• Curlingmorsan

Okej att ha barn hemma från förskoleklass en dag/veckan?

Min dotter börjar Förskoleklass till hösten. De är hos mig varannan vecka och jag är ledig på fredagar. Är det okej att ha henne hemma från skolan då? För det är väl ingen skolplikt för 6-åringar?

Ebba & Felix mamma
  • Svar på tråden Okej att ha barn hemma från förskoleklass en dag/veckan?
  • Snooze

Hos oss får barnen absolut vara lediga men dom vill inte gärna att man har en bestämd, återkommande ledig dag då barnet alltid missar det dom gör just på tex fredagar. Fast å andra sidan är 6-års inte obligatorisk och eftersom det är varannan vecka så funkar det säkert bättre. Men bäst av allt är väl att fråga fröken...

• Curlingmorsan

Hon kommer ju bara att vara ledig varannan fredag, den veckan hon är hos sin pappa så kommer hon att vara i skolan som vanligt.

Ebba & Felix mamma
  • Punkster

Som sagt är inte förskoleklass obligatoriskt, så det är helt ok. Förra terminen jobbade jag på en skola som inte ens hade förskoleklass på fredagar, de barn som hade behov av omsorg då gick heldagar på fritids.

Men som sagt, prata igenom det med fröken först, så att ditt barn inte missar massa grejer. För på fredagar händer det ju att man hittar på massa extra skoj saker.

Svar på tråden Okej att ha barn hemma från förskoleklass en dag/veckan?