• chatnoir

Tre dagars inskolning?

Jag undrar om någon här har erfarenhet av tre dagars inskolning på dagis? Sonen ska skolas in om ett par veckor och på vårt dagis har de börjat med tre dagars. Å ena sidan tror jag att det skulle kunna gå bra. Sonen är väldigt trygg och harmoniskt och redo att knyta an till andra personer. Han tycker också att det är superroligt med andra barn och glömmer oss totalt när det finns andra barn att leka med. Å andra sidan kan jag inte låta bli att känna mig lite orolig och tycka att det är väl kort med tre dagar.

Vi har varit och hälsat på ganska ofta och lekt ute på gården, så både fröknarna och dagis är bekanta. Vi åker eller går förbi så gått som dagligen och säger då att det är hans dagis. Så jag tycker att han är ganska väl förberedd även om vi bara har varit inne i lokalerna ett par gånger.

Jag antar att det finns möjlighet att förlänga inskolningen om det blir jobbigt för honom, eller vad tror ni? Jag kan vara med längre än de tre dagarna, så det är inga problem för oss att förlänga om vi upplever att sonen behöver det.

• Svar på tråden Tre dagars inskolning?
  • Sixtenssons

Det brukar gå bra, men som du skriver förhoppningsvis förlängs det om så krävs..

Det som är det dramatiska är väl dock då barnet lämnas där och det går ju ej över hur längre du än stannar för gå måste du ju, de är ju vana och kan sin sak. Så det kommer säkert gå bra och det brukar va rätt smidigt dock brukar ett litet bakslag kommer efter nån eller ett par veckor men även de går över =D

• delifi2

jag har jobbat på dagis i många år och märkt att det blir bättre när man har inskolning fortare, men allt beror på barnet oxå. Ni verkar jättebra förberedda och sonen oxå så jag tror knappast det komemr behövas med längre inskolning för honom men sen å andra sidan vet man ju inte hur de reagerar när ni väl lämnar honom där.

På de ställen jag har jobbat har vi alltid haft som mål att vi är där för barnens och föräldrarnas skull och har lyssnat mycket på vad föräldrarna har att säga om sina barn

• VardagsKvitter

Hej!
    På vår förskola använder vi oss också av tredagars-inskolning men kallar den istället för flerdagarsinskolning eftersom det är väldigt absolut med tre dagar. Vissa barn reder det på den tiden, andra barn behöver fler dagar.

Vi brukar alltid be föräldrarna att hålla två veckor till förfogande till inskolning eftersom en inskolning inte ska stressas in.

Fördelen med just flerdagarsinskolning jämfört med traditionell är att barnet som ska skolas in får vara på förskolan under hela dagen, även första dagen. Annars brukar man hälsapå 2 timmar första och andra dagen och sen successivt öka tiden.

Genom att barnet får vara på förskolan hela dagen och tillsammans med sin förälder uppleva de rutiner och aktiviteter vi har, är tanken att barnet ska känna trygghet i vår verksamhet snabbare eftersom de kan möta sina upplevelser av verksamheten i sina föräldrar och förstår då att det är tryggt och bra.

Det är också bra för föräldrarna som verkligen får se vår verksamhet och då får en bättre förståelse för varför vi gör si eller så samt vet att när de lämnar sitt barn hos oss, har de kollpå vad barnet har att vänta.

Detta ger oftast tryggare föräldrar som i sin tur också ger tryggare barn.

Jag är mycket nöjd med inskolningsformen och vet att föräldrarna tycker det är bra också!

• chatnoir

Låter tryggt att man vanligtvis kan förlänga om det skulle behövas. Det som gör mig lite orolig är att sonen är adopterad och fram till ganska nyligen har reagerat väldigt starkt på att skiljas från mig. Samtidigt har det gått mycket bättre senaste tiden och vi har kunnat lämna honom med mor- och farföräldrar korta stunder, så det känns som att både han och vi är redo.

• msmalin

Vi har oxå kört med sk tredagars inskolning men förlängt vid behov. Upplever att barnen kom in i det lättare under dessa dagar istället för o dra ut på det. Lycka till

• VardagsKvitter
    chatnoir skrev 2010-08-07 15:27:24 följande:
    Låter tryggt att man vanligtvis kan förlänga om det skulle behövas. Det som gör mig lite orolig är att sonen är adopterad och fram till ganska nyligen har reagerat väldigt starkt på att skiljas från mig. Samtidigt har det gått mycket bättre senaste tiden och vi har kunnat lämna honom med mor- och farföräldrar korta stunder, så det känns som att både han och vi är redo.
    Jag tycker att du bör vara beredd på att separationen kommer bli jobbig oavsett inskolningsmetod. Tredagars (flerdagar)-inskolning ger barnet trygghet i verksamheten så det vet vad det kommer förvänta sig under dagen samt trygghet med personalen den fått träfa tillsammans med föräldern men just separation kan ändå bli jobbigt för föräldrarna oavsett inskolning.

Det du kan göra som underlättar för barnet är en enkel lämning. Förbered barnet på morgonen att han ska komma och leka med alla kompisarna och att det ska hända mycket kul på förskolan. När du sen lämnar så var saklig, berätta att du ska jobba men att du kommer sen igen och hämtar.

Att dra ut på lämningen brukar oftast bidra till barnens oro, de kör gärna upp sig om mamma/pappa själv ser ängslig/orolig/nervös ut vid lämning och tolar dina signaler som om något kanske är fel eftersom du blir orolig när du ska lämna.

Att du är trygg med förskolan är A och O.

Vi erbjuder alltid föräldrarna att ringa oss senare om de vill veta hur det gick efter lämningen och de brukar bli lugna igen när de fått höra att barnet lugnande ner sig och leker med de andra barnen. Märker vi att det dock blir för tufft för barnen så ringer vi såklart föräldrarna för att diskutera fram en annan lösning, kanske att föräldrarna är med och inskolar fler dagar, att barnet får med sig foton på sina föräldrar, att barnet har med sig snutte som lukar "hemma".

Det går alltid att lösa och jag har inte stött på någon inskolning som inte blivit bra.
    Det tar bara olika tid :)
  • iconic
    chatnoir skrev 2010-08-07 15:27:24 följande:
    Att sonen är adopterad är ju en särskild omständighet och det är bra att ha en dialog kring era tankar och känslor kring den modell av inskolning som förskolan bedriver. Förskolan ska ju möta enskilda barns behov.  Den så kallade "tredagarsmodellen" verkar uppskattas av många förskolor och föräldrar, men då jag gjorde lite efterforskningar om denna typ av inskolning verkade det som att det mycket sällan föreommer att en förskola använder en absolut gräns på just 3 dagars inskolning, utan att man är mer flexibel med antalet dagar. Det man istälelt oftast verkar ta fasta på med modellen verkar vara att barnet  tillbringar hela dagar på förskolan, tillsammans med föräldern som då är med och visar barnet att förskolan är en trygg plats att vara på. Samt att inskolningen inte ska vara en övning i att bli lämnad av föräldern, utan en övning i att vara på förskolan, vilekt jag tycker är en sund tanke! Vi skolade in sonen på detta sätt, men då var det aldrig tal om att det var någon absolut gräns på 3 dagar. Det kallades föräldraaktiv inskolning istället, just för att föräldern under den kortare inskolningen tar större del av det hela och på så vis blir insatt i verksamheten och mer bekant med personal och andra barn i gruppen. Man vet hur dagarna på förskolan ser ut, får kläm på rutiner osv. Tala med förskolan om detta med tredagarsgränsen. Om de i sten håller fast vid 3 dagar, tycker jag att det verkar idiotiskt oflexiblet. Men det skulle verkligen förvåna mig om det är så.
  • chatnoir
    iconic skrev 2010-08-07 15:41:09 följande:
    Det man istälelt oftast verkar ta fasta på med modellen verkar vara att barnet  tillbringar hela dagar på förskolan, tillsammans med föräldern som då är med och visar barnet att förskolan är en trygg plats att vara på. Samt att inskolningen inte ska vara en övning i att bli lämnad av föräldern, utan en övning i att vara på förskolan, vilekt jag tycker är en sund tanke!
    Låter vettigt!
  • VardagsKvitter
    iconic skrev 2010-08-07 15:41:09 följande:
    Att sonen är adopterad är ju en särskild omständighet och det är bra att ha en dialog kring era tankar och känslor kring den modell av inskolning som förskolan bedriver. Förskolan ska ju möta enskilda barns behov.  Den så kallade "tredagarsmodellen" verkar uppskattas av många förskolor och föräldrar, men då jag gjorde lite efterforskningar om denna typ av inskolning verkade det som att det mycket sällan föreommer att en förskola använder en absolut gräns på just 3 dagars inskolning, utan att man är mer flexibel med antalet dagar. Det man istälelt oftast verkar ta fasta på med modellen verkar vara att barnet  tillbringar hela dagar på förskolan, tillsammans med föräldern som då är med och visar barnet att förskolan är en trygg plats att vara på. Samt att inskolningen inte ska vara en övning i att bli lämnad av föräldern, utan en övning i att vara på förskolan, vilekt jag tycker är en sund tanke! Vi skolade in sonen på detta sätt, men då var det aldrig tal om att det var någon absolut gräns på 3 dagar. Det kallades föräldraaktiv inskolning istället, just för att föräldern under den kortare inskolningen tar större del av det hela och på så vis blir insatt i verksamheten och mer bekant med personal och andra barn i gruppen. Man vet hur dagarna på förskolan ser ut, får kläm på rutiner osv. Tala med förskolan om detta med tredagarsgränsen. Om de i sten håller fast vid 3 dagar, tycker jag att det verkar idiotiskt oflexiblet. Men det skulle verkligen förvåna mig om det är så.
    Jag tror också att mer eller mindre alla är flexibla. Jag har för mig att när denna nya modell presenterades hette den just "3-dagars-inskolning" och jag håller med dig om att det är rätt absurt att anta att alla barn (och föräldrar) ska reda sig på bara tre dagar.

Därför kallar vi det hos oss flerdagars-inskolning, det ger inte samma press på att "klara" inskolningen på bara 3 dagar. Press är ju det sista en förälder som ska inskola behöver :)
  • chatnoir
    VardagsKvitter skrev 2010-08-07 15:46:06 följande:
    Därför kallar vi det hos oss flerdagars-inskolning, det ger inte samma press på att "klara" inskolningen på bara 3 dagar. Press är ju det sista en förälder som ska inskola behöver :)
    Hoppas att det är så även på vår förskola. Jag ska tala med dem innan vi startar inskolningen så att vi (jag) inte kommer dit med en klump i magen. När vi hälsade på kändes det väldigt positivt och tryggt. Jag upplever att de har en väldigt positiv och öppen stämning och personalen ser ut att trivas.
Svar på tråden Tre dagars inskolning?