• Vinterdag

Medicinordination vid äggdonation?

Hej!
    Skall förhoppningsvis i höst göra en äggdonation i Polen. Men har nu lite funderingar angående medicinering inför och efter själva äggdonationen. Är det någon som vill delge mig er ordination av medicin? Vilken typ av hormoner samt hur mycket som ni har blivit ordinerade att ta. Har ni blivit ordinerade vagitorer eller crinone gel? Eller kanske någonting annat. Jag är oerhört tacksam för all information som jag kan få ta del av.
    Lycka till allihop. Hoppas att nästa år skall innebära bebislycka för oss som är i startgroparna....
    Kram Vinterdag

• Svar på tråden Medicinordination vid äggdonation?
  • villsågärna38

Jag har antingen tagit p-piller för att synka mig mot donatorn eller nedregleringssprutan Procren (samma som Zoladex). Har mått så dåligt av nedreglering att de synkade med p-piller sist ist vilket var mkt bättre. Sedan Progynontabletter från mensdag 2 eller 3,  tidigare har jag tagit 3 st per dag men nästa gång ska jag ta fyra ist. Dosen varierar från person till person. Efter det har jag tagit Progesteronvaggisar från ett par dagar innan återförandet och sedan ända till TD. Även Progynonet fortsätter man med till TD. Om man blir gravid så trappas vaggisarna och progynonet ut några veckor senare.  Jag har testat både vaggisar och crinone men tycker bättre om vaggisarna. Jag har även tagit Barnalbyl (ist för Trombyl). Vi går på Huddinge! Kram och lycka till!

Life goes on...
  • Vinterdag

Puffar och hoppas att någon fler vill/har möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter....
    //Vinterdag

• Sol24

Hej
    Jag gjorde ett försök på Huddinge i våras som tyvärr blev inget plus av.
    I alla fall blev det först nedregleringspruta Procren ca på mensdag 21. Ett par dagar senare (efter att ha fått nästa mens) fick jag börja med 3 st Progynon tabletter per dag. Huddinge gav instruktioner när jag skulle börja med Progynon.  2-3 dagar innan ET fick jag också ta Progesteron vaggitorier.  
    Jag har läst att några som har gjort äggdonation utomlands har ockå fått en kortisonpreparat och  Acetylsalicylsyra = Trombyl eller barnalbyl.
    I alla fall är det inget som jag fick i Sverige från Huddinge och jag undrar fortfarande varför. Vad är de rädda för?  Sverige har mycket kvar att lära sig ang. äggdonationsfrågor. Jag är också på väg att göra ett försök utomlands i höst.
    Lycka till!
    Sol24

• villsågärna38
    Sol24 skrev 2010-08-22 22:52:05 följande:
    Hej
    Jag gjorde ett försök på Huddinge i våras som tyvärr blev inget plus av.
    I alla fall blev det först nedregleringspruta Procren ca på mensdag 21. Ett par dagar senare (efter att ha fått nästa mens) fick jag börja med 3 st Progynon tabletter per dag. Huddinge gav instruktioner när jag skulle börja med Progynon.  2-3 dagar innan ET fick jag också ta Progesteron vaggitorier.  
    Jag har läst att några som har gjort äggdonation utomlands har ockå fått en kortisonpreparat och  Acetylsalicylsyra = Trombyl eller barnalbyl.
    I alla fall är det inget som jag fick i Sverige från Huddinge och jag undrar fortfarande varför. Vad är de rädda för?  Sverige har mycket kvar att lära sig ang. äggdonationsfrågor. Jag är också på väg att göra ett försök utomlands i höst.
    Lycka till!
    Sol24
    Hej!
    Nej på Huddinge får man bara Trombyl i undantagsfall och aldrig prednisolon. Men om du ska göra ÄD i Sverige igen (eller någon annan av er) vet jag en läkare i Stockholm som kan skriva ut, inboxa isf så berättar jag mer. Kram
    Life goes on...
  • Sol24

Hej Villsågärna!

Tack för det! Det var jättegulligt från dig! Det skulle jag faktiskt kanske behöva även vid äggdonation utomlands. I fall kortisonpreparaten som jag kommer att få skulle ta slut. Man vet aldrig.
    Du får gärna tipsa mig om den läkaren som jag kommer att spara bland mina kontakter ifall...
    Jag tackar dig en gång till och önska dig lycka till med FET. Är det på Huddinge?
    Kram
    Sol24

• isisisis

Hej.Jag har gjort 2 st behandlingar i Polen.
    Lyckades bägge gångerna.De är mycket duktiga på blastocystodling.

Om du ska på förbesök där så passa på att hämta ut Estrofem (bättre än progynon) .
    De ligger på samma dos som progynon.Men de bygger slemhinna bättre och du kan ta dem både vaginalt(bättre) och oralt.
    Ta den större dosen till natten .Östrogenet tas upp bättre då.

Du får dexacortal av dem om du frågar.De tas ett par dagar innan ET och några efter.

Däremot är våra vagitorer bättre än deras Utrogest.Har frågat flera doktorer på olika kliniker.

Du kan behöva svenska Procrensprutan eller Zoladex för nedreglering.

När du väl är där får du mer medicin.Passa på att be om Progesteron på ampull (injiceras) .
    Finns inte här.Bra ifall du skulle få en blödning efteråt.

Tag högre dos av progesteron än vad de rekommenderar efter ET.Tag 3 ggr 40 mg vagotor om dygnet.Viktigt.

• Igor

Vilken dosering har ni haft på dexacortral? Fick från Riga Dexametazon 0,5 mg  1 tabl dagligen. Ska ta den fram till v. 13 sedan ska jag trappa ut den.
    Fick ordination på Trombyl också liksom progestron vag 400 mg x 3 precis som du isisisis,

• Mia08

Hej, Jag har just kommit tillbaka från Kiev där jag gjort ÄD, med resväskan full av "ryssfemmor". Det verkar som att de föreskriver starkare saker än i Sverige... Före ÄD var det nedregleringsspruta på dag 21 i cykeln, sedan tre stycken Progynon på mensdag 3, D-vitamin och acetylsalicylsyra. Tre dagar före ÄD började jag med  en progesteronvagitor (Crinon), men de tyckte att jag skulle byta till vagitor-tabletter istället, så nu tar jag 600 mg utrogestan istället varje kväll. Mycket bättre - har aldrig gillat kladdet med Crinon. Två dagar före ÄD fick jag två progesteronsprutor (2,5%) som jag tar varje morgon och två hydroxyprogesteronsprutor (12,5%) som jag tar var tredje dag. Någon anna som injicerar så mycket progesteron??? Jag fortsätter självfallet med progynon, 3 per dag, samt D-vitamin. Acetylsalicyrlsyra verkar vara mindre viktigt, så det har jag skippat. Det är mycket att hålla reda på! Lycka till!

• isisisis
    Mia08 skrev 2010-08-30 10:11:41 följande:
    Hej, Jag har just kommit tillbaka från Kiev där jag gjort ÄD, med resväskan full av "ryssfemmor". Det verkar som att de föreskriver starkare saker än i Sverige... Före ÄD var det nedregleringsspruta på dag 21 i cykeln, sedan tre stycken Progynon på mensdag 3, D-vitamin och acetylsalicylsyra. Tre dagar före ÄD började jag med  en progesteronvagitor (Crinon), men de tyckte att jag skulle byta till vagitor-tabletter istället, så nu tar jag 600 mg utrogestan istället varje kväll. Mycket bättre - har aldrig gillat kladdet med Crinon. Två dagar före ÄD fick jag två progesteronsprutor (2,5%) som jag tar varje morgon och två hydroxyprogesteronsprutor (12,5%) som jag tar var tredje dag. Någon anna som injicerar så mycket progesteron??? Jag fortsätter självfallet med progynon, 3 per dag, samt D-vitamin. Acetylsalicyrlsyra verkar vara mindre viktigt, så det har jag skippat. Det är mycket att hålla reda på! Lycka till!
    Jag har fått med mig progesteroninjektioner hem,att ta vid blödning.(Polen)
    Dessa skulle tas muskulärt.
  • Mia08

Hej Isisisis,
    Menar du att du bara ska ta progesteronsprutorna om du får en blödning, inte varje dag?

Svar på tråden Medicinordination vid äggdonation?