Knyttet och K skrev 2010-08-13 23:16:15 följande:
Vi har haft Viking, Superfit och Kuoma till barnen.
Superfit är lätta och smidiga, men verkar kalla. Tom barnet som i princip aldrig fryser tyckte de var kalla. Han har visserligen normal-bred fot och Superfit är smala i passformen, de satt kanske för tight på foten. Lillasyster har dock smala fötter och hon var alltid iskall i sina. Även om barnet har smal fot tror jag det är svårt att få in extra sulor/tjockare sockar utan att det blir tight.
Viking tycker jag är bra, de verkar varma och håller tätt. Vissa modeller är dock ganska tunga och klumpiga. Vi har haft en stövelmodell som var lätt och bra. De ska lillasyster ha i år om de passar, så då får vi väl se hur de är värmemässigt eftersom hon är så mycket kallare än storebror.
Förra året hade vi Kuoma till båda barnen och var helnöjda. Båda barnen älskade dem, de är jättelätta och varma och lätta att ta på. Vi kommer köpa dem till äldsta iår igen tror jag om jag får tag i dem till bra pris.
Nackdelen är ju att de inte är vattentäta. När det började slaska fick vi ha fodrade stövlar istället.
När det gäller ullstrumpor kan jag verkligen rekommendera Woolpower, supersköna strumpor som finns i flera tjocklekar. Jag har dem själv också och gillar dem jättemycket. De är ganska dyra om man inte har möjlighet att köpa i deras fabriksbutik i Östersundstrakten, men man behöver å andra sidan inte så många par eftersom de inte blir smutsiga på samma sätt som vanliga strumpor.
Vilka vikingstövlar kör ni med?