• Anonym (Orolig mamma)

Prova på mat som man är allergisk mot

Hej!

Min son är 15månader och allergisk mot Ägg och tomat. Äggallergin upptäckte vi då han fick eksem på kinderna när han åt mat som innehöll spår av ägg samt pasta m.m. Vi var och gjorde ett pricktest som visade att han var allergisk. Men han har aldrig fått i sej varken rent ägg eller mat som pannkakor.

Han har även reagerat mot tomat, i början bara flammig i ansiktet men sedan fick han prova en köttfärsås med tomatpuré i och fick då nässelutslag över hela kroppen....

Min fråga är nu, (då detta sägs ofta vara något som går bort med tiden) när ska han få prova tomat och ägg igen?? och hur ska man gå till väga? Jag är jätte orolig över detta, är rädd att han ska svälla igen i luftrören eftersom att han aldrig ätit "rent ägg" eller tomat så vet jag ju inte hur han kommer reagera om han fortfarande är allergisk.

Tacksam för svar!

/Orolig mamma 

• Svar på tråden Prova på mat som man är allergisk mot
  • Anonym (Orolig mamma)

Hoppas på svar

• Anonym (Orolig mamma)

Varför är jag ensam utan svar? Rynkar på näsan

• Allergiexperten

Hej! Tydligen blivit något fel, jag har svarat på din fråga förut!  
    Små barn kan reagera på färgämnen i maten genom att bli röda på huden, oftast kring munnen där maten hamnar.
    En kraftig reaktion som du beskriver visar att ditt barn är mer känsligt vilket också visat sig genom att han har en bekräftad allergi mot ägg. Det i sig betyder inte att han behöver vara allergisk hela livet utan betyder att just nu tål din son inte ägg. Den som ställde diagnosen äggallergi bedömer också när ditt barn kan börja äta ägg, prata alltså med läkaren innan du börjar introducera ägg i kosten.

Känslighet mot starka färgämnen, typ jordgubbar, paprika, morot, tomat etc är oftast inte allergi utan en övergående känslighet som försvinner med tiden. Fortsätt att ge vanlig äggfri kost och undvik mat och frukt med starka färger tills din läkare tycker att det är dags att prova den typen av mat.
    Lycka till Anitha

Svar på tråden Prova på mat som man är allergisk mot