• Singelfarsan

Hur gjorde du för att komma över ditt ex?

Jag arbetar fortfarande med att komma över mitt ex som dumpade mig i vintras och det är som en tangodans, två steg bak och ett fram. Det är första gången i mitt liv som jag har blivit dumpad. Vi stod inför husköp och hon bedyrade sin kärlek, veckan efter gör hon slut. Nu har det gått 6 månader och jag kontaktade henne förra helgen för att få svar på mina frågor som smärtar mig hela tiden. Jag fick samma kryptiska svar som i vintras och inget konkret om att "jag älskar dig inte", däremot fick jag höra det på ett annat vis som chockade mig...hon hade träffat en ny två månader efter att hon hade brutit upp med mig och de var nu inne på sin fjärde månad tillsammans. Hon sade att hon mådde bra och att vi aldrig funkade tillsammans. Jag höll mig lugn och tackade för att hon besvarat mina frågor och lyckönskade henne i sin nya relation.

Jag går fortfarande och tänker på henne och att jag nu, 37 år gammal kommer ha ännu svårare att få uppleva kärleken igen. Mitt ex och jag hade en romans på ca 1 år men jag, som har väldigt svårt att fästa mig vid andra personer, blev störtförälskad och kände för första gången i mitt vuxna liv att här är kvinnan som jag vill skaffa barn med (det ville jag inte med min sons mamma, fast han är det bästa som hänt mig men det är en annan historia), gifta mig med och leva resten av mitt liv med. Omständigheter under vår tid tillsammans och med olika värderingskonflikter (hon ångrar sig att hon inte lämnade mig när jag precis gick in i väggen i fjol samt att hon hade svårt att acceptera förutsättningarna med att jag hade barn).

jag går sedan i vintras i coaching för att komma vidare, har läst en hel del böcker och lärt mig om min självkänsla och bearbetar min sorg med olika handlingar men det smärtar fortfarande. I natt har jag inte sovit en enda sekund och i natt åker jag på semester helt ensam för första gången i mitt liv. Jag känner mig som en looser som inte lyckas behålla den som jag älskar och börjar starkt tvivla på kärleken igen, även om jag peppar mig varje dag med att det kommer att bli bättre mm.

Hur lång tid tog det för dig att komma över ett ex? Gjorde du något speciellt? Hur reagerade du när du såg ditt ex med andra?

Det gör så ont inombords och jag vet inte mer vad jag skall göra.

• Svar på tråden Hur gjorde du för att komma över ditt ex?
  • Anonym

Stäng av helt. Bryt kontakten helt. Det dummaste du kan göra är att kontakta henne angående sådana frågor.

Bryt kontakten helt & gå vidare.

Har själv varit i samma sits en gång & gjorde så.

Börja dejta på nätet eller något. Gör saker så fort du börjar tänka på henne.

• Clotilda

Det lättaste sättet att komma över någon är att träffa någon annan, så jag håller nog med föregående talare om att du ska börja nätdejta. Det är harmlöst sätt att träffa nytt folk och att lära känna andra potentiella partners kanske sätter ditt förhållande med ditt ex i andra perspektiv.

Det är synd att hon inte ville svara på dina frågor ordentligt då det hjälper en betydligt att gå vidare men hon har träffat en ny så det är nog dags att radera hennes nummer ur mobilen/ta bort henne på Facebook och göra allt praktiskt du kan för att få ur henne ur ditt liv.

• PrincessOfIce

Håller med Anonym som skrev högst upp.. Har ni inga barn ihop så bryt helt och hållet..
    Jag har barn med mitt ex och kan inte bryta helt tyvärr..
    Men bästa sättet är trots allt att bryta helt och börja dejta på nytt med någon annan...

• Singelfarsan

Jag tog bort henne från Facebook i vintras och har inte haft kontakt med henne. Dejtade lite i våras och hade en kort romans men tänkte bara på mitt ex och mådde dåligt så jag bröt den. Frågan om hur hon tänkte ochvarför har gäckat mig och jag har ga ått med en förhoppning sedan dess, därav min kontakt. Jag känner fortfarande smärta varje dag och timme så något måste våras galet med mig. Jag har lätt för att träffa nya, blir ofta uppraggad på krogen osv men jag känner sällan ömsesidiga känslor. Jag fick svar på mina frågor häromdagen så nu vet jag att hon inte älskar enligt mina värderingar men hur blir jag av med smärtan....jag registrerade mig på dejtingsite igår men kände Direkt motstånd och att där inte var någon som intresserade mig... Känner också att många backar när man nämner att man har barn.

• NizzY

för mig ..var det , tiden... ja tiden som läkte alla sår....
    livet fortsatte ... jorde snurade och jag följde liksom med... bara för att märka, efter några år... att det inte gjorde så ont längre, att jag kunde andas utan att välja dö... att jag trots allt kunde älska... att jag hade ett liv... ETT och det var upp till mig att göra det bästa av det...

så klischigt nog.... tiden läkte alla såren... men det tog sin tid

• Anonym

Bryta kontakten helt är att rekommendera.
    Om de var så att han betett sig illa någon gång när ni hade gjort slut eller var ihop me varann,tänkpå de tankarna å tänk då : äsh..han var en idiot. Sakta men säkert försvinner känslorna. Och gråt ut,om du behöver de. Aldrig bra att hålla gråten inom sig .
    Och det tog ett tag innan ja kom över mitt ex. Men ja kom över han. Också för att ja tänkte att : det är över ! de är inget mer vi. Gå vidare nu. Å intalade mig själv hur stark ja e . Att ja inte behöver en man/kille för att känna mig tillfredsställd. 

• studentbruttan29

Är i samma situation som dig - fast jag var den som gjorde slut. Men han var o är mitt livs kärlek men han behandlade inte mig som jag ville o behövde bli behandlad. Kan inte tänka på något annat än honom o vet inte heller hur jag ska gå vidare.

• Bubbis10

ts
    att träffa ngn annan skulle bara vara en flykt fr verkligheten å inget vidare chysst emot den nya heller.
    det tar tid att komma över ngn eller ett svek, tro mig..jag vet! men det får ta den tid det tar, å många tårar ligger bakom. Men när du e mogen å redo å INTE letar efter ngn så kommer hon bara att stå där en dag.

• Anonym (Lägga bakom sig)

Håller med de som säger att du ska lägga det bakom dig; ställ inga mer frågor eller fundera på VARFÖR. Det spelar ju ingen roll längre, eller hur? Det finns gott om trevliga och varmhjärtade människor som finns "runt hörnet" när man minst anar det!

Har själv genomgått en skilsmässa och efter cirka ett halvår vände det för mig. Idag, tre år efter skilsmässan, är jag nygift med en fantastisk man som älskar MIG och gör allt för mig...
    Kanske ka du vara tacksam (även om jag förstår att det är svårt) att det gick åt fanders innan huset var köpt, barn var "tillverkade" etc..?

• Fuskmamma

Skaffade en ny och bättre, Fniss !

Svar på tråden Hur gjorde du för att komma över ditt ex?