• trollet1985

    när vet man att barnet inte kan prata?

    Vid vilken ålder insåg ni att era barn behövde stödtecken?

    Jag har en son som är 13 månader som vi inte vet om han kommer kunna prata pga en hjärnskada som en läkare åstakommit.

    När kan man börja se att barnen inte kommer kunna prata?
    Finns det tecken innan på att barnet inte kommer kunna prata?
    Var kan man få hjälp med att lära sig tecken?

  • Svar på tråden när vet man att barnet inte kan prata?
  • StaffenAssar

    Det var när han var ca 18 månader som logopeden tyckte att det kunde vara en god idé att börja med hjälptecken, detta efter jag frågat. Teckenkurs gick vi via habiliteringen, vissa habiliteringscenter håller i sina egna kurser (som vårt) och annars kan de hjälpa dig att ta reda på vart ni kan gå. Du kan också få lära er några tecken att börja med av logopeden och/eller specialpedagogen på habiliteringen. Har ingen aning om när man kan se att ett barn inte kommer att lära sig prata, tror att det är långt upp i ålder isf. Min son är 2 år nu och pratar inte alls (och tecknar inte heller, men gillar när vi gör det) men kommunicerar ändå bra och tydligt vad han vill och inte vill. Små nyanser förstår vi som känner honom bäst, men "vill" och "vill inte" förstår vem som helst
    Han har ännu inte börjat "jollra" typ dada baba mama och så.

    Jag tror inte det finns några tecken man kan titta på annat än i efterhand, tyvärr. 

  • Nattljus

    Det nomalutvecklade barnet följer ju en viss språkutveckling även innan orden kommer, från vokaljoller vidare till joller med konsonanter osv. 

    Här är en bra sida som beskriver den normala språkutvecklingen i olika åldrar och man kan läsa om språkstörningar. http://www.blom.just.nu/

    Vår lillkille med autism och grav språkstörning, hade en tydligt avvikande språkutveckling redan från start. Både vad gäller produktionen av ljud och förståelsen av ord. 

    Teckenspråk är bra för alla barn, så om ni är oroliga för en försenad språkutveckling så börja med tecken. Det behöver inte vara så avancerat, stödteckna det viktigtaste ordet i meningen och framförallt tala i korta meningar till barnet, ett eller max två- tre ord. Ge tid och utrymme för respons, dränk inte barnet i en evig svada av ord :)

    Tex  -gå _ut_ (teckna ut),  nu -bada-  äta -mat-  -törstig-  -titta lampa- osv,teckna de  vanliga småbarnsorden

    Och man ska aldrig ge upp när det gäller barnets språk och tal, det finns många sätt att kommunicera på, tecken är bra, bilder fungerar också, och talet kan komma igång högt upp i åldern. Vår kille lät bara vokalljud tills han var drygt fyra år, kommunicerade helt med tecken, sen kom talet igång, och nu som sjuåring har han ett fullt fungerande tal som alla i omgivningen förstår :)

  • mamman i skogen
    trollet1985 skrev 2010-08-09 21:08:08 följande:

    Vid vilken ålder insåg ni att era barn behövde stödtecken?

    Jag har en son som är 13 månader som vi inte vet om han kommer kunna prata pga en hjärnskada som en läkare åstakommit.

    När kan man börja se att barnen inte kommer kunna prata?
    Finns det tecken innan på att barnet inte kommer kunna prata?
    Var kan man få hjälp med att lära sig tecken?


    En liten tanke inför tecken. Det är jättebra att använda som stöd men när du säger en hjärnskada så antar jag att du menar en syrebrist orsakad av vården mao en cp diagnos. Och då kommer ju en motorisk problematik som kanske gör det svårt att teckna. Alla förespråkade tecken för sonen men vi valde att inte lägga för mycket energi på det även fast han har ett stort ordförråd när det gäller tecken men han kan ju  inte själv motoriskt teckna. Vi körde på paralellt med bilder bliss och tecken samt olika talsynteser så att sonen själv fick en röst till sånger kunder välja i leksituationer bland olika val etc. Fördelen med att komplettera med bilder är ju stor då andra barn och vuxna kan förstå inte bara ett fåtal utvalda och man följer med i utvecklingen på sitt eget lilla vis och bildar meningar med bilder detta är oerhört svårt att göra med tecken och bli förstådd.

    Har man en hjärnskada har man ju också dysartri och munmotoriken är ju påverkar  och spasticitet eller för låg tonus påverkar ju talet så det kan om det kommer kmma väldigt sent eller vara väldigt otydligt och oförståeligt för utamstående. 

    Så mitt bästa tips är stirra er inte blinda på en kommunikation det är ju först när barnen blir närmare skolåldern man gör en psyykologutvärdering och kommunikationsutredning och då har man missat många tåg om man enbart jobbar med en sak som tex tecken. Och framförallt tycker jag att barnen missar mycket av det sociala om de enbart tecknar då tyvärr så få förstår det och självständiga individer vill man ju att de ska bli och inte alltid behöva tolkas av en vuxen i lek och vardag.

    Material och hjälp ska logoped ställa upp med så var jobbiga och kräv saker och tips på olika bilder program teckenkurser etc etc.

    Sonen har som huvudkommunikation bliss och detta började vi med när han var två år trots att hab motsatte sig detta . Bliss används framförallt i hjärnskadegruppen och är det enda språk som är helt med grammatik och följer helt och hållet det talade språket och det är internationellt och lika i hela världen. Det fungera utmärkat att introducera när barnen är små och man byggar sakta upp sitt språk. Det enda förbehållet är att man inte kan ha en utvecklingstörning mer än en lindrig för att klara språket då det är mycket abstrakta icke bildlika symboler, men de enklare symbolerna går utmärkt för alla att använda för alla.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen

    Ska tillägga att det är oerhört viktigt att barnen får en egen röst för att utveckla sitt språk där kommer hjälpmedlen in hör man aldrig det man säger får man svårt att förstå meningsbyggnader regler osv i språket hörseln är lika viktig som synnintrycket av bilden tyvärr är de restriktiva med sådana hjälpmedel men man får stå på sig.


    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • trollet1985

    Sonen har en "orsakad" hjärnskada. En läkare klantade sig och satte ett ventrickeldränage i hjärnstammen på sonen. Där alla signaler mellan lill och storhjärna korsas.
    Vad det kommer ge vet ingen, då ingen har lyckats göra detta misstag innan i Linköping.
    Därför kan dom inte heller svara på om hans tal är påverkat eller inte.
    Han kan använda vänster kroppshalva, men "undviker" att göra det om han inte måste.

    Han testar en hel del ljud och egna ljud, både höga och låga. Ibland så att mammas öron håller på att trilla av Flört  Han börjar härma mer och mer. Sonen var hos mormor idag, och när hon sa "lampa" försökte han härma henne Glad 

  • Mrs West

    Vilken fruktansvärd situation, måste kännas jävligt jobbigt att en läkare orsakat denna skada, usch! Jag har en son med en kromsomavvikelse och känner ibland ilska över den men den är det ju ingen som rår för.

    Min son är också sen med talet och därför har jag läst en del. Tycker att du skall läsa på www.appelklyftig.com, detta är ett utdrag från en sida;


    "Efter 30 års arbete med barn med sen taldebut och genom att följa dessa barn i flera år, har jag funnit följande viktiga tecken på att ett barn så småningom kommer att prata:


    barnet gör ljud för sig själv när han leker barnet kommunicerar ibland medvetet med andra barnet härmar ibland andras agerande barnet uppskattar interaktioner med andra barnet interagerar med när andra leker i hans värld på sätt han kan. "

    Läs gärna här om hur man kan stimulera sitt barn till kommunikation. Att han härmar är ju fantastiskt bra, han kommer säkert att kunna prata fast kanske i sin egen takt.


     

  • mammasgullar
    trollet1985 skrev 2010-08-11 21:56:07 följande:
    Sonen har en "orsakad" hjärnskada. En läkare klantade sig och satte ett ventrickeldränage i hjärnstammen på sonen. Där alla signaler mellan lill och storhjärna korsas.
    Vad det kommer ge vet ingen, då ingen har lyckats göra detta misstag innan i Linköping.
    Därför kan dom inte heller svara på om hans tal är påverkat eller inte.
    Han kan använda vänster kroppshalva, men "undviker" att göra det om han inte måste.

    Han testar en hel del ljud och egna ljud, både höga och låga. Ibland så att mammas öron håller på att trilla av Flört  Han börjar härma mer och mer. Sonen var hos mormor idag, och när hon sa "lampa" försökte han härma henne Glad 
    Min son har troligtvis skador på lillhjärnan,
    och han är nu 2 år och 2 månader och pratar just nu på samma nivå som ja en 1 åring högst. Detta har han börjat med sista månaderna och det kommer fler och fler ord.

    När HAB föreslog att vi snart kanske ska börja med stödtecken eller logoped så blev jag livrädd när det blev tal om stödtecken, visst tycker jag det självklart vore skönt om han kunde så många mer "ord/tecken" och kan berätta precis vad det är han vill ha,

    Men samtidigt är jag rädd att om dom tar in stödtecken nu kanske det förhindrar litegrann hans sätt att lära sig prata.
    När han lärde sig säga Tack övertog det alla ord, och fick en väldigt stor betydelse, han kan t ex inte säga mjölk/mat/osv osv utan han säger Tack och sen är det upp till oss att försöka gissa vad han vill ha.

    Så om han får stöd kanske det övertar talet då han får ett språk där.

    Och nu sista veckorna inser jag att hans språk spricker upp nu, efter 2 års ålder.

    Jag säger självklart inte att detta är rätt sätt att tänka på, men med språket han man mycket tid på sig att lära sig, min son intresserade sig för det motoriska, istället för språket ( problem med grovmotoriken) Och jag tror det gjorde att han inte brydde sig om talet just då. Men nu börjar han lära sig behärska sin kropp och talet börjar komma igång.

    Jag vet inte om detta hjälper dig alls, men tänk på det. Ditt barn har fortfarande tid på sig. Det finns barn som inte lär sig prata förän de är 4-5 år och lär sig då prata ordentligt.
  • Golnaz

    Staffan Assar! Du skrev tidigare att din son inte pratar fast han är två år. Jag har en son som är 20 månader och inte pratar alls. Är väldig orolig. Han förstår så mycket när vi pratar med honom heller. Är orolig. Hur det med din son? 

    Mvh 
    GOLNAZ 

Svar på tråden när vet man att barnet inte kan prata?