• Kompisen

Jag vill inte köra barnen

Jag är inte själv förälder men. Jag har en kompis som har två barn en på 5 åring och en 6 åring och barnen har inga kuddar eller stolar i bilen, men de är väl upp till varje förälder. Men min kompis vill att jag kör barnen i min bil ibland när vi ska handla eller bada. De är nu mitt problem kommer. Jag kör barnen men tycker inte om de. Jag har försökt att pika lite ibland, men hon låsas inte om de. Jag vet inte vad jag ska göra eller säga. Jag vet att jag är feg som inte har säger något. Men hur säger jag de på ett bra sätt? De är andra saker som hon gör inte gör med sina barn som jag inte tycker om, och jag har försökt att säga de på ett fint sätt men hon säger att jag inte ska snacka förrän jag har egna barn. Är de någon som har något bra att säga????

• Svar på tråden Jag vill inte köra barnen
  • Tygtiiger

Precis som Hannah säger - det är lag på att barn under en viss längd ska färdas i bil i godkänd säkerhetsanordning och det är förarens ansvar att se till att så sker. Så blåneka. För det första så vill du inte köra barnen osäkert bältade i bilen, för du är orolig för dem då, och för det andra så är det du som åker dit om polisen ser.

Krupke, we've got problems of our own!
  • t0va

Precis det är du som åker dit om ni blir stoppade, spelar ingen roll vems barn det är. Så vägra tills det skaffas rätt utrustning. Ett alternativ är att du ger ett ultimatum att antingen blir det inga resor eller så ordnar hon, eller du kuddar eller vad nu är lämpligt i den åldern. Är det kuddar så pratar vi ju inte många kronor heller, mindre än vad böter blir. 

Min mor körde utan rätt utrustning till oss barn, och hon fick en prick plus böter. Var visserligen många år sedan så det kanske inte är samma nu men någon kan säkert ge dig lagparagrafer och vad du kan få i straff om polisen stoppar er. Hoppas att det hjälper dig att stå upp mot henne.  

• Kompisen

Jag är inte rädd för böter. De är barnen jag tänker på. Jag har fundert på att köpa kudde, de kanske är de jag får göra. Men de är inte bara hon som inte tänker på barnens säkerhet, jag tycker jag ser de överallt. Jätte synd tycker jag. Huvudsaken att man har en stor TV!!!

• t0va
    Kompisen skrev 2010-08-04 23:52:10 följande:
    Jag är inte rädd för böter. De är barnen jag tänker på. Jag har fundert på att köpa kudde, de kanske är de jag får göra. Men de är inte bara hon som inte tänker på barnens säkerhet, jag tycker jag ser de överallt. Jätte synd tycker jag. Huvudsaken att man har en stor TV!!!
    förstår att du inte är rädd för böterna, självklart så är det ju barnen man tänker på. Men din vän kanske tar till sig det om du argumenterar att det är olagligt och DU som är den snälla och kör dem är den som får skit. Fast samvetet kanske inte räcker till där om man nu låter sina barn åka utan kuddar. 

Ja helt klart är det viktiga en stor platt TV, ungar kan man göra fler... skönt att höra att det finns endel som tänker ett steg längre och känner att saker inte är rätt alla gånger. Hoppas det löser sig.  
  • Joico

Jag hade solklart VÄGRAT att köra barnen utan bilstol. Inget snack om saken! Och jag tycker absolut du ska göra detsamma.

Som redan nämnts så är det inte alls "upp till var och en" utan det är lag på det. 2500kr/per barn! Men ännu viktigare är ju att barnen ska sitta säkert och korrekt, man vet aldrig när en olycka sker.
    En bälteskudde från t.ex Biltema kostar runt en hundring. Det är inte det optimala för så små barn, men bättre än inget... Hur sjutton sitter bältet på barnen egentligen?

Svar på tråden Jag vill inte köra barnen