• Bebisdags

Någon som går/har gått hos privatklinik för missfallsutredning?

Vi fick för snart två veckor sedan missfall för 4:e gången i rad. Har påbörjat en utredning på sjukhuset  men jag känner inte riktigt att vi får den hjälp vi vill ha där. Dessutom har kontakten med sjukvården vid våra olika missfall varit under all kritik. Funderar därför nu på att kontakta en privat klinik för att se om de kan hitta något fel eller i allafall göra fler typer av prover.

Undrar därför om det är någon som går/eller har gått hos Ove Jörgensen för missfallsutredning? Eller om någon går hos någon annan privat klinik för missfallsutredning. Isåfall hur lång väntetid kan det vara för att få komma privat och vad kostar det ungefär? Vilka typer av prover tar de?

• Svar på tråden Någon som går/har gått hos privatklinik för missfallsutredning?
  • mamaA

Var bor du?
    Vi har gått på utredning hos Carl-Johan Granqvist på Gallerians läkarmott i Jönköping, mycket bra!!! Har verkligen blivit tagen på allvar och fått bra hjälp tycker jag. han har landstingsavtal så det kostar inte mer än på sjukhuset och högkostnadsskyddet gäller. väntetiden va knappt en månad för tid hos honom, sen tog själva utredningen tills alla svaren haade kommit ca 2 månader. Det togs bla ämnesomsättningen, koagulationsprover, blodstatus, folat, hormonprover.
    Efter tre missfall är jag nu gravid i v 14 och får behandling (blodförtunnande sprutor dagligen) för att man i utredningen fann att mitt blod inte koagulerar som det ska, vilket ger ökad risk för blodproppar som kan va orsaken till våra missfall.
    Lycka till och ge inte upp!!!

• Soa123

Hej! Jag är i liknande situation som du, har just nu mitt fjärde missfall och känner också att jag inte riktigt får den hjälp jag vill, funderar på att gå privat. Så jag har tyvärr inget svar att ge dig mer än att jag hoppas på att någon annan har tips och önskar dig lycka till.

• MissEllie
    mamaA skrev 2010-08-05 12:16:00 följande:
    Var bor du?
    Vi har gått på utredning hos Carl-Johan Granqvist på Gallerians läkarmott i Jönköping, mycket bra!!! Har verkligen blivit tagen på allvar och fått bra hjälp tycker jag. han har landstingsavtal så det kostar inte mer än på sjukhuset och högkostnadsskyddet gäller. väntetiden va knappt en månad för tid hos honom, sen tog själva utredningen tills alla svaren haade kommit ca 2 månader. Det togs bla ämnesomsättningen, koagulationsprover, blodstatus, folat, hormonprover.
    Efter tre missfall är jag nu gravid i v 14 och får behandling (blodförtunnande sprutor dagligen) för att man i utredningen fann att mitt blod inte koagulerar som det ska, vilket ger ökad risk för blodproppar som kan va orsaken till våra missfall.
    Jag har också gått hos Dr Granqvist och nu sitter jag här gravid i vecka 35. Det var det absolut bästa beslut vi någonsin tagit!

Dels är det en trygghet att gå privat och få bra vård men också smidighetsfaktorn. TS, har du möjlighet så sök dig privat det är väl värt det. 
  • Bebisdags
    mamaA skrev 2010-08-05 12:16:00 följande:
    Var bor du?
    Grattis till din graviditet! Hoppas verkligen att det går bra hela vägen för dig denna gång!

Jag bor i Östersund. Vi påbörjade en utredning på sjukhuset efter 3:e missfallet. Då tog de först olika blodprover men de visade inget fel. Jag frågade om bla. trombyl, progesteron osv men de sa bara att det finns inget statistiskt bevisat att det hjälper och eftersom de inte hittade några fel så ville de inte ge något sådant.

Eftersom jag är 35 år känner vi att vi inte har all tid i världen på oss att försöka. Därför fortsatte vi våra försök under utredningen och jag blev gravid igen direkt. Jag har alltid blivit gravid lätt men det hjälper ju inte om det blir missfall varje gång. Iallafall så blev läkaren nästan sur när jag sa att jag vara gravid igen och sa " jaha nu kan vi ju inte fortsätta med utredningen och göra undersökningar när du är gravid. " 

Hur som helst så blev det missfall den här 4:e gången också. Men nu har vi iallafall fått en tid på sjukhuset för att fortsätta utredningen och undersöka livmodern osv. Får väl se om det visar något. Kommer att kontakta en privat klinik också för det känns som att de tar det mer på allvar och gör fler tester, eller iallafall är beredda att testa med olika mediciner.
    Soa123 skrev 2010-08-06 20:48:30 följande:
    Hej! Jag är i liknande situation som du, har just nu mitt fjärde missfall och känner också att jag inte riktigt får den hjälp jag vill, funderar på att gå privat. Så jag har tyvärr inget svar att ge dig mer än att jag hoppas på att någon annan har tips och önskar dig lycka till.
    Jag lider med dig och förstår hur det känns. Det finns ingen jag känner som har upplevt samma sak som man kan prata med. För någon som aldrig upplevt ett missfall går det aldrig att föreställa sig hur det känns. Har man dessutom gått igenom det 4 gånger känns det som att man är onormal. Så har jag känt iallafall, som att det kanske inte är meningen att jag ska få bli förälder. Därför är det skönt att få skriva av sig här och se att det finns andra som faktiskt förstår och går igenom samma sak. Sök dig till en privatklinik du också så kan vi följas åt och se hur det går. Jag önskar dig all lycka till och hoppas att det känns lite bättre snart!
  • arwen76

Hej! Det var nästan skrämmande att läsa din berättelse TS. Det skulle lika gärna kunna vara jag som skrivit ...

Har varit med om samma sak. Tre missfall, därefter utredning som inte visar på något. Ännu ett misfall och efter det tog vi kontakt med dr Jörgensen. Fick ett missfall trots att vi besökte honom men trägen vinner! Sjätte gången så funkade det hela vägen och nu är jag och min man superlyckliga föräldrar.

Tveka inte att ta kontakt med honom. Det finns ju inga garantier att det kommer gå vägen men chansen är större med det stödet han ger. Tyckte inte att man alls fick nåt stöd ifrån lasarettet, träffade dessutom olika läkare varje gång man var där...

Sköt om dig så länge. Vill gärna höra hur det går för dig!

Styrkekramar

• Bebisdags
    Hej arwen76!

Grattis till att ni äntligen fått bli föräldrar!! Kul att höra att någon som varit i samma situation som vi faktiskt lyckats till slut!

Nu har det faktiskt hänt en hel del sen sist jag skrev.  Mailade Dr Jörgensen och frågade om han även hjälpte par som fått upprepade missfall. Jag uppfattar det nämligen som att sjukvärden mer tar det på allvar med par som inte lyckas bli gravida alls, än oss som drabbats av upprepade missfall. Jag skrev också att läkaren på sjukhuset sagt att de mediciner jag frågat efter inte var statistiskt bevisade att de hjälpte så därför ville de inte ge något sådant. (Det gällde trombyl, progesteron och fragmin som jag läst om)

Hur som helst så svarade Dr Jörgensen redan dagen efter och skrev att det numera finns statistik som visar att de mediciner jag nämnt faktiskt hjälper. Han bad mig mejla mina personuppgifter så skulle de återkomma med en tid. Har nu fått en tid för undersökning i mitten av oktober. Det känns jättebra.

Innan jag kontaktade Dr Jörgensen så hade vi ju redan fått en tid på sjukhuset för att fortsätta missfallsutredningen. Tanken med läkarbesöket var att det skulle göras en undersökning av livmodern. De började att kolla med ultraljud och såg då att allt inte kommit ut vid missfallet i juli. Därför behövdes det göras en skrapning. Min läkare hämtade en överläkare som var jättebra och kunnig. Hon tog nämligen självmant upp att man vid nästa graviditet kan sätta in vissa preparat som kan hjälpa. Hon sa att det är inte statistiskt bevisat att det har någon effekt men det tycks i många fall hjälpa så det kan ju vara värt att prova. I andra länder bla Danmark är man mer villig att testa olika preparat men i Sverige är det mer restriktivt om det inte finns vetenskapliga studier sa hon. 

Så plötsligt blev det lite fart på dem. Verkar vara en otrolig skillnad vem man hamnar hos, om det är någon som är villig att testa något nytt eller inte. Så nu ska vi få en tid på sjukhuset igen i oktober + att vi ska till Dr Jörgensen också i oktober. Kan ju vara intressant att se vad som skiljer sig. 

Vad upptäckte Dr Jörgensen på era tester? Fick du någon medicin för att få det att fungera till slut? 

Stor kram 
  • arwen76

Hej igen TS!

Vad skönt att du har tider på gång! Jag vet hur påfrestande det är när veckorna går och inget händer...

Det låter som ni får en bättre utredning än vad vi hade. Ja, det spelar stor roll vem man hamnar hos... Vi lämnade i princip bara en massa blodprov. De visade inget annat än ett möjligt förhöjt värde på sköldkörteln men ett extra prov visade då normala värden.

Ul gjorde jag endast i samband med missfallen, eller blödningarna som visade på MA. De såg inga konstigheter annat än att jag har en hjärtformad livmoder. Enligt Dr Jörgensen skulle det kunna ha något med missfallen att göra om ägget fäster på ett ställe där det är lite dålig blodgenomströmmnig. Den är inte helt "sluten" och det ska inte vara några större problem att genomföra en graviditet.

Han skrev ut dels Behepan (B-viatmin) och Folacin (folsyra) som jag åt innan och under graviditen. Sedan fick jag ta sprutor med fragmin varje dag och pregnyl en gång i veckan från det jag plussade. Det gjorde jag fram till v 20 ungefär. Sedan blev jag även sjukskriven den första trimestern pga att jag då hade ett ganska tungt jobb och oregelbundna arbetstider.

Dr Jörgensen är helt underbar. Nu sista graviditetn så tog jag kontakt med min homeopat som hjälpt mig bli av med min allergi. Det var en kompis som tyckte jag skulle testa det. Var lite nervös vad dr Jörgensen skulle säga och tycka, men hans kommentar var att nu är alla medel tillåtna! Det trodde jag inte men det kändes sååå bra. Tror nog du också kommer gilla honom!

Är lite nyfiken på vem den kvinnliga överläkaren är om det är samma som var med vid förlossningen. Vi pratade med henne då om det var möjligt att kunna få samma hjälp där som vi fått hos dr Jörgensen. Sista gången vi var hos honom sa han nämligen att han nog inte skulle hålla på så länge till, men tydligen har han sagt det ett tag. Han sa då också att om vi ville försöka få syskon skulle han rekommendera att göra om hela proceduren. Hon var lite svävande men sa ändå att det är klart att vi skulle få hjälp. Hon var väldigt bra att prata med iaf.

Detta blir ganska långt men det är roligt med nån med samma problem. Roligt? Nej, så menade jag inte... Vill inte att nån ska behöva vara med om det vi genomgick även om man lätt skulle göra om det för att få den efterlängtade bebisen. Det jag menade var att det kan vara skönt att veta att man inte är ensam att genomlida de problemen. Vi kände oss ganska ensamma när det misslyckades gång på gång... Till slut blev man inte glad när man plussade utan mer att undrar hur länge det går den här gången.

Nåväl. Jag hoppas jag får höra lite goda nyheter och uppdateringar från dig! Vill du får du gärna inboxa mig!
    Ha det så bra så länge!

Kramar

• kaakis

Hej!
    Här är det en till med upprepade missfall. Jag skulle vilja veta vad Dr Jörgensen finns någonstans..
    Tack!

• arwen76
    kaakis skrev 2010-09-09 10:11:52 följande:
    Hej!
    Här är det en till med upprepade missfall. Jag skulle vilja veta vad Dr Jörgensen finns någonstans..
    Tack!
    Dr Jörgensen har sin mottagning i Östersund. Blev rekommenderad från olika bekanta att besöka honom och det är det absolut bästa vi någonsin gjort. Han är fantastiskt bra! 

Bor du inte alltför långt bort så ta kontakt med honom! 

Hoppas du blev lite hjälpt. 

Lycka till! 
  • kaakis
    arwen76 skrev 2010-09-14 09:53:15 följande:
    Dr Jörgensen har sin mottagning i Östersund. Blev rekommenderad från olika bekanta att besöka honom och det är det absolut bästa vi någonsin gjort. Han är fantastiskt bra! 

Bor du inte alltför långt bort så ta kontakt med honom! 

Hoppas du blev lite hjälpt. 

Lycka till! 
    Gråter......bor i sthlm.
    Men tack iallafall!
  • Iselle

Vad arg jag blir när jag läser att ni inte fått preparat som kan hjälpa för att det inte är fullt bevisat att de fungerar. Vi som fått missfall tar ju alla chanser vi kan få! Själv kom jag till en helt fantastisk läkare hösten -07 som skrev ut trombyl till mig eftersom han precis hade läst en rapport om att det kunde hjälpa. Sedan dök det upp antikroppar som gjorde att jag även fick fragmin och så fick vi vår fantastiska son -08. Stå på er om sjukvården vägrar hjälpa er!

• Bebisdags

Hej,

sedan sist jag skrev har vi varit hos Dr Jörgensen och fått utskrivet Fragmin, Pregnyl och Prednisolon.
    Testade positivt idag  Plus och har därför börjat med sprutorna och tabletterna idag och hoppas sååå att det ska funka denna gången.

arwen76: jag har skickat ett längre mail med lite mer info till din inbox eftersom du också gått hos honom med lyckat resultat  Glad

Svar på tråden Någon som går/har gått hos privatklinik för missfallsutredning?