min föräldrapenning när pappan är utländsk...?
Hej
fråga 1:
Jag och min kära sambo, pappan till vårt barn, bor nu i Sverige. Han är från ett utomeuropeiskt land.
han väntar fortfarande på Uppehållstillstånd.
Har egentligen bara Turistvisum nu. Vi fick vårat första barn för en månad sedan och vi har inte varit och skrivit på någon faderskapsintyg/fastställande ännu.
Eftersom han inte är svensk, inte har något uppehållstillstånd eller är folkbokförd eller nånting, och verkligen inte finns försäkrad på försäkringskassan så står jag som ensam vårdnadshavare till vårt barn.
Vilket betyder att jag fått alla 480 dagarna för föräldrapenning.
Jag funderar nu, om vi skulle åka och fastställa faderskap, skulle försäkringskassan då få för sig att
säga något om att jag står som ensam vårdnadshavare. och ändrå så vi står som gemensam vårdnadshavare? han har ju ändå inte rätt till något än så länge...?
hur blir det sedan när han får uppehållstillstånd...? blir han försäkrad då och kan ta ut föräldradagar?
de lär ju ligga på minimumbelopp. Då vill jag ju hellre behålla alla dagarna själv, eftersom jag ändå försörjer honom och han ändå är hemma redan eftersom han ej har jobb osv ännu....
blev en lång historia..
fråga 2:
kan vi gifta oss nu utan att han har några papper från sitt hemland om giftemål?
finns det några krav på det, eller är det bara att fylla i papper från skatteverket?
någon som varit i samma situation?