• blomkruka

Efter 10 veckor, borde man vara helt återställd då?

Jag födde barn för 10 veckor sen, och tycker fortfarande att jag känner mig lite "annorlunda" där nere. Hur har det varit för er?

Jag har varit på efterkontroll efter 6 veckor, och då var främre slidväggen (tror jag det hette) lite längre ner än vanligt, och bm trodde att min "annorlunda känsla" berodde på det. Men hon ville absolut inte säga att det var början till framfall eftersom det då bara var 6 veckor efter förlossningen, utan sa att det hjälper om jag gör knipövningar. Hon tyckte att jag var slapp, och jag har alltid varit väldigt dålig på att komma ihåg att göra knipövningar, men efter besöket hos henne har jag gjort det regelbundet.

Det jag är orolig för är att det faktiskt är ett framfall, eftersom det ändå har gått 10 veckor nu. Men jag ammar med, kanske hormoner påverkar slemhinnor och sånt då? Mina magmuskler känns annorlunda (dåliga!) med, men jag har varit lite orolig för att börja träna för tidigt.
    Sååå tråkigt om det är framfall!

• Svar på tråden Efter 10 veckor, borde man vara helt återställd då?
  • strojes

Om du är orolig tycker jag du ska prata med din bm igen och göra en ny undersökning och se vad hon säger nu och hur hon tycker att förändringen är.

• syntharen

Känner igen mig. Fick barn för 6 veckor sedan och känner mig och ser fortfarande konstig ut där nere. Ser ut som fram och bakväggen är svullen och slidöppningen är liksom öppen. Det sticker också som om det blir tort där. Jag har inte varit på återbesök än eftersom min BM är på semester så jag har inte fått tag i henne än. Jag undrar också hur länge det tar innan man är tillbaks till det nomala. Jag har alltid gjort knipövningar och gör det flera gånger om dagen efter förlossningen. Jag känner mig inte slapp i bäckenmuskulaturen, men däremot har jag fått dåliga rygg och magmuskler och kan knappt sträcka på mig efter jag suttit i soffan en längre stund. Sonen kom ut med sugklocka så kanske har det gjort att det tar längre tid för slidan att bli återställd. Kan inte ens tänka tanken att ha sex som det ser ut nu... Inte kul

• petrina

nej det kan ta upp till 2 år innan kroppen har återhämtat sig efter en graviditet och förlossning!!!

• petrina

även om de e framfall så gör man inget om du inte känner besvär. om du har besvär får du en så kallad prolapsring en liten ring man trycker in i slidan som håller upp väggen. men de e inte som om dom frikostigt opererar livmodertappen kan titta ut o de blir ingen operation.

6veckor efter förlossningen e natuigt att du e slapp o känns som om allt ska trilla ut fortfarande de  tog din kropp 9 månader att töja ut sig (alla muskler) sen en extrem påfrestning på musklerna som håller upp slidväggarna när du födde. om ditt barn va stort så e det ännu mer naturligt.

o om du skulle lida av framfall som besvärar dig o du skulle få en operation så e man för ung om man inte e 60 eller äldre ja en sak e säker om du vill ha mer barn får du ingen operation.

du får träna.  du kan be om att få tips från bvc

• jejje82

Det som är lite trist och irriterande är alla riktlinjer i faktaböcker man läser. T.ex. att återställning av magmuskler tar si och så många veckor, att läka i underlivet tar så många veckor...o.s.v. Man läser detta och märker att det inte stämmer och man börja fundera...och det här med  framfall av slidvägg, vilket drabbat mig med, verkar vara ganska vanligt men finns inte beskrivet någonstans där jag läst. Jag trodde först att jag var ensam om detta tills jag läste på olika forum. Har nu efter 5 mån blivit BETYDLIGT bättre, helt återställd blir man kanske inte men jag kan nöja mig med hur jag ser ut nu.

Vad jag vill säga är att det är väldigt individuellt hur man läker ihop efter en förlossning och att det är den informationen man borde få så att man inte går och tror och oroar sig för att man är onormal.
    Ge det lite tid och blir det inte bättre ta upp det med BM igen!

Svar på tråden Efter 10 veckor, borde man vara helt återställd då?