• FinaFamiljen

Beviljad pers ass för litet barn med autism..?

Finns det någon som blivit beviljad personlig assistans till ett litet barn med autism? Vi är just i ansökningsfasen och jag letar lite tips... =)

• Svar på tråden Beviljad pers ass för litet barn med autism..?
  • SaramedM

"prata" med Nilsfar, han kan sånt här

• FinaFamiljen

Sant! Det bör jag göra =).

Men jag undrar ändå om det finns någon som faktiskt blivit beviljad assistans till ett litet barn, de flesta är ju lite äldre. Iofs så är väl svårigheterna i ansökan eg inte åldern i sig...

• pk75

Hur litet är ditt barn? Min tjej är 8 år ( autism bla) o vi håller på med ansökan, jättesvårt och jobbigt...kanske finns det någon mer som är i samma läge...

• Nilsfar

Nils fick 69 timmar i veckan när vi ansökte. Han var då 5 år.

Troligtvis hade han kunnat få assistans tidigare om vi vetat om möjligheten.

Försäkringskassan hänvisar ju ofta till föräldraansvar, men vår barn med svårare former av autism går ju långt utöver normalt föräldraansvar. En del handläggare har svårt att hantera våra barns funktionshinder, det är viktigt att vara otroligt specifik och tydlig med hur hjälpbehovet ser ut.

I jobbet försöker jag alltid få möjlighet att själv följa med barnet vi skall ansöka för under ett antal timmar, både i hemmet och inom eventuell barnomsorg,  så att jag riktigt specifikt kan beskriva de olika momenten som behövs. Vi som föräldrar blir vana så vi ser inte alltid vilka insatser vi faktiskt gör och hur dessa skiljer sig från vad som behövs med ett barn utan funktionsnedsättning.

• pk75

Min tjej är så otroligt ojämn, hon fungerar mycket bättre i skolan än hemma. Jag tor att fsk kommer att tycka att hon är alldeles för duktig då hon kan en hel del tex klä p sig om humöret är rätt ( med viss hjälp), hon pratar en hel del men trots detta så kräver hon passning hela tiden då hon får lätt stora utbrott , då måste man skydda både henne och lillasyster eller andra samt saker som kastas.
    Även om hon ej har utbrott så måste hon passas eftersom det annars händer mycket tokiga saker tex har sönder mycket, "rymmer" till grannarna mm.
    En stor bit är att hon har en svår sömnstörning som gör att hon sover betydligt mindre än barn i samma ålder och efterson hon måste passas all vaken tid så..... men jag är rädd att fsk inte tycker det. 
    Ibland tänker jag att det hade varit lättare om hon hade suttit i rulle ( det vill jag naturligtvis inte) för då hade det varit tydligt ... 

• pönz

Min son är 5 år och vi är beviljade 48 timmar i veckan! Försök du, det är inte omöjligt!

pk75 - det som du beskriver kallas aktiv tillsyn och det ingår i det som FK kallar för grundläggande behov och som är assistansberättigande. Har man alltså ett barn som kräver aktiv tillsyn all sin vakna tid (inklusive nattvak pga sömnstörning) så har man också rätt till assistans för all barnets vakna tid... Tyvärr så är det många som inte vet det!

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Nilsfar
    pönz skrev 2010-08-09 21:56:13 följande:
    Min son är 5 år och vi är beviljade 48 timmar i veckan! Försök du, det är inte omöjligt!

pk75 - det som du beskriver kallas aktiv tillsyn och det ingår i det som FK kallar för grundläggande behov och som är assistansberättigande. Har man alltså ett barn som kräver aktiv tillsyn all sin vakna tid (inklusive nattvak pga sömnstörning) så har man också rätt till assistans för all barnets vakna tid... Tyvärr så är det många som inte vet det!
    Just så, kunde inte säga det bättre själv
  • FinaFamiljen

Tack alla ni som skrivit! Ledsen att jag inte svarat nåt mer, men jag var tvungen att ta lite time-out och operera bort en blindtarm... =) Nu är jag hemma igen, och ska fortsätta med min planering.

Sonen som är aktuell för ansökan om assistans, är bara 2 år och 3 månader nu. Han är en av dem som har haft "turen" att få tidig diagnos. Tack vare detta kan vi sätta in insatser tidigt, men i just det här fallet så hamnar vi ju väldigt i trubbel när det gäller föräldraansvarsdiskussionen.

pönz skrev 2010-08-09 21:56:13 följande:
    det som du beskriver kallas aktiv tillsyn och det ingår i det som FK kallar för grundläggande behov och som är assistansberättigande. Har man alltså ett barn som kräver aktiv tillsyn all sin vakna tid (inklusive nattvak pga sömnstörning) så har man också rätt till assistans för all barnets vakna tid... Tyvärr så är det många som inte vet det!
    Det här tipset tackar jag för! Jag hittade också lite info om hur tid för motivering och aktivering räknas in, och mot den bakgrunden så undrar man ju varför inte de flesta barn med autism får personlig assistent... Nåväl, vi får se. Vi sammanställer info nu, och får hoppas på det bästa. Alla tips ni har tag jag emot med tacksamhet!
  • pönz
    moegumsan skrev 2010-08-10 19:14:46 följande:
    Tack alla ni som skrivit! Ledsen att jag inte svarat nåt mer, men jag var tvungen att ta lite time-out och operera bort en blindtarm... =) Nu är jag hemma igen, och ska fortsätta med min planering.

Sonen som är aktuell för ansökan om assistans, är bara 2 år och 3 månader nu. Han är en av dem som har haft "turen" att få tidig diagnos. Tack vare detta kan vi sätta in insatser tidigt, men i just det här fallet så hamnar vi ju väldigt i trubbel när det gäller föräldraansvarsdiskussionen.Det här tipset tackar jag för! Jag hittade också lite info om hur tid för motivering och aktivering räknas in, och mot den bakgrunden så undrar man ju varför inte de flesta barn med autism får personlig assistent... Nåväl, vi får se. Vi sammanställer info nu, och får hoppas på det bästa. Alla tips ni har tag jag emot med tacksamhet!
    Det finns ju helt klart barn som är så små som har personlig assistans, har aldrig själv hört om ett med autism däremot, men det betyder ju verkligen inte att det inte finns. Tror att fler skulle ha det om folk bara visste att de har rätt till det. Likadant gäller ett litet barn. Till oss sa LSS-handläggaren på kommunen att assistans får man när barnet är i skolåldern, hahahaha som om det vore en generell grej och inte olika från barn till barn. Så det gäller ju att fixa saker själv.
    FK kommer att jämföra med ett normalt barn i samma ålder och hur mycket aktiv tillsyn som de behöver, samt hur myckert ert barn behöver, och vad som egentligen är normalt föräldraansvar där och inte. Föräldraansvaret är större för en 2åring än för än 5 åring men samtidigt är 2åringar grymt kompetenta, självständiga och i många fall mycket verbala. Jag tror tex att om vi sökte assistans för vår kille när han var så liten så kunde vi kanske fått det redan då, så stor skillnad var det på honom och en normal 2åring. Det är det som räknas!

Har ni hjälp av ett assistansbolag med ansökan? Det är jättebra att ha det, de vet ju vad FK brukar tjöta om och vilka kryphål som de brukar försöka sig på, och hur man svarar på det.
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Öländskan

Hej
    moegumsan: jag kämpar också för att vår son med extremt svår adhd, atypisk autism och sömnstörning ska få pers ass.
    Hade du hittat bra info? får jag fråga var?
    En väldigt givande tråd, brottas med lss om termen aktiv tillsyn och om den är ett grundläggande behov, bekant eller hur...
    Gissa om jag blev glad att läsa att det tydligen räknas som grundläggande, nu ska jag ta en match till.

Svar på tråden Beviljad pers ass för litet barn med autism..?