• studentbruttan29

Pissed off på sonens första fritidsdag i skolan ang mat - tvinga i mat eller ej??

Är sjukt irriterad på en i personalen på sonens fritids. Det var min sons första dag på fritids idag och när jag hämtade honom så sa personalen till min son att gå undan för att hon ville prata med mig. En kärring i typ 55-årsåldern. Så här lät konversationen:

Hon: -"DIn son ville inte äta maten idag" (med sur ton o uppsyn)

Jag: - "Ja, han är sådan i början, han är lite småblyg men det släpper efter ett tag"

Hon: "Så vi ska inte tvinga honom då??!!" (med sur ton) o uppsyn

Jag : (Står o glor med hakan nere)

Jag blev så arg så jag visste inte vart jag skulle ta vägen, vaddå TVINGA?? Tänk om jag svarat :"Jo, det ska ni, Ni kan göra som vi gör hemma. Vi binder fast honom i en stol i trycker ner maten i käften på han".
    Såg på henne att hon var sådan som vill att barnen sitter kvar med grön potatis o slabbigt kött tills de ätit upp o punkt slut.

Hur skulle ni ha reagerat??

• Svar på tråden Pissed off på sonens första fritidsdag i skolan ang mat - tvinga i mat eller ej??
  • MD77

Jag skulle sagt precis som du sa, sen skulle jag självklart också säga att de absolut inte ska tvinga honom att äta. Det låter helt sjukt att hon ens kom med en sån kommentar! Skulle hon vilja bli tvingad att äta något hon inte gillade!? Antagligen inte....
    Hon kommer nog inte att fråga igen i alla fall med tanke på hur du måste ha sett ut Glad

Hoppas att allt går bra och att du och din son kommer att trivas på/med fritidset.

Hoppas, hoppas, hoppas!
  • viseversa

Ha,ha säg som du skrev här. Ta upp det i morgon med kärringen och fråga vad fan hon menar? 

• Birgitta L

Svar till studentbruttan29:

Jag tycker du ska prata med den där personalen igen och fråga henne vad hon menar. Om det då visar sig att hon anser att din son ska tvingas äta så ska du säga ifrån att du inte accepterar det, självklart ska han inte tvingas att äta! Och vill hon inte förstå så ska du prata med föreståndaren och barnomsorgschefen.

• Laire

Men vilket bemötande! Jag tycker verkligen inte det är okej, i dagens skola har jag aldrig hört om någon som tvingas äta mat utan de uppmanas istället ta en macka om de absolut inte vill. Det är ju inget att bli sur över om barnen inte vill äta, det är ju inte mitt fel som pedagog så varför bli sur?

Detta skulle du kunna ta upp med rektorn om du vill eller om du vill vara lite försiktigare i början så kan du prata med någon annan fritidspedagog där om det hela. Vill du köra en mjukare framtoning så kan du bara prata om att han är blyg och att han kanske kan äta en macka samt att han får med sig en frukt kanske? Vill du köra det hårdare så tar du upp att det inte kändes som en trevlig barnsyn och att beteendet inte är acceptabet  

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • viseversa

Säg att ni brukar köra trattmetoden ibland på sonen. Knyter fast honom i stolen och så en tratt i truten som ni sen häller ner maten i. Fråga om du ska ta med en till fritids och se vad hon svarar!

Fast hon verkar ju så korkad att hon kanske tror på dig och ringer soc eller något.  

• mandelblomma

skulle fråga i morgon eller nästa dag, säg något att

" du jag har funderat på det du sa om sonen och din frågan om ni skulle tvinga honom att äta mat. jag har inte kunnat släppa det utan måste fråga; _gör_ ni det i bland och i så fall HUR ?? Jag tycker det känns väldigt obehagligt att du ens kunde ta upp den aspekten att ni kan göra det...och jag känner mig lite oroad över hurdan syn ni har på barn och vilken typ av pedagogisk verksamhet ni driver generellt"

Låter helt horribelt och jag skulle få varningsklockor av frågan!

• studentbruttan29
    mandelblomma skrev 2010-08-02 20:27:59 följande:
    skulle fråga i morgon eller nästa dag, säg något att

" du jag har funderat på det du sa om sonen och din frågan om ni skulle tvinga honom att äta mat. jag har inte kunnat släppa det utan måste fråga; _gör_ ni det i bland och i så fall HUR ?? Jag tycker det känns väldigt obehagligt att du ens kunde ta upp den aspekten att ni kan göra det...och jag känner mig lite oroad över hurdan syn ni har på barn och vilken typ av pedagogisk verksamhet ni driver generellt"

Låter helt horribelt och jag skulle få varningsklockor av frågan!
    Ja..jag blev så paff så jag gick därifrån med hakan nere i säkert nästan en timme..trodde tvångsmatandet gick över efter 80-talet. Jag blev själv itvingad grön potatis o diverse annat äckel när jag gick i första klass. Men det var ju evigheter sen.

Suck.
  • Snuttetroll

Tvinga i barnen ger mest sannorlikt ätstörningar....dessutom är det inte tillåtet att behandla barn på ett kränkande och nervärderande sätt.

Svar på tråden Pissed off på sonens första fritidsdag i skolan ang mat - tvinga i mat eller ej??