• Hanniz

Vad ska jag göra med röda vinbär?

Jag har idag plockat massor med vinbär, mestadels röda.

Har kikat lite på Internet om vad man kan hitta på dem (brukar inte använda mig av just vinbär så ofta).
    Finns det något som har ett gott, beprövat recept?

Skulle gärna vilja göra sylt, gelé, saft eller vad som helst... :)

Men det finns ju massor av recpet, vill ju ha ett riktigt bra! Tips? Glad

• Svar på tråden Vad ska jag göra med röda vinbär?
  • LinneaEleonora

Vi har gjort saft i vår saftmaja och det blev supergott! Skrattande

• Hanniz

Vore kanonbra med recept om det finns! Vore synd att chansa på ett man hittar som inte blir (ev) bra...

• LinneaEleonora
    Hanniz skrev 2010-07-30 21:16:43 följande:
    Vore kanonbra med recept om det finns! Vore synd att chansa på ett man hittar som inte blir (ev) bra...
    3.5 dl socker per kilo bär använde vi. Sen behövs inget mer. Har du en saftmaja? Man häller i vatten i den till sträcket och så får den stå på spisen i ca 30-45 min och fyll på vatten om det skulle ångas bort. Tror inte det gör det men man vet aldrig. Vattnet ska alltså koka hela tiden.
  • WPmamman

Vi gjorde röda vinbärssaft förra helgen. receptet vi använder;
    1 liter vatten till 2 liter vinbär, koka upp vattnet i med vinbären och låt koka i ca 10 minuter.

utan saftmaja; lägg en bakhanduk i en bunke, brukar lägga den i en sil och låta saften rinna igenom. Vrid sedan in vinären i handuken och krama ur saft.

6 dl socker per liter vinbär. koka upp vinbärssaften och ha sedan i sockret, låt skjuda i ca 10 minuter och skumma av.

Vi brukar frysa in flaskorna (urdiskade kolaflaskor) med saft så vi tillsätter inget bevarandemedel.

Enkelt för barn att vara med och mäta också, min dotter på 6 år hjälpte till och blev nöjd med resultatet, fast sen var vi tvugna att baka bullar att ha till saften ocksåFlört
    1 del saft och 4 delar vatten brukar bli bra utblandning.

• Nadjis

Jag blandade röda vinbär med hallon och kokade saft. Hade i en kanelstång också det blev jättegott. Sen frös jag ner resten av bären, jättegott att ha i muffins och sockerkakor under resten av året.

• Mama69

Frys in de vackraste klasarna som de är och ta sedan fram dem och dekorera marängtårta med. sötsöta maränger och syrliga vinbär är suuuupergott

• jabadabadoo

råkade posta för fort

Röda vinbärssaft smaksätt med kanelstång, vaniljstång och hela nejlikor, blev jättegott. 

Röda vinbär och blåbärssaft är också en god kombination.

Har tyvärr inte hunnit skriva ner receptet än  

• KattenMia
    jabadabadoo skrev 2010-08-02 22:33:39 följande:
    råkade posta för fort

Röda vinbärssaft smaksätt med kanelstång, vaniljstång och hela nejlikor, blev jättegott. 

Röda vinbär och blåbärssaft är också en god kombination.

Har tyvärr inte hunnit skriva ner receptet än  
    Hoppas du kan svara på denna fråga trots att tråden är gammal. Jag har röda vinbär i frysen, tror du det går att använda dessa till snapsen? Borde man tina dom först?
  • hjärterum

Min mormor brukade göra kräm på vinbär, så gott!

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • Alica90

någon som provat göra saft på dem fast med steviaglykosider istället för socker?

Brukar inte heller veta vad jag ska göra med röda vinbär.

Svar på tråden Vad ska jag göra med röda vinbär?