• Jenny66

Hur fira första skoldagen?

Hej !

Här sitter jag på kvällskvisten och skriver mitt första inlägg någonsin på en community!
    Är just denna kvällen både sambo- och barnfri och det är fasligt tomt i huset utan dem. (Svensexa resp. på landet med farmor&farfar)

Jag undrar hur man kan fira ens barns första skoldag på ett roligt och minnesvärt sätt. Har någon förslag eller erfarenheter?
    Tänkte ha lite tårta här hemma men tar gärna emot fler tips. 

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur fira första skoldagen?
  • Stårschan

Oavsett vad ni gör hemma på kvällen så lär det väl vara själva uppropet och skolstarten som kommer att vara det minnesvärda. Men lite tårta är ju alltid trevligt!Kaffe

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Miss Cee

Som jag minns det så hade vi mer spännde förberedelser innan än firande på själva dagen.

Fick välja ut en ny skolväska, pennor och lite sånt. Även köpa gympakläder och liknande inför skolstarten var ju jättekul och mysigt.

Tycker att ni kan sätta ballonger på hennes stol vid matbordet, hon får berätta om sin dag (kanske filma och spara?)och äta tårta då. Sen kan ni göra en mysig stund med att läsa en bok om någon som börjar skolan, och så fortsätter ni lite på den varje kväll :)

Tex: Mimmiböckerna, Harry Potter, Hugo och Josefin.

Folk här på forumet har säkert fler boktips som är lite mer moderna :)

• Jenny66

Stårschan och Miss Cee, tack så mycket för era svar!  Solig
    Ballonger och bok låter ju väldigt mysigt. Såklart kommer vi filma så mycket som möjligt
    också den här dagen., man får bara tänka på att vara med i stunden också.

• Punkster
    Miss Cee skrev 2010-08-01 00:36:43 följande:
    Som jag minns det så hade vi mer spännde förberedelser innan än firande på själva dagen.

Fick välja ut en ny skolväska, pennor och lite sånt. Även köpa gympakläder och liknande inför skolstarten var ju jättekul och mysigt.

Tycker att ni kan sätta ballonger på hennes stol vid matbordet, hon får berätta om sin dag (kanske filma och spara?)och äta tårta då. Sen kan ni göra en mysig stund med att läsa en bok om någon som börjar skolan, och så fortsätter ni lite på den varje kväll :)

Tex: Mimmiböckerna, Harry Potter, Hugo och Josefin.

Folk här på forumet har säkert fler boktips som är lite mer moderna :)
    Håller med.

Handla skolväska, pennor, gympakläder osv tillsammans bygger ju upp en lite spännande stämning, typ julafton, hehe... På kvällen efter själva skolstarten så kan man ju kanske äta något gott tillsammans, lite som fredagsmys eller något. Och var noga med att kolla upp ordentligt vad barnet tyckte om sin första dag i skolan, vad som var bra och och roligt och vad som kanske inte var lika bra.
Svar på tråden Hur fira första skoldagen?