• pinkpillow

min föräldrapenning när pappan är utländsk...?

Hej
    fråga 1:
    Jag och min kära sambo, pappan till vårt barn, bor nu i Sverige. Han är från ett utomeuropeiskt land.
     han väntar fortfarande på Uppehållstillstånd.
    Har egentligen bara Turistvisum nu. Vi fick vårat första barn för en månad sedan och vi har inte varit och skrivit på någon faderskapsintyg/fastställande ännu.
    Eftersom han inte är svensk, inte har något uppehållstillstånd eller är folkbokförd eller nånting, och verkligen inte finns försäkrad på försäkringskassan så står jag som ensam vårdnadshavare till vårt barn.
    Vilket betyder att jag fått alla 480 dagarna för föräldrapenning.
    Jag funderar nu, om vi skulle åka och fastställa faderskap, skulle försäkringskassan då få för sig att
    säga något om att jag står som ensam vårdnadshavare. och ändrå så vi står som gemensam vårdnadshavare? han har ju ändå inte rätt till något än så länge...?
    hur blir det sedan när han får uppehållstillstånd...? blir han försäkrad då och kan ta ut föräldradagar?
    de lär ju ligga på minimumbelopp. Då vill jag ju hellre behålla alla dagarna själv, eftersom jag ändå försörjer honom och han ändå är hemma redan eftersom han ej har jobb osv ännu....
    blev en lång historia..

fråga 2:
    kan vi gifta oss nu utan att han har några papper från sitt hemland om giftemål?
    finns det några krav på det, eller är det bara att fylla i papper från skatteverket?

någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden min föräldrapenning när pappan är utländsk...?
  • väntar4an 2010

*faderskapet har inget med vårdnadshavare att göra
    *han måste stå som pappa även om han inte har uppehållstillstånd, annars kan det blir mer problematist med rättsrätten tingsrätt osv.

även om han "villket ni bör göra" skriva på faderspapper så behöver inte du skriva på delad vårdnad

2.
    nej jag tror han måste ha papper från sitt land lixom du söker papper här i från för i båda
    har för mig att om ni gifter er så blir han automatisk vårdnadshavare till ert gemensamma barn
    och efter som han inte e svensk medborgare så kan han ej få ut någonting från försökringskassan i form av
    föräldra penning

jag och min sambo har 3 barn det minsta e jag sj vådrnadshavare för medans vi har delad på de andra 2 så fk kan inte säga eller göra någonting med vårdnaden det är upp till dig som MAMMA att dge delad eller inte ingnen kan säga att du måste

Emelie-010224 Albin-060520 Dante-080426 Idun-100104
  • Jasusu

Skatteverket vill ha in ett papper från hans hemland där det står att han är ogift.
    Ett personbevis alltså

Gifter man sig så brukar man få automatiskt gemensam vårdnad om sina barn,så ni kanske ska vänta med att gifta er tills han fått uppehållstillståndet och kan jobba upp en SGI!

• pinkpillow

tack för alla svar! jätte hjälpsamma!

• Snustroll

Men kan inte pappan överföra sina dagar till mamman även om de har gemensam vårdnad? I vårt fall jobbar jag men min man (som är folkbokford men ej medborgare) inte har jobbat och därför får lägsta föräldrapenningen utgår jag från. Vi tänkte att han skulle överföra sina dagar till mig men nu blir jag osäker om han kanske inte får några dagar överhuvudtaget eftersom han inte är svensk medborgare...men inte behöver man vara svensk medborgare för att få föräldrapenning i Sverige eller???

Någon som vet?

• väntar4an 2010

jo alla utom 60 dagar

vid gemensam måste båda ta ut minst 60 dagar de går inte överlåtas av den ändra föräldern

• väntar4an 2010

fast i dessa fall vet jag inte om det funkar så

• Guerita

Den dagen din sambo är skriven i Sverige, dvs bor där lagligt med uppehållstillstånd, så får han också rätt till föräldrapenning OM han står som vårdnadshavare. Så har i allafall FK förklarat det för oss som ett tag var i en liknande situation. Man behöver inte vara medborgare i Sverige utan bara skriven där. Han måste då skriva över sina dagar till dig om du vill ta ut dem i stället utom de 60 dagar som nämns ovan som han inte kan skriva över.

Gifter ni er så får han automatisk vårdnad om han står som fader. Annars måste ni ansöka om delad vårdnad. För att gifta er behöver han ett papper från hemlandet som visar att han kan gifta sig, dvs att han inte redan är gift.

• Snustroll

Kontaktade FK igår och de sa precis det som Guerita skrivit ovan...en person måste vara folkbokförd i Sverige OCH inskriven på FK och får då föräldrapenning (lägsta nivå förstås om personen i fråga inte jobbat upp SGI). Man måste alltså INTE vara svensk medborgare.

Är föräldrarna gifta får de automatiskt gemensam vårdnad och då delas föräldradagarna upp hälften hälften men går att skriva över på den andra föräldern, förutom 60 dagar. Blanketten heter "Avstå föräldradagar" och finns på FKs hemsida. För sambos antar jag att det är samma regler förutom att faderskapet måste fastställas om man vill ha gemensam vårdnad. Vid enskild vårdnad antar jag att vårdnadtagaren får ALLA dagar, inkl de 60 dagarna. Kan ju kanske vara en fördel om man inte är gift alltså.

För att gifta sig i Sverige kräver Skatteverket ett intyg/papper från hemlandet att han inte redan är gift precis som Guerita skrev ovan. Vet inte vilket land ts sambo är från men se bara till att intyget är översatt till engelska el svenska för annars blir Skatteverket lite sura...

• Guerita
    Snustroll skrev 2010-08-05 09:32:34 följande:
    För att gifta sig i Sverige kräver Skatteverket ett intyg/papper från hemlandet att han inte redan är gift precis som Guerita skrev ovan. Vet inte vilket land ts sambo är från men se bara till att intyget är översatt till engelska el svenska för annars blir Skatteverket lite sura...
    Beror helt på vilket språk det är på och om man frågar i förväg. För oss var det spanska och jag gick in på servicekontoret och frågade vad som gällde. De ringde då till de handläggare som skulle titta på det och där sa de att det inte behövde översättas för de hade någon som kunde tillräckligt med spanska för att läsa dokumentet. Jag tycker just Skattemyndigheten har blivit väldigt service mindade (sorry för svengelskan) om man bara pratar med dem.
  • Protea

Hej! Jag gifte mig med min sydafrikan i Sverige i April, vi bor bada normalt i London. Vi var bada tvungna att ha papper fran det land som vi kallar hemland dvs det land dar vi bott de senaste 2 aren som bevisade att vi var ogifta. Det basta ar att fylla i alla blanketter, ringa och prata med din handlaggare sa fixar det sig nog.

• pinkpillow

Jadå tack för alla svar, det ordnar sig fint!
    Bara en sak. Det där dokumentet som ska visa att han är ogift..Är det något speciellt
    dokument?
    Eller kan det vara ett sånt där dokument som det står
    uppradat vilka som bor i ett hushåll, om de är gift/ogift, om de har arbete
    jag minns inte vad det papperet kallas. Typ familjehushållsintyg..nånting...

Det är ju ett bevis ju, för där står det ju och det är stämplat av myndigheterna,
    någon officer i staden där,  i hans hemland

??

Eller vad äre för speciellt papper det där??

• Jasusu

Det ska vara som ett personbevis.
    Ett papper med hans personnummer och det ska stå att han är ogift.
    Det är det viktigaste.
    Han ska lämna in detta personligen och samtidigt så tas en kopia på hans legitimation

• Guerita
    pinkpillow skrev 2010-08-08 20:54:13 följande:
    Jadå tack för alla svar, det ordnar sig fint!
    Bara en sak. Det där dokumentet som ska visa att han är ogift..Är det något speciellt
    dokument?
    Eller kan det vara ett sånt där dokument som det står
    uppradat vilka som bor i ett hushåll, om de är gift/ogift, om de har arbete
    jag minns inte vad det papperet kallas. Typ familjehushållsintyg..nånting...

Det är ju ett bevis ju, för där står det ju och det är stämplat av myndigheterna,
    någon officer i staden där,  i hans hemland

??

Eller vad äre för speciellt papper det där??
    Låter som om det pappret skulle kunna fungera om det är ett officiellt dokument som utfärdas av en myndighet i hans hemland. De vill bara vara säkra på att han inte redan är gift.
  • Protea

Ring och prata med eller mejla skatteverket. I England tex finns det 'Certficate for no impediment' men det kan bara brittiska medborganre soka sa vi fick soka 'Letter of no trace' istallet. Kolla med mydigheterna i hans hemland vad som galler dar.

Svar på tråden min föräldrapenning när pappan är utländsk...?