• Solan Gundersen

Grind i trappen, men kattlucka nere... Hur gör jag?

Hej!

Äntligen ska trappgrinden (IKEA Patrull Smidig) monteras, men ett stort problem återstår: Vår älskade katt går in och ut via kattlucka i källaren, och behöver ta sig upp i trappen till mat mm på övervåningen. Grinden sitter på övervåningen.
    Hur stort mellanrum kan man ha mellan golvet och grinden för att det ändå ska vara säkert för bebisen när hon börjar krypa mm? Nån som varit med om liknande eller har nån smart lösning? Katten skulle behöva ca 12 cm iaf (minst) för att ta sig igenom...

• Svar på tråden Grind i trappen, men kattlucka nere... Hur gör jag?
  • LuMa

Katten kan väl hoppa över grinden?

• Sorbus

Vi har samma grind. Vår katt tar sig förbi grinden på sidan där det är en bredare glipa.

• Alexi

Om det är en frisk katt kan det väl inte vara några som helst problem för den att hoppa över? Tills bebisen börjat klättra på saker kan ni ju dock ställa någon pall eller så bredvid grinden för att underlätta för katten kanske?

• lillvilda

Jag tror att katten hoppar över om de är en frisk katt. Det borde inte vara några som helst problem. Här hemma tar katterna ju vårt staket ute med ett språng utan större ansträngning och det är iaf 95 cm högt.

• Solan Gundersen

Katten är pigg och kry och kan säkert hoppa från golvsidan och ner i trappen, men inte från det översta trappsteget, som ju är lägre (så klart )  och upp på övervåningen... En pall är ju inte så tokigt, men då måste den stå på översta trappsteget, och det känns lite vingligt.
    Vår trapp är rätt bred så vi måste också ha förlängningsdelen till grinden, så nån glipa på sidan blir det inte just, kanske 5 cm.
    Men tack för tipsen! Alla föslag mottages och övervägs!

• LuMa
    Solan Gundersen skrev 2010-08-06 11:41:27 följande:
    Katten är pigg och kry och kan säkert hoppa från golvsidan och ner i trappen, men inte från det översta trappsteget, som ju är lägre (så klart )  och upp på övervåningen... En pall är ju inte så tokigt, men då måste den stå på översta trappsteget, och det känns lite vingligt.
    Vår trapp är rätt bred så vi måste också ha förlängningsdelen till grinden, så nån glipa på sidan blir det inte just, kanske 5 cm.
    Men tack för tipsen! Alla föslag mottages och övervägs!
    Hur högt är det då från översta trappsteget till övervåningen?

Våra katter (den ena 12 år med missbildat bakben efter en olycka och den andra frisk 14 år) klarar av att hoppa in i vårt sovrumsfönster där nedrekant är ca 190 från marken.
  • Solan Gundersen

Oj! Jag kanske underskattar honom...

• LuMa
    Solan Gundersen skrev 2010-08-06 11:44:37 följande:

Oj! Jag kanske underskattar honom...

Pröva och se om han klarar av det.
    Dom brukar kunna va fenomenala på att hoppa.
  • Barbabok

Vet inte om jag förstår hur det ser ut men, på vår grind i trä med spjälor har vi flyttat ena spjälan lite närmre den andra i ena sidan så att en katt precis kommer mellan, men inte ett barn.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Jesster

Vi har IKEAs trägrind och har sågat bort en spjäla för katten. Glipan blir bara ca 10 cm och lagom för katten men inget barn kan ta sig igenom.

<i>Den som söker han finner - www.google.se</i>
  • Solan Gundersen

Tack för alla tips!
    Grinden är i metall, men det slutade iaf med att vi också tog bort en spjäla i förlängningsdelen , så nu kommer katt men inte bebis igenom hos oss också!

Svar på tråden Grind i trappen, men kattlucka nere... Hur gör jag?