• lurv

Nån som vet hur det funkar?

Vi har idag dygnet runt dagis till våra småkillar. Nu ska äldsta killen börja förskoleklass och kommer då att få gå på 2 fritis. Skolans fritis stänger kl 18 och så tidigt hinner inte jag hämta när det är min tur att hämta killarna. Jag hämtar idag killarna mellan 18:15- 18:30 och kommer även i fortsättningen att hämta samma tider. Detta gör att sonen måste gå till fritis 2 de dagar jag hämtar dom. Mellan fritis 1 (skolan) och fritis 2 (dagis) så tar det ca 10-15 minuter att gå, en sträcka som han kommer att få gå själv vissa dagar.
    Vet någon vems ansvar det är för att han kommer fram som han ska mellan fritis 1 och fritis 2? Är det vårt ansvar som föräldrar eller är det kommunens anvsra som har båda fritisen? Vi har ju lämnat sonen i skolan och betalar ju för att de ska ta hand om honom tills vi hämtar.

• Svar på tråden Nån som vet hur det funkar?
  • fröken 1981

Hej! Jag jobbar på fritids och har elever som går på nattfritids. De barnen hämtas hos oss vid 17.15 med taxi. Annars tror jag att du har rätt att ha dina barn till 18.30 på sitt vanliga fritids. Så är det hos oss iaf lycka till!

• Punkster

Det är kommunens ansvar, om dina barn är inskrivna i en kommual verksamhet. Skulle tro att du har rätt att kräva taxi, att personal hämtar eller följer ditt barn eller något liknande.

Beroende på hur det ser ut i just din kommun kan det också tänkas att du kan kräva att Fritids 1 ska hålla öppet längre.

• lurv

Detta kommer nu att tas upp igen eftersom det just nu finns en pedofil i området som går på barn i området mellan fritids och dagis. Enligt vår kommun så är det vårt ansvar att se till att sonen kommer från fritids till dagis. Jag har ifrågasatt det eftersom han är ju lämnad till fritids och anledningen att han får på dagis är ju att jag och sambon jobbar. Det kan ju inte vara meningen att någon av oss ska lämna våra arbeten för att följa honom mellan fritids och dagis. Det höll dom med om på kommunen men hur et ska lösas vet dom inte idag. En temporär lösning har ordnats för den sista gången i år men hur det blir nästa år kan de inte svara på i dagsläget,

Svar på tråden Nån som vet hur det funkar?