• slutet nära

    Orolig för att skolan inte ska bli någon utmaning

    Hej,
    vår kille är 4 1/2 år och kan läsa och skriva obeindrat. Det är 3 år kvar innan han ska börja 1:a klass, tillsdess kan han säkert räkna också. Hur ska han tycka det roligt att gå i skolan? Vad kan man göra? Ska han börja tidigare, hoppa över en årskurs eller finns det andra alternativ?

  • Svar på tråden Orolig för att skolan inte ska bli någon utmaning
  • SIN74

    En bra lärare är funtad så att denne möter upp eleven på den nivå hDet är en tid kvar an/hon befinner sig på. Därmed ger utmaning på lagom nivå. Börja tidigare kan ibland vara ett alternativ men i en del fall kan det bli riktigt tokigt. Även om man är framåt och duktig tidigt betyder det inte alltid att man är framme i den sociala utvecklingen. Det är ju en tid kvar till skolstart, jag tänker då 6-års/förskoleklass. Jag skulle avvakta till dess och låta de pedagogerna läsa av vad som är bäst för grabben.
    Kul med barn som är så framåt. Har själv en dotter som är en hejare på det mesta.

  • Tow2Mater

    Hemskolning brukade ju vara ett alternativ för begåvade barn, men i sommar blev kraven för det skärpta och det är i princip omöjligt nu att hemskola i Sverige (utan synnerliga skäl).

  • EmiliaG

    Avvakta och se till att förskolans pedagoger ger eran son stimulans på föskolan sålänge. Han har säkert områden förutom läsa och skriva som han behöver öva på... kanske utmana honom inom dessa områden så han utvecklas jämnt? Kanske ehöver han klurigheter eller mooriska utmaningar?

    Sedan när han börjar 6års verksamht s kan du då se hur det utvecklas där. Och i samrådan med skolan han börjar pådiskutera situationen.

  • tru

    Sen kan utvecklingen stå still långa perioder, att de utvecklar andra saker så som sociala biten eller växer på längden eller fötterna eller vad fasiken vad som helst. Så har de varit för min dotter som kunde ljuda och skriva vid 2,5. Hon läser eller skriver inte mer än vad hon gjorde när hon var 2 år. Alltså hon ljudade och skrev enstaka ord. Visst ibland läser hon ord på stan eller andra ställen. Men inte mer än det.  Men de största problemet är ju att hon inte får stimulans nog på förskolan. Där springer barnen mest bara runt och blir slagna emellanåt. De är väl den enda stimulansen de får där. Hoppas de blir bättre när hon byter dagis nu men har inga förhoppningar. Ville bara skriva att jag funderar på samma sak.

  • Mariohn

    Skönt att du tar det på allvar! Jag läste och skrev flytande när jag var 4 och jag hade APTRÅKIGT första 6 åren i skolan. Att bara sitta och lyssna på när andra stavade sig igenom en sida när jag själv läst ut hela boken redan gör vem som helst uttråkad och omotiverad och vips blev jag redan som sjuåring stämplad som ett oengagerat skolbarn...för att jag kunde saker... Vår lärare hindrade mig också från att utvecklas. Jag fick inte läsa de böcker jag ville läsa. I skolan fick jag läsa "Tors boll" medan jag nyss läst ut "inte utan min dotter" hemma. Vilket resulterade i att jag blev irriterad och arg över att behöva sitta timme ut och timme in och bara glo eller läsa samma bok om och om igen. 

    Ta det på allvar och se till att ditt barn får rätt stimulans och utbildning! Jag hade ett helvete hela grundskolan. När vi äntligen hann ikapp mig var jag redan stämplad som bråkig och oengagerad och den stämpeln var så svår att tvätta bort så jag försökte leva upp till den istället!  

Svar på tråden Orolig för att skolan inte ska bli någon utmaning