• maadicken

när är bilstolen urväxt?

sonen  har inga problem att få plats i sin bakåtvända bilstol, men hur mycket får huvudet sticka över kanten innan det blir osäkert?

det står ju säkert i bruksanvisningen, men det går snabbare att få ett svar här än att leta upp den

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden när är bilstolen urväxt?
  • cicci85

1/3 får sticka över. Man brukar säga tills öronen når kanten.
    Vilken bilstol har du? Det är väldigt stor skillnad pårygghöjden på vissa stolar, tex freeway och twoway.

• mammma

hej, minns jag rätt så när jässan når över kanten av stolen och man börjar se öronen då är stolen för liten.
    rätta mej om jag har fel

• maadicken

akta graco duoflex har vi.

men då kan han ha den ett tag till iaf. än är det bara nån cm som sticker över

jag var inte så insatt i bilstolar innan jag fick barn, så när denna skulle köpas så gick jag efter vilken som var lättast att bära/montera eftersom jag inte har egen bil. säkerheten var ju den samma i alla stolar fick jag veta då, och jag hoppas verkligen att det stämmer...

• Joico

Har ni en Duoflex XTP så får ni tänka på att maxvikten i baksätet endast är 18kg. I framsätet är det dock 25kg.  Och huvudet får gå ovanför med 1/3 som sagt, ungefär vid öronen

• maadicken
    Joico skrev 2010-07-29 22:00:55 följande:
    Har ni en Duoflex XTP så får ni tänka på att maxvikten i baksätet endast är 18kg. I framsätet är det dock 25kg.  Och huvudet får gå ovanför med 1/3 som sagt, ungefär vid öronen
    ja det är en XTP. han sitter oftast i framsätet så där har han god viktmarginal. i baksätet är det dock inte mycket kvar, så det är tur att han kan sitta fram i de flesta bilar som vi åker i.
  • cicci85

Min son fick plats i duoflex tills han va ca 110 cm och 4 år. Har en bild i galleriet där han är på gränsen till att va för stor. Han kan inte få öronen upp till kanten på huvudstödet eftersom axlarna tar emot. På affären sa de att huvudstödet kan vara över kanten med 1/3 men det trycks ju ner när man spänner bältet. En fördel med stolen är att den ger väldigt bra benplats iaf!
    4 år i duoflex

• Teskedsmamman
    GLÖM INTE!!!

Visst huvudet kan sticka upp tills öronen når kanten, men om det är mindre än 5 cm mellan huvudet och vindrutan så ska barnet ändå inte sitta där. Vid en krock måste det finnas spelrum till rutan och kör barnet upp huvudet i rutan kan det bli förlamat eller i värsta fall dö, pga ihoptryckt ryggrad.
    3 killar & pojke v38 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • maadicken
    Teskedsmamman skrev 2010-07-29 22:41:53 följande:
    GLÖM INTE!!!

Visst huvudet kan sticka upp tills öronen når kanten, men om det är mindre än 5 cm mellan huvudet och vindrutan så ska barnet ändå inte sitta där. Vid en krock måste det finnas spelrum till rutan och kör barnet upp huvudet i rutan kan det bli förlamat eller i värsta fall dö, pga ihoptryckt ryggrad.
    och där kom svaret på nästa fråga jag tänkte ställa 

tack för hjälpen ni som svarat!
Svar på tråden när är bilstolen urväxt?