• yngvefrej

Högtryckstvätt i badrummet

Jag ska starta en firma inom hushållsnära tjänster, tror ni man kan rengöra badrummet med högtryckstvätt, toaletten, handfatet, skåp, väggar m.m. så man får allt rent snabbt på en gång? Ett badrum är ju våtskyddat så det borde väl gå om man inte har så högt tryck, sen kan man spola ner allt i golvbrunnen.

• Svar på tråden Högtryckstvätt i badrummet
  • La Lola

Ja du kan ju alltid testa!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lena

Golvet tror jag det kan funka bra på men inte resten.

• yngvefrej

Vad är det för fel med att använda det på hela badummet? Jag tänkte man kunde undvika vissa partier där vatten kan bli stående. Vattnet borde väl inte tränga in i väggarna eftersom det är våtskyddat.

• Barbabok

Det stänker nog en del, jag har iallafall trätak och trädörr. Fönstret (karmarna) bör inte heller vattensprutas. Sockeln vid dörren är också trä. Och,ska man som kund behöva ta ut allt ur badrummet, pynt, toarullar, handdukar mm? Många skåp tål fukt men att få dessa besprutade med vatten där det rinner in innanför, näe tack. El och ev.kontakter ska inte hellersprutas vatten på.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Brittan

Du bör nog undvika att använda högtryckstvätt inne på toaletten. Det blir som någon skriver en hel del stänk samt att det inte blir ordentligt rent samt att du inte får bort kalk och andra beläggningar. Du får kanske en ren yta men sen finns det fortfarande bakterier kvar. Däremot kan du ha en ångmaskin för att rengöra handfat, badkar och kakel. Den ska du däremot inte använda på golv eftersom ytbehandlingen kan lossna.

Innan du startat denna firma bör du genomgå en utbildning inom städning låter det som. Det finns en hel del som du behöver få kunskap om, tex. olika kemiska medel, städteknik, golvmaterial.

• CinnamonGirl

Det är enklare du använder ett bra kem, sedan kan du spola med vanligt vattenslang, duschslangen är perfekt! Sen är det bara att låta medlet verka, torka med mikrofiberdukar och använd en raka att raka ner vattned med ner i golvbrunnen.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Deiia
    CinnamonGirl skrev 2010-08-09 10:34:08 följande:
    Det är enklare du använder ett bra kem, sedan kan du spola med vanligt vattenslang, duschslangen är perfekt!
    Så brukar jag göra!
    Först spayar jag med Cilit Bang (eller vad det nu heter) på toalett, handfat och i dushen, sedan tar jag en diskborste (toan har en egen...) och duchslangen och skurar. Till sist duchskrapan över golvet. Väldigt enkelt sätt att göra ren toan på alla sidor!

Som en del påpekar så tål ju inte alla skåp, fönster och dörrar en sån behandling . Speciellt inte om det är skåp av spånplatta. Och absolut varning för att komma i närheten av eluttag!
  • Pappa G

Tätskikten i badrum är ju inte gjorda för en högtryckstvätt..
    Du kan spräcka kakelplattor hur lätt som helst.
    För att inte tala om köra sönder en våtrumsmatta..

Jag hoppas frågan bara var ett skämt, va?

• anderssvensson576

Oj, jag skulle nog vara lite försiktig med att använda en högtryckstvätt i badrummet, särskilt för saker som handfat, skåp och toaletten. Även om badrummet är våtskyddat, kan högtrycksskärmar vara för kraftiga för vissa ytor och kan skada fogar, tätningslister och andra detaljer. Väggarna och golvet kanske klarar sig bättre, men det gäller att vara väldigt noggrann med trycket. Det skulle kanske funka bättre med en ångtvätt för badrum, den ger också en grundlig rengöring utan att riskera att förstöra något.

• Anonym (Lisa)
    anderssvensson576 skrev 2024-09-21 19:42:50 följande:

Oj, jag skulle nog vara lite försiktig med att använda en högtryckstvätt i badrummet, särskilt för saker som handfat, skåp och toaletten. Även om badrummet är våtskyddat, kan högtrycksskärmar vara för kraftiga för vissa ytor och kan skada fogar, tätningslister och andra detaljer. Väggarna och golvet kanske klarar sig bättre, men det gäller att vara väldigt noggrann med trycket. Det skulle kanske funka bättre med en ångtvätt för badrum, den ger också en grundlig rengöring utan att riskera att förstöra något.

Det senaste svaret innan ditt var ifrån 2010. Vederbörande har redan försatts i konkurs pga beteendet och omkommit i rasmassorna i ett hyresrättsbadrum.
Svar på tråden Högtryckstvätt i badrummet