• Filuran

Fram eller bak?

Vart har ni placerat Era bilbarnstolar? I framsätet eller baksätet?

Vi har en Peugeot 407 och har våran i framsätet.. men är det säkrare bak?

• Svar på tråden Fram eller bak?
  • MissLillan

Det är säkrare att sitta bak.

• MatildaAn

Beror ju på var ni har er krockkudde/ kuddar. Varför skulle det vara säkrare bak?

• MissLillan

När de för statistik vid krockar så är den mest olycksdrabbade passagerarsätet fram och den säkraste i mitten bak.   

• MatildaAn

Okej intressant. Då förutsätter jag att barnet ät vänt mot sätet? Alltså inte framvänt.?
    Har du denna statistiken, skulle vara intressant att läsa den:)

• MissLillan

publikationswebbutik.vv.se/upload/2455/88916_ak_sakert_i_bilen_utg_2.pdf

På sida 16 står det att mitten bak är säkrast. 
    Jag läste detta om sittplatserna i ett utskick från vv för några år sedan... Det stod förklarat att vid frontalkrock så vejer föraren automatiskt till sin fördel och det resulterar i att passagerarsätet fram oftast skadas svårast i frontalkrock.  

• Joico

Det finns inget som säger att det ena skulle vara säkrare än det andra, när det gäller bakåtvänd placering i bak- eller framsätet. Mitten bak är något säkrare, men det är marginellt. Allt beror på hur olyckan sker och det kan man ju tyvärr inte veta i förväg.

Det bästa är att placera stolen där det känns bäst, så man är så bra förare som möjligt. En del tkr det är bäst att ha stolen fram, eftersom man skulle bli distraherad av att ha barnet bak och inte kan titta till det. Medan andra kan bli för fixerade vid tittandet och pillandet om barnet sitter fram. Man ska ju naturligtvis inte pilla med barnet när man kör - men ni förstår vad jag menar.

• iEmma

När vår bebis kommer vill jag ha barnet bakåtvänd i framsätet, för att kunna se barnet om jag eller min sambo kör själv med barnet.

Om man har barnet i baksätet tycker jag att någon alltid ska sitta där bak med barnet.
    Har sett någon som har haft sin lilla bebis ensam i baksätet, och båda föräldrarna sitter fram.
    Skulle själv aldrig låta mitt barn sitta ensam där bak utan att kunna ha någon uppsikt, hur gör ni och hur tycker ni om det?

• sarsparis

Mitten bak är säkrast. Men huvudsaken är att barnet åker bakåt och i en säker stol. Ni ska göra som ni tycker är lättast för er.

• Kina79

Min äldsta satt alltid bak.
    När lillasyster kom var hon 2 år och då satt båda bak.
    Nu sitter alla tre bak.
    Jag gillar inte att ha barnen fram, dels för skaderisken om man frontalkrockar/ kör in i något, dels för att jag inte är en riktigt lika bra och koncentrerad förare när ett barn sitter bredvid mig.

• Joico
    Kina79 skrev 2010-08-16 16:59:16 följande:
    Min äldsta satt alltid bak.
    När lillasyster kom var hon 2 år och då satt båda bak.
    Nu sitter alla tre bak.
    Jag gillar inte att ha barnen fram, dels för skaderisken om man frontalkrockar/ kör in i något, dels för att jag inte är en riktigt lika bra och koncentrerad förare när ett barn sitter bredvid mig.
    Fast skaderisken är väl inte större i framsätet sålänge inget kommer över rutan/bilen? Instrumentpanelen tål ju mer kraft än ett ryggstöd eller stödben..

Jag är tvärtom - jag tycker det känns bättre när barnet sitter fram
  • sataya

min dotter har alltid fått suttit bak själv...
    både pga att jag alltid fått lära mig att det är säkrast, mamma är bilkårist, och jag var höggravid då jag tog körkortet och då gick vi igenom det mycket jag och min körlärare..
    nu när tvåan kommer så kommer hon också att få sitta bak...

jag tycker det är jätte läskigt med förare som har sina barn fram och ska pilla in nappen eller annat om barnet är ledsen... det kallar jag inte för säkert iaf...
    nej då stannar jag hellre och kliver ur och kollar till barnet...

• Johloo

Jag har alltid min dotter i baksätet, just för att man som förare aldrig ska få för sig att joxa med bebis/barn och släppa uppmärksamheten från väg och trafik. Självklart ser jag till att hon aldrig har mat eller leksaker som hon kan sätta i halsen. För att alltid ha uppsikt har jag en spegel där bak så att jag när som helst kan se henne i ett ögonkast i backspegeln.

• danosani
    iEmma skrev 2010-08-16 12:19:47 följande:
    När vår bebis kommer vill jag ha barnet bakåtvänd i framsätet, för att kunna se barnet om jag eller min sambo kör själv med barnet.

Om man har barnet i baksätet tycker jag att någon alltid ska sitta där bak med barnet.
    Har sett någon som har haft sin lilla bebis ensam i baksätet, och båda föräldrarna sitter fram.
    Skulle själv aldrig låta mitt barn sitta ensam där bak utan att kunna ha någon uppsikt, hur gör ni och hur tycker ni om det?
    Precis som Johloo säger finns det en "babymirror" att sätta på ex nackstödet i baksätet, då ser man barnet i backspegeln.
    Nike Mathilda - 26 september 2008
  • Kina79
    Joico skrev 2010-08-16 18:10:07 följande:
    Fast skaderisken är väl inte större i framsätet sålänge inget kommer över rutan/bilen? Instrumentpanelen tål ju mer kraft än ett ryggstöd eller stödben..

Jag är tvärtom - jag tycker det känns bättre när barnet sitter fram
    Nej, det är den kanske inte, men där vi bor finns det mkt vilt och när man krockar med vilt har djuret en tendens att flyga upp på vindrutan - då tror jag det är mer osäkert för ett barn att sitta där...
Svar på tråden Fram eller bak?