• 3Ikka3

Stort huvud?

Har en son på 4månader och 2veckor som har ett huvudomfång på 46,5!!! Tycker de är väldigt stort.
    han väger 8kg och är 70 lång.

Vad har era små för huvudomfång?

• Svar på tråden Stort huvud?
  • Flickan och kråkan

Båda mina pojkar har haft ganska stora huvuden, i den åldern var de lite mindre men när de var 70 cm på längden så låg de på samma huvudomkrets som din son.

• knäppisen

När min son var 70 cm lång (vägde då 9 kg) hade han 48cm i huvudomfång. 
    Han hade 46 cm runt huvudet när han var 8 kg tung och 66,5 cm lång. 
    Visst har han stort huvud, men det har hans pappa också så det är nog genetiskt.

• Flickan och kråkan
    3Ikka3 skrev 2010-08-07 21:51:51 följande:
    Tack för era svar dom gjorde mig lite lugnare =)
    Huvudet växer ju inte i samma takt när de blir lite äldre . Min äldsta är 2½ år nu och har, om än något större mått, samma storlek på mössor som sin lillebror på 15 månader.
  • Sunshine85

min lille pojk hade vid 4 2/3 månader 46.7 och vägde då 8900 och var 70 lång så ungefär lika. Vad hade han för mått vid 7 månader då? min har 49 cm och är lite orolig.

• 3Ikka3
    Sunshine85 skrev 2010-12-06 20:40:35 följande:
    min lille pojk hade vid 4 2/3 månader 46.7 och vägde då 8900 och var 70 lång så ungefär lika. Vad hade han för mått vid 7 månader då? min har 49 cm och är lite orolig.
    När min son va 7 ½ månad hade han 51cm i huvudomfång och vägde 9600 och va 75cm lång!
    Men nu vet jag varför han har/hade stort huvud, han har fått diagnosen Extern Hydrocefalus.
    Inget som syntes på ultraljud. Fick göra 3 magnetkamera röntgen och 3 ct-röntgen! sen såg dom!

Men du behöver inte vara orolig så länge han följer sin kurva! Min bvc sköterska sa; att så länge dom inte "hoppar" upp 2 kanaler på kurvan är de ingen fara!
  • Sunshine85

3Ikka3: okej vi var ju på ultraljud av hjärna för en vecka sen. Då sa läkaren att allt såg bra ut och vi inte behövde orora oss. kan man inte lita på det eftersom det einte syns på ultraljud ? jag och min sambo har ju lite större vi oxå så tänker att det är genetiskt förhoppningsvis. Jag har 58 cm och min sambo 60cm.  hur mycket växte sin sons huvudomfång då per månad ungefär ? min sons har växt ungefär 1 cm per månad tills nu då för nu verkar det avstannat lite har bara växt 3 mm på mer än en mån.

• teec

OT men vad har huvudomfånget för betydelse? *snurrig*

Min dotter som är 10,5 mån har 44/45, väger 8,5 kg och är 72,5 cm.

• Rosa Bubbelgum

Jag var hos en neurolog idag pga min son som är 1 år idag har stort huvudomfång 50,5 men hon sa att det var ingen fara med honom då han följer sin kurva i vikt/längd/huvudomfång. Han väger 13,4 kg och är 81 cm lång. Hon ville ändå följa upp honom med att jag ska till henne om 3 månader igen. Hon frågade även om han kunde klappa händerna och resa sig upp och det kan han. Hon tittade även på hans storlek på händer och fötter och de var förvisso lite stora.

Men visst blir man orolig när de har stort huvudomfång och man jämför med andra barn.

Det jag tycker är jobbigt när de har stort huvur är att det är svårt att få på tröjorna på honom om det inte finns knappar vid sidan. 

• Zhuhai

Min son har 46 i omfång. Han är 4 månader den 20 dec. och är 61 cm lång och väger 6300. Tycker att han har väldigt stort huvud om man jämför med längd och vikt. Har påtalat det för BVC. De sa att vi skulle avvakta och se hur hans kurva utvecklar sig. Är ganska orolig för detta men det är väl bara att vänta och se.

• Sunshine85

zhuai: min son hade oxå precis 46 cm vid 4 månader men han vägde 8600 och var 67.5 lång
    Vi var på ultraljud ljust för jag var orolig men det såg helt bra och normalt ut. så kan vara lika för dej . hur har du å din sambo med era huvudmått då `? kan vara som för oss att det är arftligt jag å min sambo har ju lite större huvuden vi öxå jag har 58 cm och min kille 60.

Huggtand: okej ungefär lika då då bara att minpojk är kortare och väger mindre

• Zhuhai
    Sunshine85 skrev 2010-12-15 16:28:16 följande:
    zhuai: min son hade oxå precis 46 cm vid 4 månader men han vägde 8600 och var 67.5 lång
    Vi var på ultraljud ljust för jag var orolig men det såg helt bra och normalt ut. så kan vara lika för dej . hur har du å din sambo med era huvudmått då `? kan vara som för oss att det är arftligt jag å min sambo har ju lite större huvuden vi öxå jag har 58 cm och min kille 60.

Huggtand: okej ungefär lika då då bara att minpojk är kortare och väger mindre
    Vi har båda ganska små huvuden men min far har stort huvud så han kanske brås på honom...
  • Sunshine85

zhuhai: ja har man stort huvud nånstns i släkten kan det ärvas av någon annan än föräldrarna lika med små huvuden. min son har en storebror på 3 år på min sambos sida. han hade oxå samma mått vid samma ålder men han har nu växt i sitt huvud om man säger så. Barn kan ju ha väldigt oprpposkonerligt med huvud och kropp när dom är små.

Svar på tråden Stort huvud?