• FrökenSverige

Hur vill ni ha det?

Vänder mig till styv/bonusföräldrar men även till bioföräldrar som råkar hitta hit.

Jag har förstått att det finns mycket slitningar inom förhållanden och familjer angående hur man ska göra ekonomiskt och rent tidsmässigt för att det ska passa alla.
    Så frågan är
    Om ni hade fått bestämma hur hade ni velat ha det då?
    Ekonomiskt, tidmässigt

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag har själv 2 biologiska barn, har en bonuspappa till mina barn och vi ska ha vårat första gemensamma i februari.

• Svar på tråden Hur vill ni ha det?
  • Pormoicheia

Jag vet inte om jag förstått hur du menar. Sen så är vår bonussituation lite annorlunda också.

Jag är alltså bonusmamma till en 10-årig kille och så har jag och sambon ytterligare 2 barn tiilsammans på 2 och 4 år.
    Bonussonen bor hos oss heltid och har gjort det i 3 år nu men jag minns att det var svårt att hitta sin roll i "familjen" när han bodde hos oss varannan vecka. Det var svårt att veta var jag själv stod och det var svårt att veta hur jag skulle förhålla mig till bonusen då han var här. Så det är givetvis mycket lättare att se sig som en enhetlig familj och veta sin "plats" i den un när vi liksom bor ihop allihopa på heltid och jag tror att det är i familjekänslan allt grundar sig.

Ser man sig mer som en helhet så är det lättare att se varandra som individer och att alla har sina behpov i form av tid och pengar. I de fall där det är uppdelat i varannan vecka familj så blir det knepigare. Ingen mår bra av att behöva ställa om sig hela tiden.

Men för att komma till saken. Man får se till att det blir rättvist (men kanske inte alltid millimeterrättvist dock) inom familjen/enheten hel enkelt. Alla bör få det de behöver helt enkelt både när det kommer till tid och ekonomi.

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
Svar på tråden Hur vill ni ha det?