• EricaN81

Överviktiga som blivit gravida eller kämpar för att bli gravida

hej! Jag är själv överviktig, väger nära tre siffrigt och är 172cm lång...försöker bli gravid och kämpar även med att gå ned i vikt. Jag vet att övervikt minskar fertiliteten, men jag har varit gravid men det slutade i mf i januari. Nu vill jag gärna höra från andra i samma sits som kämpar för att bli gravida eller som blivit gravida "trots" övervikt...behöver få lite peppning att man faktiskt kan lycklas fast man är överviktig...

• Svar på tråden Överviktiga som blivit gravida eller kämpar för att bli gravida
  • AmammaA

Jag är i ungefär samma stl som dej... Försökte bli gravid i 2-5 år(1 år aktivt). Då det inte funkade gick vi på utredning och jag fick diagnosen PCO. Åt pergotime fyra perioder och nu har jag en dotter som precis är ett halv år
    Kämpa på och försök koppla av ibland, inte lätt jag vet...
    Lycka till!!

• saraA88

hej hej här e en till =) åh skönt att jag inte är ensam .

längtar så otroligt mycket efter barn, hade tänkt att börja banta denna månad, men vill att min mens ska komma först. men den är försenad nu. ska nog gå till gyn snart.

• Stellla

Vi är nog en hel massa som är överviktiga och längtar. Jag håller på att gå ner i vikt för att få komma på utredning, måste ner på BMI ca 33-34 för att de ska börja och just nu har jag BMI 35. Det är en kamp mot klockan för mig också eftersom de bara gör utredning om man är högst 38 år och jag fyller 39 om några månader. Så motivationen finns där och just nu kör jag GI och det funkar jättebra. Har gått ner drygt 5 kg på 4 veckor. Lycka till alla som väntar och längtar!

• EricaN81

Tack för era svar...tror jag oxå har BMI 35...så försöker men det är svårt...jag är cola beroende o dricker gärna en 0,5 cola/dag...vet att jag borde sluta..svårt att sluta med det samtidigt som man "mår dåligt" av att inte bli gravid..så det är ju som en ond cirkel...o det känns som alla runt omkring en blir gravida...=) Men vi kanske kan kämpa tillsammans här..?

• saraA88
    EricaN81 skrev 2010-07-28 12:38:14 följande:
    Tack för era svar...tror jag oxå har BMI 35...så försöker men det är svårt...jag är cola beroende o dricker gärna en 0,5 cola/dag...vet att jag borde sluta..svårt att sluta med det samtidigt som man "mår dåligt" av att inte bli gravid..så det är ju som en ond cirkel...o det känns som alla runt omkring en blir gravida...=) Men vi kanske kan kämpa tillsammans här..?
    förstår hur du känner dig, jag gillar cola också men hag bytte cola till loka eller ramlösa. vissa dagar mår jag skit dåligt för aldrig blir gravid. javisst kan vi kämpa tillsammans.

vilka tester brukar du testa med ?
  • EricaN81

jag höll upp från cola o godis under cirka 6månader förut...men det sket sig under julen så att säga...=) Försöker dricka annat men ibland måste jag bara ha en cola..=) Jag har använt ägglossningstester från testlagret...fast ibland missar jag..o min mens har blivit oregelbunden så svårt att veta...använder su tester? Hur länge har ni kämpat?

• Stellla

Jag har också testat äl-stickor men inte fått något utslag på dem, så kanske har jag ingen ägglossning, eller har jag det bara ibland. Vi har försökt i 1 år och 3 månader. Ska testa nästa månad också med stickor så får vi se om det syns något. Jag är gärna med och kämpar tillsammans! Har också bytt läsk mot kolsyrat vatten, köpte en SodaStream och då finns det alltid kolsyrat vatten hemma, och så smaksätter jag det med citron eller päron (essenser).

• saraA88
    EricaN81 skrev 2010-07-28 19:41:31 följande:
    jag höll upp från cola o godis under cirka 6månader förut...men det sket sig under julen så att säga...=) Försöker dricka annat men ibland måste jag bara ha en cola..=) Jag har använt ägglossningstester från testlagret...fast ibland missar jag..o min mens har blivit oregelbunden så svårt att veta...använder su tester? Hur länge har ni kämpat?
    okej, samma här fast jag tar loka.

jag har använt mig av testlagret men tycker dom är skit gav mig falska plus m.m o nu kanske dom inte ens ger utslag när jag kanske är gravid.
  • saraA88

annars är det från apoteket som jag kör. typ som cb o så

• EricaN81

Ja när jag var gravid använde jag apotekets CB test...har test de senare oxå men har ju bara vart negativt då..=( Vi har försökt i 2 år i November..eller ja...kört utan skydd o sagt att blir det så blir det...även om jag försöker ha lite koll på äl...=)

Svar på tråden Överviktiga som blivit gravida eller kämpar för att bli gravida