodia

Enligt produktmanualen jag hittade via din länk är gränsen 22 kg, samma som på de flesta andra märken.

Anledningen att barn skall ha grönt spänne är att det löser ut vid en viss belastning, för att undvika olyckor om barn tex fastnar med hjälmen i en klätterställning och stryps av hakbandet. Eftersom din son är så liten lär han växa ur hjälmen innan han blir så stor att han cyklar till lekplatsen själv, så jag hade inte brytt mig om färgen på hakbandet. Däremot är det inte alltid helt enkelt att hitta en modell som sitter bra på huvudet (varken för barn eller vuxna, tycker jag) så ta gärna med barnet för att prova.

Cykeln måste ha kjolskydd.

Du glömmer väl inte hjälmen själv?

Provcykla gärna med en tung ryggsäck i barnstolen, det blir lite vingligt, och om du inte cyklat på länge kan det vara bra att öva lite innan man ger sig ut med guldklimpen!

• saraochleo

tack för tipsen.

ja kanske ska övningsköra lite först .. e nog en RIKTIGT bra ide

Svar på tråden cykelbarnstol