• Maskensmamma

Frågor ang. skolstart :)

Min grabb är 6 år och börjar i förskoleklass nu om två veckor, det känns inte som om jag har koll på allt än.

Vad har era barn i förskoleklass i sina ryggsäckar?
    Vad får era barn i läxor? Hur ofta har de hemläxor?

På föräldramötet satte jag upp mig i föräldrarådet, men vad gör man där? Vad förväntas av mig?

• Svar på tråden Frågor ang. skolstart :)
  • norgesessan

Han ahde en väska, men det var bara ombyte och sånt i den, samt en frukt man skulle ta med varje dag.
    Min son fick hemläxa två ggr, det var att fylla i ett papper, typ....

Vi hade inget föräldraråd.

Nu ska han börja första klass, så jag är också spänd

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Maskensmamma

Hej norgesessan!

Här ska barnen också ha frukt var dag, och ombyte såklart. Så inga pennskrin och sånt ännu, känns rätt lagom isf. :) 

Menar du läxa två ggr/vecka? Eller två gånger på hela året?
    Hur tycker din son om förskoleklassen? Har han haft roligt?

Vad kul med första klass =)

• norgesessan

På hela året....

Trodde det skulle vara mer...Varje vecka..

• norgesessan

Min son saknar redan förskoleklassen, han vill gå kvar där istället för att börja 1. klass, fast det är samma barngrupper. Det blir dock nya lärare, det är nog det han är mest osäker på.

• norgesessan

Barnen hade varsin lilla bok som dom klistrade in meddelanden i, den var också med ungf. varje dag.

• Maskensmamma

Oj, det var inte mycket läxor.

Vad bra att han trivdes så bra att han saknar förskoleklassen. Jag trodde de hade samma lärare upp till kanske trean?! Skönt att han åtminstone kommer vara i samma barngrupp.

• Maskensmamma

Ah, vad bra. Sån bok satt jag och funderade på tidigare idag, att det vore bra att ha eftersom det inte blir mycket direkt kommuikation med lärarna när vi kommer att hämta på fritids. Ska fråga om det när han börjar.

• ElinÖland

Hej!
    Vi har tagit med ombyte, regnkläder, stövlar etc som de alltid har kvar på skolan. I väskan har de med sig frukt och ev läxbok. Våra får en läxa/vecka ungefär, det kan vara lite olika, från att läsa en bok tillsammans med en vuxen och sedan återberätta lite, eller skriva lite om sin familj etc.
    Föräldrarådet här träffas ca 3 ggr på en termin och får information från rektor etc om saker som rör hela skolan, inte bara deras klass. Sen har vi klassföräldrar också och de fixar mer med lite fika till föräldramöten och sånt...
    Lycka till med förskoleklassen!

• ElinÖland

Glömde skriva att våra pedagoger jobbar i olika lag så de som jobbar i förskoleklassen är också med och jobbar på fritids, väldigt smidigt då man vet att det oftast finns någon av lärarna där när man hämtar eller lämnar. Här har de två pedagoger under förskoleklassen sen får de nya lärare i ettan som de har med sig t o m trean. Barngruppen är densamma ända upp till sexan.

• Maskensmamma

ElinÖland: Oj, det var ju lite skillnad där med läxorna.
    Hur gör föräldrarådet sedan med den information de får sedan? Skriver ut lappar till de andra föräldrarna? Tar det på föräldramöten?
    Tack för lyckönskningarna :)

• ElinÖland

Vi har en mail lista så de mailar om vad som har sagts etc, sen kan man gå in på skolans hemsida och läsa protokollet också. :)

• ElinÖland

Vi kan också maila eller ringa till föräldraråds representanterna om det är något speciellt vi vill att de ska ta upp på mötena.

• Kodia

Vi har låtit ombyten och regnkläder vara kvar på skolan. I ryggsäcken har de haft frukt, ev. gympakläder och en plastmapp att lägga "viktiga lappar" i. En del skolor har kontaktbok/skoldagbok istället för plastmapp.

Läxor har de inte haft i f-klass, utom kanske någon enstaka gång att fylla i något papper hemma? Dottern tjatade sig iofs till läxor, men det var ju hon, det... *s*

• Punkster

I höst kommer jag att arbeta i förskoleklass, och vi vill att barnen har med sig regnkläder och gummistövlar samt ombyte och inneskor som alltid är kvar på skolan. Varje dag har dom med sig en frukt att äta på förmiddagsrasten samt en liten kontaktbok för att kunna skicka meddelanden mellan hem och skola på ett smidigt sätt.

Läxor? Tja, några gånger per termin kan det hända att barnen får med sig en liten läxa hem, t.ex. en enkel praktisk matteuppgift eller liknande. Ingenting återkommande varje vecka, dock.

Föräldrarådet på vår skola träffas 2-3 gånger per termin tillsammans med respektive arbetslagsledare för att diskutera frågor som kan dyka upp. Allt möjligt mellan himmel och jord, som har med skolan att göra. Arbetslagsledarna tar sedan med sig de frågor som kommit upp på föräldrarrådet till personalkonfernser, arbetslagsträffar och möten med rektor och skolledning.

Hoppas grabben får det bra i sin klass och kommer att trivas i skolan!

Svar på tråden Frågor ang. skolstart :)