• LillaMandarin

Kan man få bidrag till svenska skolan i Spanien??

Angående svenska skolor i utlandet.
    Här hemma i Sverige så kostar det ju att ha barnet placerat på en skola även om vi som allmänhet inte märker av detta, men varje elev har ju en elvpeng. Om vi nu skulle välja att flytta till Spanien för en tid, kan man få något bidrag från Sverige eller får man stå för hela kostnaden själv?? Det kostar ju ändå en hel del att ha dem där.

• Svar på tråden Kan man få bidrag till svenska skolan i Spanien??
  • Tow2Mater

Det beror på vad din kommun säger. T ex säger Norrtälje kommun så här:

"...ansöker om skolgång i en skola som av Skolverket är godkänd som svensk skola, och villkoren i förordningen uppfyllts, ansvarar staten för skolkostnaden. (Statsbidrag till utbildning av utlandssvenska barn och ungdomar 1994:519§ 3)".
    www.norrtalje.se/Utbildning-och-barnomsorg/STyrdokument/Lokala-styrdokument/Policy-for-skolpeng-vid-utlandsvistelse/

• LillaMandarin

Okej så då kan det skilja sig från kommun till kommun. JAg får då kolla detta med våran kommun. Det enda jag kan läsa mig till på hemsidan är gällande gymnasieelever och då betraktas dessa skolor som fristående skolor vilket ger en elevpeng. Men min frågan gäller förskolan. Kan ju hålla tummarna att det är detsamma där.

Svar på tråden Kan man få bidrag till svenska skolan i Spanien??